اپل لایتنینگ USB C

خداحافظی رسمی اپل با لایتنینگ؛ پیش به سوی USB C و سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه

اپل در سری گوشی های آیفون 15 به‌طور رسمی درگاه USB C را جایگزین پورت لایتنینگ کرد تا این پورت‌ها پس از 11 سال سرانجام بازنشسته شوند.

اپل در رویداد Wonderlust 2023 خود رسما از نسل جدید گوشی‌های آیفون خود رونمایی کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، درگاه USB-C را جایگزین پورت‌های لایتنینگ در گوشی‌هایش کرد.

این اتفاق نه تنها باعث یکپارچه‌تر شدن اتصالات کابلی دستگاه‌های مختلف از طریق درگاه USB-C شده؛ بلکه برخی قابلیت‌های جدید و جذاب پورت‌های USB 3 مانند سرعت بالاتر را به مدل‌های پرو و پرو مکس iPhone 15 آورده است.

بیشتر بخوانید:

اپل ایرپاد پرو با درگاه USB-C روانه بازار خواهد شد

این جایگزینی به دنبال صدور مصوبه جدید اتحادیه اروپا مبنی بر استفاده از درگاه واحد USB-C در تمامی گجت‌های الکترونیکی تا پایان سال 2024 انجام شده است.

در ادامه با هم به بررسی بیشتر امکانات جدیدی که در اثر جایگزینی پورت‌های لایتنینگ با USB C به آیفون‌های جدید اضافه شده‌اند می‌پردازیم.

جایگزینی پورت لایتنینگ با USB C از سوی اپل چه منفعتی برای خانواده آیفون 15 دارد؟

پشتیبانی از USB 3 به معنای آن است که انتقال اطلاعات بین آیفون 15 پرو و مک اکنون می‌تواند با سرعت بسیار بیشتری انجام شود. سرعت بالاتر انتقال داده باعث می‌شود که تصاویر ProRAW یا ویدیوهای ProRes در زمان کوتاه‌تری از آیفون به مک انتقال یابند.

در این خصوص البته باید توجه کنید که اپل کابل USB 3 را در جعبه آیفون 15 پرو و پرو مکس تعبیه نکرده. بنابراین اگر از کابل شارژ یک متری USB-C که درون جعبه قرار دارد، استفاده کنید، انتقال داده‌های شما با سرعت پورت‌های USB 2 انجام خواهد شد.

بنابراین اگر قصد دارید از حداکثر سرعت انتقال داده در آیفون های جدید بهره‌مند شوید یا باید کابل‌های مخصوص را از اپل خریداری کنید و یا از کابل‌های جانبی سازگار با USB 3 استفاده کنید.

درگاه جدید حاضر در آیفون 15 پرو اپل که جایگزین پورت‌های لایتنینگ شده، امکان اتصال فلش درایو، حافظه‌های خارجی، میکروفون یا حتی نمایشگرهای 4K به این گوشی، بدون نیاز به هیچ دانگل یا آداپتور اضافی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، به کمک این پورت‌ها قادر خواهید بود اپل واچ یا ایرپاد خود را به‌طور مستقیم از طریق آیفون شارژ کنید.

اپل لایتنینگ USB C

با وجود این که تمامی مدل‌های آیفون 15 از درگاه USB-C بهره می‌برند، تنها مدل‌های Pro و Pro Max، به لطف استفاده از تراشه قدرتمند A17 از کنترلرهای لازم برای پشتیبانی از سرعت USB 3 بهره‌مند هستند. به این ترتیب، سرعت انتقال داده در مدل‌های معمولی و پلاس آیفون 15 همچنان در سطح اتصال USB 2 و برابر با حداکثر 480 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

البته جایگزینی پورت‌های لایتنینگ با USB 3 به جز سرعت بالاتر انتقال اطلاعات، مزیت‌های دیگری هم برای مدل‌های پرو iPhone 15 خواهد داشت. امسال، برای نخستین بار کاربران آیفون 15 پرو و پرو مکس می‌توانند ویدیوهای ProRes خود را به‌طور مستقیم روی حافظه‌های SSD ثبت کنند.

