قابلیت های آیفون 15

جذاب‌ترین قابلیت های آیفون 15 که اندرویدی‌ها در حسرت آن‌ها هستند

اگر شما نیز از افرادی هستید که معتقدند اپل در طراحی گوشی‌های هوشمند خود ابتکار به خرج نمی‌دهد و فقط به دنبال کسب پول بیشتر است، باید با جذابترین قابلیت های آیفون 15 – iPhone 15 که اندرویدی‌ها در حسرت آن‌ها هستند آشنا شوید.

اپل با نوآوری آشنایی ندارد؟ اگر اینطور فکر می‌کنید، کافیست نگاهی به جذابترین قابلیت های آیفون 15 بیندازید. از طرف دیگر، به تمام ویژگی‌های خلاقانه اندروید که در چند سال گذشته دیده‌ایم فکر کنید، مانند اولین دوربین زوم پریسکوپ در یک گوشی‌ هوشمند، عکاسی در حالت شب، نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی بالا، سنسورهای دوربین ۱ اینچی و هزاران مورد دیگر. آیا در مقایسه با اندروید اپل در ابتکار عمل و تعبیه‌ی ویژگی‌های جدید و جذاب کوتاهی می‌کند؟

در واقع هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که شرکتی با بودجه تحقیق و توسعه و استعداد مهندسی اپل نمی‌تواند چنین ویژگی‌هایی را در محصولات هوشمند خود تعبیه کند. البته، کاربران در دنیای امروز درحال اجرای بازی «چه کسی اولین کار را انجام داد» هستند و به جای تمرکز بر خود نوآوری به برندی توجه می‌کنند که در کاری نخستین قدم را بردارد.

اکنون پس از رونمایی از جدیدترین پرچمدار اپل و عرضه‌ی آپدیت آی او اس ۱۷ برای گوشی‌های سازگار، ما منتظر بهره‌مندی از ویژگی‌های جدیدی هستیم که به اکوسیستم اپل می‌آیند. با وجود تمام کاربرانی که آیفون‌های اپل را محصولاتی می‌بینند که هیچ برتری خاصی نسبت به گوشی‌های اندرویدی ندارند، آیفون برای سال‌های طولانی پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در جهان بوده است و اپل به عنوان برترین کمپانی در ساخت گوشی‌های همراه هوشمند شناخته می‌شود.

قابلیت ها آیفون 15

اگر یک کاربر کنجکاو باشید و اخبار گوشی‌های هوشمند و برندهای تولیدکننده را دنبال کنید، به این نتیجه خواهید رسید که برخلاف تصور عمومی مبنی بر اینکه اپل در نوآوری بسیار کند است، آیفون در واقع محصولی مبتکرانه محسوب می‌شود. البته نوآوری‌هایی که آیفون به نمایش می‌گذارد آنگونه که کاربران اندرویدی عادت دارند نیستند.

به عنوان مثال، سال گذشته اپل با جزیره پویا (داینامیک آیلند) همه را شگفت‌زده کرد. سری جدید آیفون دارای ناچ جدید با اصطلاح داینامیک آیلند هستند که بالای صفحه نمایش بریدگی جدید شبیه کپسول ایجاد می‌کند. در نگاه اول ممکن است تصور کنید این ویژگی فقط برای زیبایی مورد استفاده قرار گرفته، در حالی که این یک ویژگی کاملا کاربردی است و نمی‌توان انکار کرد که این هوشمندانه‌ترین فناوری در توسعه‌ی یک بریدگی نمایشگر است که تا به امروز دیده‌ایم.

از دیگر مواردی که اپل نوآوری را در آیفون‌های خود به نمایش گذاشت می‌توان به قابلیت Face ID در آیفون ایکس و MagSafe در آیفون 12 اشاره کرد. غول فناوری اپل هیچوقت از توسعه‌ی محصولاتی با قابلیت خارق‌العاده دست برنداشته و امسال نوبت سری iPhone 15 است که ثابت کند اپل توانایی نوآوری دارد.

