بارش های سیل آسا

بارش های سیل آسا و شرایط فوق‌نرمال در پاییز و زمستان ایران

سخنگوی صنعت آب با اشاره به تاثیرات پدیده ال‌نینو در ایران گفت در پاییز و زمستان امسال شاهد بارش های سیل آسا و شرایط فوق‌نرمال خواهیم بود.

پدیده ال‌نینو هرچند سال یک‌بار در آب‌وهوای سراسر سیاره زمین تغییرات بزرگی را به‌وجود می‌آورد و این پدیده در فصل پاییز و زمستان سال جاری نیز باعث بارش های سیل آسا در سراسر کشور خواهد شد. فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران در همین راستا عنوان کرد پیش‌بینی‌های انسو نشان می‌دهد پدیده ال‌نینو به‌عنوان فاز گرم انسو در جهان حاکم شده و اقلیم ایران نیز به‌شکل نسبی تحت تاثیر این پدیده قرار خواهد گرفت.

وقوع بارش های سیل آسا و شرایط فوق‌نرمال

سخنگوی صنعت آب ایران در ادامه گفته‌های خود بیان کرد تاثیر ال‌نینو در ایران باعث گرم شدن دمای هوا و افزایش بارش در فصول سرد خواهد شد. از آنجایی که دمای بالای هوا در فاز ال‌نینو باعث افزایش ظرفیت رطوبتی هوا می‌شود. از این رو بارش‌هایی که رخ می‌دهد معمولا دارای تخلیه رطوبتی بالا و همراه با سیل و طغیان رودخانه‌ها خواهند بود.

بارش های سیل آسا

قاسم‌زاده تاکید کرد بررسی نتایج پیش‌بینی‌های فصلی برای پاییز و زمستان نشان می‌دهد مناطق جنوب و جنوب شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و یزد با شرایط بارش نرمال و اندکی بالاتر از نرمال مواجه خواهند بود؛ اما در سایر بخش‌های کشور شاهد افزایش بارش و شرایط فوق‌نرمال خواهیم بود.

سخنگوی صنعت آب ایران در ادامه بیان کرد شرایط فوق‌نرمال در فاز ال‌نینو باعث وقوع بارش‌های سنگین و سیل آسا خواهد شد و اگر پیش‌بینی‌های فصلی تحقق پیدا کند، بخش عمده کشور در پاییز و زمستان جاری با وقایع حدی اقلیمی روبه‌رو می‌شوند و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی در پیش خواهد بود.

قاسم‌زاده افزود گرمای بالای فاز ال‌نینو موجب ذوب شدن سریع برف زمستانه می‌شود و به همین دلیل شدت سیلاب‌ها را افزایش خواهد داد. در چنین شرایطی حوضه‌های آبریز دارای سدهای مخزنی بزرگ قادر خواهند بود آب را برای مصرف در سایر فصول ذخیره کرده و همچنین با کنترل سیل مانع وقوع خسارت جانی و مالی شوند؛ اما در حوضه‌هایی که مخازن ذخیره‌ای و کنترل سیلاب ندارند، احتمال وقوع خسارت افزایش پیدا خواهد کرد.

بارش های سیل آسا

سخنگوی صنعت آب ایران در ادامه بیان کرد تجربه سال‌های قبل و وقوع سیلاب در فاز ال‌نینو در دنیا و ایران نشان می‌دهد این سیلاب‌ها دارای دبی‌های بالا و خارج از تاب‌آوری رودخانه‌های بوده که شرایط بارش‌های فعلی در برخی کشورها جهان نظیر ایران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. از این رو با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در تمام حوزه‌های شهری، کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و غیره می‌توان خسارت را به حداقل رساند.

قاسم‌زاده افزود وزارت نیرو در همین راستا اقدامات جدی را برای برنامه‌ریزی مخازن سدها و تامین شرایط رودخانه‌ها برای عبوردهی مطمئن سیلاب‌ها در دستور کار خود قرار داده است. همچنین این وزارتخانه تعداد 8 هزار نقطه حادثه‌خیر و سازه تقاطعی را شناسایی و به دستگاه‌های متولی اعلام کرده تا در این نقاط با ارزیابی شرایط و رفع موانع بتوانند سیلاب را به‌شکل ایمن عبور دهند.

سخنگوی صنعت آب در پایان خاطرنشان کرد با توجه به پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی و هشدارهای صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور می‌توان خسارت سیلاب‌ها به‌خصوص خسارت‌های جانی را به‌شکل جدی کاهش داد. از این رو توصیه می‌شود مردم و فعالان در حوزه‌های مختلف این هشدارها را جدی بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*