عکس جیمز وب از کهکشان گرداب

عکس جدید جیمز وب از کهکشان گرداب، شما را مات و مبهوت می‌کند

تازه‌ترین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از کهکشان گرداب، جزئیات بی‌سابقه‌ای دارد. دانشمندان امیدوارند این بتواند آن‌ها را در درک بهتر فعل و انفعالات ستاره‌ای، یاری کند.

کهکشان گرداب یا مسیه 51 (M51) همواره مورد توجه اخترشناسان و سوژه عکاسان فضایی بوده است؛ اما پیش از آنکه جیمز وب (JWST) این عکس خیره‌کننده را از آن بگیرد، تا این حد با جزئیات غنی دیده نشده بود.

این کهکشان در صورت فلکی تازی‌ها قرار دارد و فاصله آن تا زمین حدود 27 میلیون سال نوری است؛ با وجود این، گهگاهی در آسمان شب دیده می‌شود.

مسیه 51 لقب خود را از شکل خاصی که دارد گرفته است: بازوهای عمقی قرمز و نارنجی رنگی که دور هسته درخشان و سفید آن پیچ خورده‌اند و ساختاری شبیه به گرداب پدید آورده‌اند.

در عکس جدید جیمز وب که توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده، قسمت‌های قرمز تیره‌تر، نواحی گرم و پرغبارتر کهکشان هستند؛ جایی که از مولکول‌های پیچیده در حال شکل‌گیری‌، نور تولید می‌شود.

قسمت‌های نارنجی و زرد هم نشانگر تبدیل گازها به یون یا ذرات باردار، توسط ستاره‌‌های نوزاد هستند.

البته عکس نهایی، حاصل ترکیب دو تصویر جداگانه است که با دو ابزار مختلف ثبت شده‌اند: یکی با دوربین اصلی فرو سرخ نزدیک جیمز وب یا NIRCam و دیگری، با ابزار فروسرخ میانه تلسکوپ که به‌اختصار MIRI خوانده می‌شود.

در حالی که چشم انسان قادر به دیدن نور فروسرخ نیست، سنسورهای این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری، ما را قادر می‌سازند چنین عکس‌های رنگی و باکیفیتی از کهکشان‌هایی ببینیم که میلیون‌ها سال نوری با زمین فاصله دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*