آیفون 15 و آیفون 15 پرو ثابت کردند که اپل عاشق تفکر خارج از چارچوب است، اما ایده اپل در مورد نوآوری به اندازه اندروید پر زرق و برق نیست‌. با این حال، اگر این واقعیت را فراموش کنید که اکنون 4-5 سال است طراحی ظاهری آیفون کمابیش یکسان به نظر می‌رسد، با نگاهی عمیق متوجه خواهید شد که اپل در گوشی‌های هوشمند خود واقعاً نوآوری را پیاده کرده است، فقط نه درجایی که کاربران انتظار دارند.

در ادامه نگاهی به جذابترین قابلیت های آیفون 15 و آیفون 15 پرو می‌اندازیم که کاربران اندرویدی هرگز مشابه آنها را تجربه نکرده‌اند. این ویژگی‌ها ممکن است بیشتر از آنچه شما انتظار دارید نوآورانه باشند!

1. دوربین آیفون 15 پرو و پرو مکس

قابلیت های آیفون 15 - دوربین

پرچمدار جدید iPhone 15 Pro از چهار لنز مختلف بهره می‌برد، قابلیتی که هیچ گوشی اندرویدی تاکنون به خود ندیده است. اپل می‌گوید دوربین اصلی اکنون برابر با چهار لنز دوربین متفاوت است. با این دوربین فرقی نمی‌کند که عکس‌های 1x، 1.2x، 1.5x یا 2x می‌گیرید، شما قادر خواهید بود عکس‌های 24 مگاپیکسلی با کیفیت نوری (رزولوشن پیش‌فرض جدید در آیفون 15) هم در عکس‌ها و هم در ویدیوهای خود دریافت کنید.

به نظر می‌رسد حالت عکاسی 24 مگاپیکسلی iPhone 15 و iPhone 15 Pro به زودی توسط گوشی‌های اندروید کپی شود. بدون شک رزولوشن پیش‌فرض 24 مگاپیکسلی برای عکس‌برداری در آیفون 15، برترین ارتقای دوربینی است که آیفون امسال به خود دیده و بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نمونه عکس‌های اعجاب انگیز دوربین آیفون 15 پرو مکس اپل + گالری تصاویر

عکس‌های 24 مگاپیکسلی جدیدی که توسط دوربین آیفون 15 ثبت شده‌اند، از هر حالت عکاسی پیش‌فرضی که تا به حال در گوشی‌های اندرویدی دیده شده‌ بهتر هستند و جزئیات بسیار واضح‌تر، طبیعی‌تر، رنگ‌های طبیع و دامنه دینامیکی عالی را ارائه می‌دهند و حتی نسبت به تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی رقبا از گوشی‌های سامسونگ و گوگل، فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

کاری که اپل در اینجا انجام داد، از نظر فنی نوآورانه و در عین حال بسیار کاربردی است و اینطور به نظر می‌رسد که گوشی‌های رقیب به‌زودی جای پای آیفون را دنبال می‌کنند و عکس‌های پیش‌فرض با کیفیتی بالاتر را به اندروید می‌آورند.

فراتر از آن، دوربین جدید آیفون 15 پرو مکس با زوم 5 برابر چیزی است که قبلاً ندیده‌ایم، اگرچه لزوماً از دیدگاه کاربران نوآورانه نیست. مطمئناً اپل در این مورد بسیار دیر به بازی رسیده است، زیرا هواوی اولین گوشی هوشمند مدرن را با دوربین زوم 5 برابری در سال 2019 عرضه کرد، اما راه حل اپل داخل دوربین به‌شکل ویژه‌ای نوآورانه است.

برخلاف دوربین‌های زوم پریسکوپی که در اندروید دیده‌ایم، دوربین زوم 5 برابری آیفون بسیار فشرده‌تر است و درخشان‌ترین دیافراگم را که در دوربین‌های 5 برابری دیده‌ می‌شود به ارمغان می‌آورد. فضای ارزشمندی که اپل با توسعه یک دوربین زوم منحصربه‌فرد می‌تواند صرفه‌جویی کند به معنای دو چیز است: فضای بیشتر برای اجزای دیگر و اضافه شدن دوربین با زوم 5 برابر به دوربین کوچک‌تر. این ویژگی در حال حاضر لزوماً برای کاربر مفید به نظر نمی‌رسد، اما در آینده‌ای نزدیک به قابلیتی تبدیل خواهد شد که تمام کاربران خواهان آن هستند.

