راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر؛‌ انواع کیبوردها را بشناسید

در مقاله راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر شما را با انواع صفحه کلید مخصوص کامپیوتر از جمله فول سایز، مکانیکال، ۶۰ درصد و غیره آشنا می‌کنیم تا مناسب‌ترین مدل را بخرید.

از زمانی که کامپیوترهای شخصی به‌وجود آمده‌اند، صفحه کلیدها به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار برای ارتباط بین انسان و کامپیوترها شناخته شده‌اند. شاید آن‌ها به‌اندازه نمایشگرهای لمسی یا حسگرهای حرکتی جذاب نباشند، اما شما نمی‌توانید کیبوردهای فیزیکی با آن دکمه‌های درشت‌شان را به‌راحتی کنار بگذارید. چندین دهه است که کیبوردها آن چینش QWERTY خودشان را حفظ کرده‌اند. البته این بدان معنا نیست که همه کیبوردها شبیه به یکدیگر هستند.

کیبوردهای مدرن با اشکال و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند و با هر نوع سبک زندگی سازگاری دارند. کیبوردهای بزرگ گزینه عالی برای کنترل بیشتر روی سیستم هستند، در حالی که کیبوردهای کوچک‌تر گزینه‌های قابل حمل‌تری هستند و می‌توانند جذابیت بیشتری برای کاربران تازه‌وارد داشته باشند. اگر هیچ‌وقت برای خودتان کیبوردی نخریده‌اید، تنوع آن‌ها در بازار می‌تواند شما را سردرگم کند.

آشنایی با انوع کیبوردها

برای آنکه بخواهید یک کیبورد جدید بخرید، لازم است که با انواع آن‌ها آشنا شوید. تفاوت بین کیبوردها معمولا به تعداد کلیدها و بزرگی سایز آن‌ها مربوط می‌شود. هرچه تعداد کلیدهای یک صفحه کلید بیشتر باشد، آن بزرگ‌تر خواهد بود؛ اما لزوما یک کیبورد بزرگ برای همه مناسب نیست.

انواع کیبوردهای کامپیوتر

به‌طور کلی ۸ مدل کیبورد وجود دارد که ابعاد مختلفی دارد: ۱) کیبورد فول سایز، ۲) کیبورد ۱۸۰۰ کامپکت، ۳) کیبورد تن کی‌لس، ۴)‌ کیبورد ۷۵ درصد، ۵) کیبورد ۶۵ درصد، ۶)‌ کیبورد ۶۰ درصد، ۷)‌ کیبورد ۴۰ درصد و ۸) کیبورد نامبر پد.

هر یک از این کیبوردها برای آنکه کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شوند، بخش کمتر یا بیشتری دارند. به‌طور مثال برخی از آن‌ها کلیدهای عددی ندارند، از برخی دیگر نیز دکمه‌های سری F بالایی حذف شده است. در کوچک‌ترین مدل هم کل کلیدهای حروف حذف می‌شود و فقط کلیدهای عددی ردیف کناری باقی می‌ماند (که البته بیشتر از آن به‌عنوان یک صفحه کلید مکمل برای انجام امور حسابداری استفاده می‌شود). در بین مدل‌های بالا، کیبورد‌های فول سایز، تن کی‌لس و ۶۰ درصد، جزو محبوب‌ترین صفحات کلید بازار هستند.

کیبورد فول سایز

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر - کیبورد فول سایز

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر – کیبورد فول سایز

یک کیبورد فول سایز، بزرگ‌ترین صفحه کلید کامپیوتر است که مجموعه کاملی از کلیدهای الفبا، کلیدهای ردیف F و کلیدهای عددی را شامل می‌شود. از این نوع کیبوردها می‌توانید برای هر کاری با کامپیوتر خود استفاده کنید. کیبورد فول سایز، سال‌های طولانی است که انتخاب نخست کاربران کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود.

کیبوردهای فول سایز گزینه مناسبی برای کاربرانی هستند که می‌خواهند کنترل کاملی روی سیستم خود داشته باشند. آن‌ها انواع و اقسام کلیدها را در بر می‌گیرند و همین باعث شده هم برای وارد کردن داده‌ها و هم انجام محاسبات عددی مناسب باشند. فرقی نمی‌کند شما به‌دنبال خرید یک کیبورد جدید برای انجام امور کاری خود یا بازی کردن با کامپیوترتان هستید، می‌توانید روی یک کیبورد سایز کامل حساب باز کنید. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که یک کیبورد سایز کامل فضای زیادی از میز شما را اشغال می‌کند.

کیبورد تن کی‌لس

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر - کیبوردهای تن کی‌لس

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر – کیبوردهای تن کی‌لس

کیبورد‌های تن کی‌لی که با نام اختصاری “TKL” نیز شناخته می‌شوند، مظهر کیبوردهای سطح میانی هستند. در این صفحات کلید، ردیف کلیدهای عددی از سمت راست حذف شده تا ایعاد گجت کوچک‌تر شود. با این حال تمام حروف الفیا و کلیدهای ردیف F را هم در بر می‌گیرند. این کیبوردها از ۸۷ کلید تشکیل می‌شوند. این کیبوردها به‌خاطر حمل آسان و اشغال کردن جای کمتری از میز، محبوبیت خوبی را به‌دست آورده‌اند. زیرا بسیاری از کاربران نیازی به کلیدهای ردیف عددی سمت راست صفحه کلید ندارند.

