موتور الکتریکی کاوازاکی Ninja Z e1

کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 ؛ رویای سنگین سواران هم برقی شد

کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 جدیدترین موتور سیکلت های برقی ژاپنی هستند که قصد دارند تا میراث اجداد خود را در قامت یک موتورسیکلت EV تکرار کنند.

همانطور که می‌دانید، دوره‌ی پیشرانه‌های 12 سیلندر خورجینی تقریبا به اتمام رسیده است و حالا به نظر می‌رسد که همین بلا (یا شاید نعمت) به زودی بر سر موتور سنگین‌ها هم نازل خواهد شد. اما اجازه دهید تا قضاوت را به وقت دیگری واگذار کنیم و اکنون به سراغ جدیدترین موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی برویم؛ موتورهایی که ژنتیک نینجا Z را در گوشت و استخوان خود دارند و با آسفالت‌های داغ و تک چرخ زدن، حسابی آشنا هستند؛ اما آیا در دسته موتور سنگین‌ها قرار می‌گیرند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم و مشخصات فنی این دو موتور سیکلت برقی را می‌بینیم.

فهرست عناوین:

مشخصات فنی کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1

موتور سیکلت برقی کاوازاکی نینجا e-1

کاوازاکی نینجا e-1 (سمت راست) – نینجا Z e-1 (سمت چپ)

هر دو نسخه میزبان یک موتور الکتریکی از نوع سنکرون آهنربای دائمی هستند که در بهترین روز خود می‌تواند 9 کیلو وات توان یعنی تقریبا 12 اسب بخار قدرت را در اختیار راکب قرار دهد. اما آیا این توان در تمام طول مسیر قابل دستیابی است؟ البته که خیر! به لطف تکنولوژی «ای بوست» “E-boost” در موتورهای برقی، این موتورها می‌توانند در لحظات اولیه‌ی استارت به ماکزیمم توان خود برسند اما اگر بخواهند که این توان را به صورت پیوسته حفظ کنند، قطعا دچار مشکلاتی گوناگونی می‌شوند که عمر موتورهای برقی را کم می‌کند.

موتور الکتریکی کاوازاکی Ninja Z e1

به همین خاطر، توان موتورسیکلت برقی کاوازاکی نینجا e1 و Z e-1 پس از استارت اولیه به 6 کیلو وات یعنی 8 اسب بخار قدرت و 29 نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می‌کند تا از استهلاک ناخواسته جلوگیری شود.

موتور الکتریکی کاوازاکی Ninja Z e1

حداکثر سرعت موتور سیکلت‌های برقی کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 هم در لحظات اولیه‌ی استارت (تقریبا تا 15 ثانیه بعد از استارت زدن) به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما از آن جایی که این سرعت تابع توان ماکزیمم است، پس نتیجه می‌گیریم که در طول مسیر با عدد کمتری سر و کار خواهیم داشت. یعنی ماکزیمم سرعت کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 تقریبا 86 کیلومتر بر ساعت خواهد بود (یعنی فقط 15 ثانیه می‌توانید با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت موتور سواری کنید).

وزن موتور سیکلت برقی کاوازاکی نینجا e-1 هم تقریبا 140 کیلوگرم است که این عدد در Z e1 کمی بیشتر خواهد بود. رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی، کلاستر دیجیتال 4.3 اینچی و ترمز ضد قفل ABS هم از جذابیت‌های دیگری هستند که روی این دو زیبای ژاپنی پیدا می‌شوند.

قابلیت دنده عقب رفتن و حالت‌های مختلف موتور سواری

موتور سیکلت برقی کاوازاکی نینجا e-1

موتور سیکلت‌های برقی کاوازاکی Ninja e-1 و Z e-1 به دو حالت رانندگی مختلف یعنی‌ حالت‌های اکو و جاده‌ مجهز شده‌اند در کنار این دو حالت، شما می‌توانید روی «رانندگی در حالت پارک» هم حساب باز کنید!

از آن جایی که وزن موتورسیلکت‌های برقی زیاد است، خود موتور الکتریکی هم به کمک شما می‌آید تا در جا به جایی آن، خود را به زحمت نیندازید. در «حالت پارک»، سرعت موتور سیکلت برقی کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 به 2 کیلومتر بر ساعت محدود می‌شود و از آن جایی که موتور سیکلت‌های برقی بدون گیربکس هستند، شما می‌توانید موتور سیکلت را حتی در حالت دنده عقب حرکت دهید. همچنین این باتری‌ها به راحتی قابل تعویض هستند و حتی می‌توانید با شارژرهای معمولی هم آن‌ها را شارژ کنید.

شعاع حرکت و سرعت شارژ

ظرفیت باتری‌های لیتیومی کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 برای یک مسافرت 80 کیلومتری در نظر گرفته شده‌ است و طی مدت 3.7 ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود. البته شما می‌توانید ظرفیت باتری‌های کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 را در عرض 1.6 ساعت به 80 درصد برسانید.

آیا این دو موتورسیکلت جزو موتور سنگین‌های کاوازاکی هستند؟

البته که خیر! موتور سیکلت کاوازاکی نینجا e-1 و زد e1 از نظر مشخصات فنی با موتورهای 125 سی سی کاوازاکی رقابت می‌کنند و اصلا به گرد پای افسانه‌هایی مثل نینجا 1000 هم نمی‌رسند.

موتور سیکلت برقی کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1 چه فرقی با هم دارند؟

این دو موتور سیکلت برقی از نظر مشخصات فنی هیچ فرقی با هم ندارند و تنها تفاوت آن‌ها به طراحی ظاهری مربوط می‌شود. نسخه Z کمی اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر است اما مدل معمولی شاید برای سواری شهری مناسب‌تر باشد.