2. قاب تیتانیومی جدید

جذاب ترین قابلیت های آیفون 15

سامسونگ ایده اپل را برای استفاده از تیتانیوم در توسعه‌ی موردانتظارترین محصول خود یعنی گلکسی اس 24 اولترا به زودی قرض می‌گیرد. تیتانیوم سبک و قوی‌تر از فولاد ضد زنگ است، اما راحت‌تر خراشیده می‌شود.

به‌عنوان یکی از جذابترین قابلیت های آیفون 15 پرو، قاب تیتانیومی جدید این محصول نه تنها از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ قوی‌تر است، بلکه در نهایت آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس را بسیار سبک‌تر می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که گلکسی اس 24 اولترا نیز احتمالاً به فریم تیتانیومی مجهز خواهد شد. برای بسیاری از کاربران، وزن یکی از عوامل اصلی هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک گوشی هوشمند جدید است، به همین دلیل می‌توان این پیشرفت اپل را به عنوان یکی از قطعی‌ترین نوآوری‌ها به شمار آورد.

به عنوان مثال، این واقعیت که آیفون 15 پرو 20 گرم سبک‌تر از آیفون 14 پرو است، بیشتر از داشتن دوربین زوم اهمیت دارد و کاهش وزن آیفون 15 پرو مکس اکنون آن را به گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از کاربران تبدیل کرده است، قابلیتی که قطعاً در مورد آیفون 14 پرو مکس صدق نمی‌کند. به عنوان یک مزیت اضافی، قاب تیتانیومی جدید نسبت به قاب فولادی ضد زنگ مورد استفاده در آیفون 14 پرو، اثر انگشت کمتری را نشان می‌دهد.

3. دکمه اکشن

قابلیت های آیفون 15 - دکمه اکشن

آیفون 15 پرو به لطف اپلیکیشن میانبر بسیار قدرتمند اپل به یک دکمه جادویی تبدیل می‌شود. کلید اکشن در iPhone 15 Pro جایگزین سوییچ مکانیکی قطع و وصل کردن صدای آیفون شده و قابل برنامه‌ریزی است. دلیل اینکه این دکمه جدید چیزی کاملا منحصر‌به‌فرد به نظر می‌رسد این است که به معنای واقعی کلمه می‌توان از آن برای انجام تقریباً هر عملی استفاده کرد.

اهمیت این دکمه فقط به دلیل اقدامات ساده‌ای مانند باز کردن برنامه دوربین نیست. به لطف برنامه میانبرهای اپل که به شما امکان می‌دهد مراحل مختلف را در چندین برنامه ترکیب کنید تا اتوماسیون‌های کار قدرتمندی ایجاد کنید، می‌توانید از دکمه Action جدید برای انجام یک سری اقدامات پیچیده بهره ببرید.

با این دکمه‌ی جدید برنامه Google home خود را باز کرده و سپس چراغ‌ها را روشن کنید، گوگل مپس را راه اندازی کنید تا به شما مسیرهای مربوط به آدرس خاصی را بدهد، موسیقی پلی کنید، برنامه دوربین را مستقیماً در حالت سلفی باز کنید، به ضبط ویدیو بپردازید، آیفون خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید، آن را خاموش کنید، زنگ ساعت خود را برای صبح تنظیم کرده و پیش‌بینی هوا را با آن مشاهده کنید.

به طور خلاصه، برنامه Shortcuts به شما امکان می‌دهد بدون اتلاف وقت یک سری اقدامات پیچیده را انجام دهید. با دکمه اکشن جدید، فعال کردن میانبرهای مورد علاقه شما به سرعت انجام می‌شود، به این معنی که حتی نیازی نیست قفل آیفون خود را باز و روی میانبر کلیک کنید.

