تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در یک سال از تمام عکاسان تاریخ جلو زد!

قدرت هوش مصنوعی به شکلی باورنکردنی در حال افزایش است و حالا آخرین اخبار منتشر شده نشان می‌دهند هوش صنوعی تواسته در کمتر از یک سال، از تمام عکاسان تاریخ بشر پیشی بگیرد!

در چند دهه اخیر، با پیشرفت تکنولوژی شاهد بودیم که چقدر گذراندن زندگی با کمک ابزارآلات پیشرفته و هوشمند راحت‌تر از گذشته شده است. توسعه سیستم‌عامل‌های قدرتمند، جستجوگرهای بسیار هوشمند حالا دیگر عصای دست همه افراد شده است. پیشرفت باورنکردنی تکنولوژی حالا آن قدر پرسرعت شده که هوش مصنوعی در کمتر از یک سال توانسته از فعالیت عکسان در ۱۵۰ سال اخیر پیشی بگیرد و به صدر اخبار تکنولوژی بیاید.

در یکی از تحقیقات گسترده اخیر نشان داده شد که هوش مصنوعی در این یک سال گذشته حدودا 15 میلیارد عکس تولید کرده است؛ نکته جالب اینجاست که حدود 150 سال طول کشید تا همین تعداد عکس گرفته و جمع‌آوری شود. طبق مطالعات Everypixel که به بررسی تعداد تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی توسط پلتفرم‌هایی مانند میدجورنی ،استیبل دفیوژن، ادوبی فایرفلای و دال-ایی پرداخت و رقم بدست آمده را با تعداد عکس‌های گرفته شده در طول تاریخ از زمان اختراع دوربین‌های عکاسی که از سال 1826 بوده است، مقایسه کرد.

تصویر تهران با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند هر تصویری که فکرش را بکنید بسازد، حتی تصویر تهران در سال ۲۵۰۰ میلادی!

نتیجه این تحقیقات نشان داد که هوش مصنوعی تا به حالا حدود 15 میلیارد عکس تولید کرده است و طبق بررسی‌های دیگری در سال 2011، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که از زمان اختراع دوربین عکاسی تا سال 1975 زمان برد تا همین تعداد عکس گرفته شود. نکته قابل توجه این است که هوش‌های مصنوعی تصویرساز، اکثرا در دسترس همه نیستند و کاربران باید برای استفاده از آن‌ها پول پرداخت کنند. با این حال هوش مصنوعی POE امکان دسترسی رایگان به برخی از آن‌ها را می‌دهد.

چگونه این مطالعات تعداد عکس بدست آمده توسط هوش مصنوعی را 15 میلیارد محاسبه کرد؟

طبق گزارشات اوپن آل OpenAL  کاربرانش بیش از دو میلیون عکس در پلتفرم دال-ایی2 گرفته و ادیت کرده‌اند؛ که نشان می‌دهد در مدت 15 ماه  916 میلیون عکس تولید شده است. پلتفرم دیگری به نام مید جورنی در همین مدت زمان ادعا کرد که سرورش در هر 20 تا 40 ثانیه مشغول به محاسبه آماری است. آن‌ها تخمین زده‌اند که 15 میلیون کاربر این پلتفرم روزانه حدود دو و نیم میلیون عکس تولید می‌کنند؛ میدجورنی که در جولای 2022 راه‌اندازی شد تا به حال 964 میلیون عکس تولید کرده است.

تصاویر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر مختلفی را در حوزه‌ها و سبک‌های مختلف به وجود بیاورد.

متاسفانه بدست آوردن تعداد دقیق عکس‌های تولید شده توسط پلتفرم استیبل دفیوژن کمی دشوار است، به این خاطر که یک نرم‌افزار با منابع بی‌شمار است. برخی برنامه‌ها و پلتفرم‌های متعدد از قدرت تولید و ادیت این نرم‌افزار در فناوری‌هایشان استفاده‌ می‌کنند. استیبل دفیوژن تخمین زده است که تا به حال حدود 690 میلیون تصویر تولید کرده، اما این آمار با گفته‌های شرکت‌های وابسته به آن کمی در تناقض است. موردی که باید به آن توجه کرد این است که در بررسی‌ها تنها تصاویر مدنظر قرار گرفتند و خبری از خروجی‌هایی مانند ساخت لوگو با هوش مصنوعی نبود.

شرکت‌هایی که از فناوری هوشمند آن استفاده می‌کنند، ادعا کرده‌اند که بیش از 12.5 میلیارد تصویر توسط این نرم افزار تولید شده که تقریبا 80 درصد از کل تصویر‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده است. این رقم باعث شده تا کاربران بیشتری به آن اعتماد کنند و از استیبل دفیوژن برای تصاویر مورد نیاز خود استفاده کنند. در آخر ادوبی فایرفلای Adobe Firefly در ماه جولای اعلام کرد که حدود یک میلیارد تصویر با استفاده از فناوری هوشمند و قدرتمند خود، تنها در سه ماه پس از راه اندازی‌اش تولید کرده است؛ و این اتفاق باعث شده تا در لیست پلتفرم‌های معتبر و محبوب جهان قرار بگیرد.

این آمارها خیلی درست نیستند!

همان‌طور که خودتان می‌دانید، داده‌های آماری کاملاً دقیق نیستند. در اکثر مواقع نویسندگان بیان می‌کنند که محدودیت‌هایی در کارشان وجود دارد، زیرا کار آن‌ها بر اساس داده‌های موجود و به صورت تخمینی است.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با قدرتی باورنکردنی به پیش می‌رود و می‌تواند در سال‌های آینده برای بشر مشکل‌ساز شود.

همچنین باید به این نکته مهم توجه داشته‌ باشیم که عکاسی به صورت دیجیتال در سال 1975 اختراع نشده بود. و عکاسی آنالوگ یک فرآیند پر زحمت اما با ارزش است و به آسانی روش‌های امروز نیست که همه افراد از پیر و جوان می‌توانند با استفاده از یک گوشی هوشمند در عرض چند ثانیه عکس بگیرند و حتی به وسیله پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای هوشمند تصاویری بسازند یا ویرایش کنند.

شاید دانستن این‌که در یک مطالعه مشخص شد که سالانه حدود 1.8 تریلیون عکس گرفته می‌شود، به درک بهتر این موضوع کمک کند. این رقم خیره کننده نشان می‌دهد که 196 میلیون عکس در ساعت گرفته می‌شود.
با این حال، با وجود این که میلیاردها عکس توسط هوش مصنوعی در حال تولید و انتشار است، هنوز  هم در مقایسه با عکس‌های واقعی کم ارزش‌تر به نظر می‌رسند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*