این فناوری البته پیش‌تر توسط کمپانی‌های سازنده دوربین‌های فیلمبرداری و عکسبرداری هم انجام می‌شده. به‌عنوان مثال، سری دوربین‌های بدون آینه Blackmagic Pocket Cinema امکان ضبط مستقیم ویدیو روی حافظه‌های اس اس دی را به کاربر می‌دهند.

بد نیست بدانید که ویدیوهای ProRes عموما حجم بسیار بالایی دارند؛ به‌طوری‌که حتی مدل یک ترابایتی آیفون نیز با ضبط مکرر این ویدیوها، خیلی سریع با مشکل کمبود حافظه روبرو خواهد شد.

اپل لایتنینگ USB C

ویدیوهای ProRes ضبط شده روی حافظه‌های خارجی با نرخ 60 فریم بر ثانیه ثبت خواهند شد. با این حال اگر قصد دارید ویدیوهایی با حداکثر کیفیت و بالاترین نرخ فریم ثبت کنید، بدون شک به یک حافظه اس اس دی خارجی با حجم بالا نیاز خواهید داشت.

آیفون 15 پرو و پرو مکس همچنین به واسطه تجهیز به درگاه USB-C از یک قابلیت انحصاری دیگر هم برخوردار خواهند شد. این گوشی های اپل ازین پس قادر خواهند بود تصاویر ProRAW گرفته شده خود را به‌طور مستقیم و با سرعت بالا از طریق کابل USB-C به یک مک منتقل کنند.

درگاه یو اس بی آیفون 15 پرو

بنابراین عکاسان حرفه‌ای که برای ثبت تصاویر خود از آیفون 15 به عنوان دوریبن اصلی استفاده می‌کنند، می‌توانند بسته عکسبرداری Capture One را خریداری کرده و تصاویر 48 مگاپیکسلی ProRAW خود را به‌طور مستقیم به مک انتقال دهند.

تصاویر ProRAW مک

اپل همچنین اعلام کرده که نسل بعدی هدفون‌های ایرپاد نیز به درگاه USB-C مجهز خواهند بود تا اتصال آن‌ها با آیفون و سایر دستگاه‌های اپل راحت‌تر انجام شود.

در کنار تمامی این موارد، استفاده از درگاه USB-C باعث افزایش چشمگیر سرعت شارژ آیفون‌ها نیز خواهد شد. به‌طور دقیق، اپل ادعا کرده که شارژ سیمی یک آیفون از طریق کابل USB-C با توان 20 وات یا بالاتر قادر است 50 درصد از شارژ باتری را در تنها 30 دقیقه شارژ کند.

این ادعای اپل در شرایطی مطرح می‌شود که بزرگان اندرویدی چون وان پلاس ادعا کرده‌اند که در مدت زمان سی دقیقه، قادرند باتری دستگاه‌های پرچمدارشان را تا نزدیک به 100 درصد شارژ کنند!

جمع بندی

پورت Lightening آیفون

اگر قصد دارید از حداکثر توانایی پورت‌های USB-C در آیفون 15 استفاده کنید، بهتر است سراغ مدل‌های پرو و پرو مکس بروید؛ چرا که تنها این دو مدل از قابلیت‌‌های انحصاری مثل امکان انتقال سریع و بی‌دردسر تصاویر به مک، ضبط مستقیم ویدیو روی حافظه‌های SSD، اتصال نمایشگرهای 4K و دیگر موارد بهره می‌برند.

از سوی دیگر، مدل‌های استاندارد و پلاس تنها از درگاه USB-C فیزیکی برای شارژ و اتصال به سایر دستگاه‌ها برخوردار بوده و از مزایای مدل‌های Pro و Pro Max بی‌بهره خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*