بنابراین اگر می‌خواهید همچنان کنترل کاملی روی کامپیوتر خود داشته باشید و در عین حال فضای کمتری از میزتان را به کیبورد اختصاص دهید، کیبوردهای TKL گزینه جذابی برای خرید هستند. به‌طور مثال اگر برای کارتان به یک کیبورد احتیاج دارید ولی نمی‌خواهید میزتان شلوغ شود، می‌توانید یک کیبورد تن کی‌لس تهیه کرده و روی میز بگذارید. این کیبورد از نظر طراحی و فواصل بین کلیدها کاملا شبیه به کیبوردهای فول سایز است. تنها تفاوت آن، حذف کلیدهای عددی سمت راست است.

کیبورد ۶۰ درصد

کیبورد ۶۰ درصد

هر چه جلوتر می‌رویم، جهان کوچک‌تر می‌شود. این قضیه در مورد کیبوردها هم صدق می‌کند و کیبوردهای ۶۰ درصد، مهر تأییدی روی این موضوع هستند. «۶۰ درصد» در نام این محصول بدان معناست که صفحه کلید فقط ۶۰ درصد سایز یک کیبورد کامل را دارد. روی این کیبورد نه تنها دکمه‌های عددی سمت راست حذف شده، بلکه کلیدهای کاربردی ردیف F قسمت بالا و همینطور فلش‌های جهت‌دار نیز از روی آن حذف شده‌اند. در واقع کیبورد ۶۰ درصد، یک صفحه کلید با کلیدهای الفبا، کلیدهای عددی ردیف افقی و دکمه‌های مهمی مثل اسپیس، کنترل، شیفت، تب، بک اسپیس و غیره را در اختیار شما خواهد گذاشت.

کیبورد ۶۰ درصد، کوچک‌ترین صفحه کلیدی است که می‌توانید برای انجام امور مختلف مثل تایپ کردن از آن استفاده کنید. معمولا این صفحات کلید مناسب کسانی هستند که نیازی به استفاده از تمام دکمه‌ها ندارند. کاربرانی که با کامپیوتر خود معمولا ایمیل ارسال می‌کنند یا وبلاگ‌نویسی می‌کنند. خبر خوب اینکه با توجه به حذف بسیاری از دکمه‌ها از روی این صفحات کلید، قیمت آن‌ها نیز کمتر از مدل‌های دیگر است. فراموش نکنید که ابعاد این کیبوردها بسیار کوچک است و اگر بیشتر وقت خود را با تایپ کردن می‌گذرانید، نمی‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

انواع سوئیچ‌های کیبورد

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

در دومین بخش مقاله راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر شما را با کیبوردهای مکانیکی آشنا خواهیم کرد که یکی از محبوب‌ترین انواع کیبوردها هستند. اگر از یک کیبورد مکانیکال استفاده کنید، آن‌ها از مکانیزم کلیدهای متفاوتی در مقایسه با کیبوردهای معمولی رایج بازار استفاده می‌کنند. به این مکانیزم کلید، «سوئیچ» گفته می‌شود. سوئیچ‌ها معمولا به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام می‌تواند برای کاری مناسب باشد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی که باید پیش از خرید کیبورد مکانیکی بدانید

گروه اول، سوئیچ‌های خطی هستند. این سوئیچ‌ها به‌قدری لطیف هستند که وقتی آن‌ها را می‌فشارید، هیچ صدای آزاردهنده‌ای به گوش نرسد. این نوع سوئیچ‌ها سبک و روان هستند و برای دفاتر شلوغی که قصد دارید بدون مزاحمت در آنجا کار کنید، مناسب هستند. گرچه شاید برخی از تایپیست‌ها به بازخوردی که از فشار دادن صفحه کلید دریافت می‌کنند، علاقه دارند.

انواع سوئیچ کیبوردهای مکانیکال

دومین گروه، سوئیچ‌های لمسی هستند که وقتی آن‌ها را می‌فشارید بازخورد فیزیکی را به شما برمی‌گردانند. کار کردن با کیبوردهایی که از این سوئیچ‌ها استفاده می‌کنند برای تایپیست‌ها جذاب است. در عین حال شما مثل سوئیچ‌های خطی، هیچ صدای آزاردهنده‌ای را هم نخواهید داشت.

و اما آخرین گروه، سوئیچ‌های کلیکی هستند که هم بازخورد فیزیکی و هم صوتی را ارائه می‌کنند. این از قدیمی‌ترین سوئیچ‌های کیبورد است و عمدتا روی تمام کیبوردهای مکانیکال ارزان قیمت هم از این نوع سوئیچ استفاده می‌شود. کیبوردهای مجهز به این سوئیچ معمولا گزینه جذابی برای گیمرهایی هستند که به صدای دکمه‌های کیبورد علاقه دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*