استارلینک ایلان ماسک

روایت ایلان ماسک از واکنش مقامات ایرانی به فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

ایلان ماسک اعلام کرد که برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران نامه‌ محترمانه‌ای از سوی مقامات ایرانی دریافت کرده است.

در مناظره‌ای که به‌تازگی ایلان ماسک و نخست وزیر رژیم صهیونیستی با یکدیگر داشتند در مورد موضوع‌های مختلف در زمینه‌های تکنولوژی و فناوری و به‌خصوص پلتفرم ایکس گفت‌وگو شد.

در این گفت‌وگو، نتانیاهو با بردن بحث به پیرامون ایران و محدودیت‌های موجود در کشور ما گفته بود:

ایران یک بازیگر بد است که شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل می‌دهد و نمی‌خواهید آن‌ها این توانایی را داشته باشند که به دالاس و فرمونت برسند.

ایلان ماسک در پاسخ این سخن نتانیاهو روی به سوی او کرد و گفت: در نامه‌ای که از سوی مقامات ایرانی دریافت کردیم نوشته‌ای مبنی بر مرگ بر آمریکا و اسرائیل وجود نداشت و متنی کاملا محترمانه برای ما ارسال شده بود.

استارلینک

لازم به ذکر است اشاره ایلان ماسک به نامه‌ای بود که وزارت ارتباطات سال گذشته به استارلینک ارسال کرد؛ در این نامه شرایط و ضوابط فعالیت یک اپراتور خارجی در خاک سرزمین ایران توضیح داده شده بود.

دی ماه سال 1401 وزیر ارتباطات از ارسال یک نامه به ایلان ماسک خبر داد و گفت:

طبق قوانین بین المللی هر کسی که بخواهد در قلمرو سرزمینی یک کشور سرویس ارائه کند، باید لندینگ رایت یا قواعد آن کشور را رعایت کند. این لندینگ رایت را به تمامی اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله استارلینگ، وان وب و باقی اپراتورها ابلاغ کردیم. اگر این قواعد را بپذیرید ما استقبال می‌کنیم.

تیر ماه امسال نیز اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اعلام کرده بود، از آنجایی که خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با برخی از قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران همخوان نیست، ارائه این خدمات در ایران خلاف قوانین اتحادیه مخابرات بوده و غیر مجاز است.