نقاشی بمب افکن تو 95

اقدام عجیب روسیه برای مختل کردن حملات اوکراین: نقاشی هواپیمای بمب افکن، روی باند فرودگاه + تصویر

روسیه در اقدامی عجیب به منظور مختل کردن حملات اوکراین، نقاشی بمب افکن تو 95 را روی باند فرودگاه ترسیم کرده است.

مدل‌های مصنوعی از بمب افکن توپولف 95 مخصوص گول زدن رادارهای اوکراین روی باند پایگاه هوایی روسیه نقاشی می‌شوند. این تلاشی عجیب با هدف مختل کردن توانایی اوکراین برای هدف قرار دادن و ضربه زدن به نیروی بمب افکن این کشور محسوب می‌شود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که روسیه اکنون در حال نقاشی مدل‌های مصنوعی بمب‌افکن استراتژیک Tu-95MS در پایگاه هوایی انگلس است. این پایگاه در سال گذشته بارها مورد حمله قرار گرفته و با توجه به اینکه قابلیت‌های تسلیحاتی اوکراین به سرعت در حال توسعه است، توانایی‌های این کشور برای حمله به قلب روسیه با استفاده از تیم‌های ضربتی و حمله پهپادی نیز افزایش می‌یابد.

نقاشی بمب افکن تو 95

تصاویر ماهواره‌ای Planet Labs که توسط The War Zone در 29 سپتامبر گرفته شده است، مدل‌های مصنوعی دو بعدی را نشان می‌دهد که روی آسفالت انگلس نقاشی شده‌اند. منطقه کابین خلبان در کنار مدل مصنوعی تمام شده ظاهر می‌شود. شایان ذکر است که نقاشی بمب افکن تو 95 می‌تواند نوعی مدل پارچه‌ای باشد، اما با توجه به ابعاد آن، استفاده از رنگ بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

توپولف تو-۹۵ با نام ناتو Bear یک بمب‌افکن استراتژیک دوربرد است که در در سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ در شوروی پیشین طراحی و تولید گردیده و از بسیاری جهات به B-29 قدیمی آمریکایی شباهت دارد. این هواپیما به ۴ موتور توربوپراپ کوزنتسوف ان‌کی-۱۲ مجهز شده و از جهاتی به دلیل استفاده از بال‌های به عقب برگشته و موتورهای جت، انقلابی در ساخت بمب افکن‌های روسی به شمار می‌آمد.

نکته جالب در مورد نقاشی بمب افکن تو 95 روی باند روسیه این است که مدل مصنوعی نقاشی شده لاستیک‌هایی دارد که در سراسر بال مرکزی و قسمت بدنه آن قرار گرفته است، درست مانند Tu-95 واقعی در سمت چپ آن. این به وضوح برای واقع گرایی اضافه شده است، به این امید که این نقاشی متقاعد‌کننده‌تر باشد؛ زیرا لاستیک‌ها اکنون یک اقدام متقابل رایج هستند که توسط برخی از هواپیماهای نیروی هوایی روسیه در هنگام پارک استفاده می‌شود.

هدف روسیه از نقاشی بمب افکن تو 95 روی باند فرودگاه چیست؟

نقاشی بمب افکن تو 95

مدل‌های نقاشی شده از توپولف تو-95 می‌توانند چندین هدف داشته باشند. اولین هدف این است که احتمالاً چنین مدلی ماهواره‌ها را فریب می‌دهد و در واقع هرگونه عملیات حمله اوکراینی را با ارائه داده‌های هدف‌گیری معیوب مختل می‌کند. اما این برنامه ممکن است به درستی پیش نرود؛ زیرا حتی تصاویر ماهواره‌ای با دقت محدود نیز می‌توانند به وضوح بین خطوط نقاشی شده و هواپیماهای واقعی تمایز قائل شوند.

استفاده از منابع اطلاعاتی متعدد، مانند تصاویر ماهواره‌ای رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) که به صورت تجاری نیز موجود است، به وضوح نشلن می‌دهد که هدف یک شی سه بعدی نیست. با این حال، این تاکتیک می‌تواند در صورت استفاده از ماهواره‌های تصویربرداری با وضوح پایین عملی شود، همانطور که در گذشته کاربردهای مشابهی را دیده‌ایم.

به عبارت دیگر، نقاشی بمب افکن تو 95 به عنوان یک مدل کاذب اقدام جدیدی نیست، فقط نسبت به دفعات قبلی عجیب‌تر به نظر می‌رسد و روسیه تصمیم گرفته از روش‌های قدیمی بهره ببرد. همچنین می‌توان امیدوار بود که مدل‌های نقاشی شده اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین را گیج کند، اما به نظر می‌رسد که در واقعیت این یک هدف بزرگ خواهد بود.

نقاشی بمب افکن تو 95

در ماه آگوست، اپراتورهای پهپاد اوکراینی یک هواپیمای باری سنگین Il-76 Candid و یک بمب افکن Tu-22M Backfire را در حملات پهپادی موضعی منهدم کردند. چنین حملاتی ظاهراً در شب و در دید ضعیف برای محدود کردن تشخیص رخ می‌دهند، بنابراین تشخیص بمب‌افکن واقعی از مدل مصنوعی نقاشی شده با سنسورهایی در نور کم ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

استفاده از رنگ‌های مختلف با خاصیت بازتابی یا جذبی مادون قرمز نیز می‌تواند برای به حداکثر رساندن اثر متقابل استفاده شود. همچنین این امکان وجود دارد که نقاشی بمب افکن تو 95 با هدف گیج کردن حسگرهای هدف‌گیری مادون قرمز در تسلیحات ایستاده باشد، مانند موشک‌های کروز که از تطبیق تصویر مستقل استفاده می‌کنند.

اینکه چنین اقدامی چقدر ممکن است موثر باشد هنوز مشخص نیست، به ویژه که این یک جسم دو بعدی است که وقتی در زوایای مختلف کم عمق‌تر در مقایسه با زاویه بالا مشاهده می‌شود، از همان اثرات فریبنده بهره نمی‌برد.

ناوگان Tu-95، در کنار بمب‌افکن‌های Tu-160 Blackjack و Tu-22M Backfire متعلق به خطوط هوایی روسیه، صدها موشک کروز را علیه اهدافی در قلب اوکراین پرتاب کرده‌اند. این بمب‌افکن‌ها جنگ‌افزارهای بسیار ارزشمندی هستند و جایگزینی آنها تقریباً غیرممکن است.

بیشتر بخوانید:

بدترین بمب افکن های نظامی ساخته شده در تاریخ

این اقدام روسیه همچنین می‌تواند منعکس‌کننده این واقعیت باشد که آشیانه‌های کمی در پایگاه‌های بمب‌افکن‌های این کشور برای پنهان کردن این هواپیماها وجود دارد. به این ترتیب، آنها در معرض هدف قرار گرفتن و تخریب از طریق حمله هوایی هستند. بنابراین منطقی است که روسیه تصمیم گرفته برای کاهش آسیب‌پذیری دست به همچنین کاری بزند.