ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه

فروش آیفون 12 در فرانسه ممنوع شد؛ سطح تشعشعات گوشی‌های اپل بالاست

وزیر اقتصاد دیجیتال فرانسه از ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه به دلیل سطوح تشعشعات خبر داد و اکنون اپل باید فروش این سری را در این کشور متوقف کند.

سدریک او، وزیر اقتصاد دیجیتال فرانسه به اپل دستور داد تا فروش مدل آیفون 12 خود را در فرانسه متوقف کند. آژانس سلامت و ایمنی غذا، محیط زیست و شغلی فرانسه (ANSES) دریافت که آیفون 12 از حد مجاز میزان جذب ویژه (SAR) 2 وات بر کیلوگرم فراتر رفته است. SAR اندازه‌گیری میزان انرژی فرکانس رادیویی جذب شده توسط بدن هنگام استفاده از تلفن همراه است.

به گفته ژان نوئل بارو، ناظر تشعشعات فرانسه در گفتگو با روزنامه فرانسوی Le Parisien، اداره تشعشعات فرانسه ANFR تصمیم خود را برای ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه پس از انجام آزمایش‌هایی که نشان داد نرخ جذب ویژه دستگاه (SAR) بسیار بیشتر از حد مجاز است، به اپل اطلاع داد.

ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه

بارو ادعا کرد که مشکلات تشعشعات تلفنی که این برند آمریکایی از سال 2020 به فروش می‌رساند، ممکن است با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری حل شود. او گفت: «انتظار می‌رود اپل ظرف دو هفته پاسخ دهد. اگر آنها این کار را انجام ندهند، من آماده هستم تا دستور ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه را بدهم. این قانون برای همه از جمله غول‌های دیجیتال یکسان است.»

بیشتر بخوانید:

نبرد چین و اپل شروع شد؛ ممنوعیت استفاده از آیفون برای چینی‌ ها!

نرخ جذب خاص (SAR) اندازه‌گیری میزان انرژی فرکانس رادیویی جذب شده توسط بدن هنگام استفاده از تلفن همراه است که بر حسب وات بر کیلوگرم (W/kg) بیان شده و برای تعیین ایمنی تلفن‌های همراه استفاده می‌شود. حد مجاز SAR در فرانسه 2 وات بر کیلوگرم است.

نگرانی‌ها در مورد سطوح تابش آیفون 12 به میزان انرژی فرکانس رادیویی جذب شده توسط بدن هنگام استفاده از تلفن مربوط می‌شود. آژانس سلامت دریافت که آیفون 12 از حد مجاز میزان جذب ویژه (SAR) 2 وات بر کیلوگرم فراتر رفته است.

سطوح بالای انرژی فرکانس رادیویی جذب شده توسط بدن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود و سرطان، ناباروری و سایر مشکلات سلامتی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، اتحادیه اروپا محدودیت‌های ایمنی را برای مقادیر SAR مربوط به قرار گرفتن در معرض این دستگاه‌ها تعیین کرده است.

ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان می‌کند که تا به امروز هیچ اثر نامطلوبی بر سلامتی که ناشی از استفاده از تلفن همراه باشد، ثابت نشده است. در سال 2011، این سازمان میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی را به‌عنوان «احتمالاً سرطان‌زا برای انسان» طبقه‌بندی کرد.

به گفته موسسه ملی سرطان، در حالی که بدن انسان انرژی را از دستگاه‌هایی که پرتو فرکانس رادیویی ساطع می‌کنند جذب می‌کند، تحقیقات تاکنون نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه باعث ایجاد سرطان مغز یا سایر انواع سرطان در انسان نمی‌شود و فرکانس‌های رادیویی آنقدر پایین هستند که نمی‌توانند به DNA آسیب برساند. با این وجود، تأثیر تششعات تلفن همراه بر سلامتی همچنان نگران‌کننده است.

ناظر فرانسه اکنون نتیجه‌گیری‌های خود را به تنظیم‌کنندگان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد. بارو اظهار داشت: «از لحاظ عملی، این تصمیم می‌تواند تأثیر گلوله برفی داشته باشد.»

میزان تشعشع محصولات اکنون باید در بسته‌بندی فروشگاه‌های فرانسه از سال 2020 درج شود. این موضوع علاو‌ه‌بر تلفن‌های همراه برای سایر ابزارهای الکترونیکی مانند تبلت‌ها نیز باید انجام شود. چنین دستوری به این معناست که اپل باید فروش آیفون 12 را در فرانسه متوقف کند.

ممنوعیت فروش آیفون 12 در فرانسه تا زمانی است که بتواند سطح تشعشعات را به زیر حد SAR دو وات بر کیلوگرم کاهش دهد. این شرکت همچنین باید گوشی‌های موجود را که تششعات بیش‌از حد مجاز دارند تعمیر کند. اگر اپل از این دستور پیروی نکند، ممکن است با جریمه و پیگرد قانونی روبرو شود. این ممنوعیت می‌تواند پیامدهایی برای فروش اپل در کشورهای دیگر نیز داشته باشد.