دکمه Action جدید به یک فشار طولانی محدود می‌شود، به این معنی که فقط می‌تواند یک عمل را به انتخاب شما انجام دهد. جای تعجب دارد که چرا قابلیتی با این همه جذابیت چنین محدود شده است. کاربران امیدوارند یک آپدیت آی‌او‌اس در آینده به آنها این امکان را بدهد که دکمه Action را دو یا سه بار فشار داده و اقدامات بیشتری انجام دهند.

4. حالت استندبای – StandBy

قابلیت های آیفون 15 - حالت استند بای

حالت StandBy آیفون باعث برانگيخته شدن حسادت وفادارترین کاربران اندروید می‌شود. این قابلیت آیفون شما را به یک نمایشگر هوشمند تبدیل می‌کند که برای استفاده از آن به پایه هم نیاز ندارید، اما روی پایه بهتر به نظر می‌رسد. ویژگی جدید حالت StandBy اپل به شما امکان می‌دهد آیفون خود را به یک ساعت تبدیل کنید و این چیزی است که ما در اندروید ندیده‌ایم، حداقل در نسخه‌ای که اکنون در دسترس است.

همراه با فناوری MagSafe اپل، می‌توانید یک پایه آمازون ارزان قیمت 10 تا 20 دلاری تهیه کنید که آیفون شما را در حالت افقی نگه می‌دارد و حتی آن را شارژ می‌کند، در حالی که می‌توانید ساعت، تقویم، برنامه موسیقی و موارد دیگر را در یک صفحه مشاهده کنید.

باتوجه به چیدمان خاص و زیباشناختی که به طور خاص برای حالت StandBy ساخته شده، این ویژگی یکی از جذابترین قابلیت های آیفون 15 است که توجه سازندگان تلفن‌های اندرویدی را به خود جلب کرده است. StandBy از نظر فنی یکی از ویژگی‌های iOS 17 است، به این معنی که در تمام آیفون‌های دارای iOS 17 در دسترس خواهد بود.

ویژگی های نوآورانه آیفون 15

با وجود تمام قابلیت های آیفون 15، اپل به کاربران خود تنها ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که از نظر خودش ضروری هستند. اپل در واقع ویژگی‌هایی که کاربران انتظار دیدن آنها را دارند نادیده می‌گیرد و به طرز فکر خودش پایبند است، موضوعی که می‌تواند برای کاربران ناامیدکننده باشد. این کمپانی دوست دارد به جای رقابت با اندروید، روی ارائه ویژگی‌های جدیدی تمرکز کند که به نفع چشم‌انداز بلندمدت برای آیفون است.

البته این استراتژی سبب تعبیه‌ی ویژگی‌هایی شده است که اکنون در مدل‌های مختلف خانواده آیفون مشاهده می‌کنیم و اگر اپل براساس انتظارات کاربران جلو می‌رفت، درحال حاضر هیچ‌یک از ویژگی‌هایی همچون Face ID و MagSafe را نداشتیم.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که آیفون 15 و آیفون 15 پرو هنوز هم به‌آرامی شارژ می‌شوند و ما همچنان شارژ بی‌سیم معکوس در آیفون 15 و آیفون 15 پرو نداریم. علیرغم عملکرد بسیار بهبود یافته دوربین در آیفون 15، به نظر می‌رسد که اپل دوربین اصلی 1 اینچی را که خواسته‌ی بسیاری از کاربران بوده است، برای آنها فراهم نیاورده است.

درنهایت با وجود قدرت باورنکردنی تراشه A17 Pro، آیفون 15 پرو هنوز به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند چندوظیفه واقعی را در iOS 17 داشته باشد. نظر شما در مورد جدیدترین قابلیت های آیفون 15 چیست؟ آیا از ویژگی‌های موجود در اعضای جدید خانواده آیفون راضی هستید یا فکر می‌کنید اپل باید بیشتر تلاش کند؟ نظر خود را با گجت نیوز در میان بگذارید.