ربات کره ای

این ربات کره ای ۱۳۰ گرم وزن دارد اما یک انسان چاق را به راحتی بلند می‌کند

ربات جدید محققان کره ای، مانند یک گیره بسیار سبک و منعطف عمل می‌کند و قادر به جابجایی بی‌نقص اشیاء سنگین یا شکننده است.

گیره‌های نرم رباتیک که از مواد انعطاف‌پذیر مانند پارچه، کاغذ و سیلیکون ساخته شده‌اند، از مهارت دست ربات برای انجام کارهایی مانند حمل ملایم اشیا تقلید می‌کنند. برخلاف ربات‌های عادی، این گیره‌های نرم انعطاف و ایمنی بیشتری را ارائه می‌دهند. این ویژگی آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انجام کارهای ظریف خانگی مانند جابجایی تخم‌مرغ تبدیل می‌کند.

این فناوری هم‌چنین برای ربات‌های لجستیکی که کار جابجایی اشیاء مختلف را انجام می‌دهند نیز می‌تواند موثر باشد. با این حال، بلند کردن اجسام سنگین با این گیره‌ها محدودیت‌های خاص خود را به همراه دارد.

ربات کره ای

اکنون پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به‌دست آمده که حاصل تلاش‌های مشترک دکتر کاهی سانگ از مرکز تحقیقات رباتیک هوشمند در موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KIST) و پروفسور دای یونگ لی از گروه مهندسی هوافضا این موسسه است. آنها یک گیره نرم با ساختاری بافته شده ایجاد کرده‌اند که می‌تواند اجسام با وزن بیش از 100 کیلوگرم را در حالی‌که تنها 130 گرم وزن دارند، محکم گرفته و جابجا کند.

ربات جدید محققان کره ‌ای چه مزایایی دارد؟

متمایز از روش‌های مرسوم که معمولا بر توسعه مواد جدید یا تقویت ساختار گیره تمرکز می‌کنند، این تیم تحقیقاتی به رویکردی مبتکرانه و الهام‌گرفته از منسوجات برای افزایش ظرفیت باربری گیره رباتیک نرم روی آوردند. تکنیک آنها حول محور در هم تنیدن تارهای منفرد بوده و ساختاری منسجم برای تحمل بارهای سنگین در لباس، کیف و منسوجات صنعتی ایجاد کرده است. این تیم از پلاستیک نازک PET استفاده کرده که به گیره‌ها اجازه می‌دهد در هم تنیده شوند و ساختاری بافته شده را تشکیل دهند.

این گیره بافته شده رباتیک با وزن سبک 130 گرم، توانایی قابل توجهی در گرفتن اجسام تا وزن 100 کیلوگرم دارد. در مقابل، گیره‌های معمولی با وزن معادل می‌توانند حداکثر بار تنها 20 کیلوگرم را تحمل کنند. با توجه به اینکه یک گیره با ظرفیت بار یکسان معمولاً 100 کیلوگرم وزن دارد، نشان می‌دهد که محققان موفق به افزایش قابل توجه ظرفیت بارگیری نسبت به وزن خود شده است.

ربات کره ای

علاوه بر این، ربات کره ای از پلاستیک مقرون به صرفه استفاده می‌کند که قیمت آن تنها چند هزار وون (تقریباً 2 دلار) در هر واحد ماده است. این امر آن را به یک انتخاب اقتصادی برای یک گیره قابل استفاده جهانی که قادر به جابجایی اشیاء با اشکال و وزن‌های مختلف است، تبدیل می‌کند. فرآیند تولید آن فوق العاده کارآمد است و به کمتر از 10 دقیقه برای تکمیل نیاز دارد و گیره آن نیز به راحتی تعویض و نگهداری می‌شود.

علاوه بر PET، ماده اولیه مورد استفاده تیم تحقیقاتی، این گیره همچنین می‌تواند از مواد مختلفی مانند لاستیک و ترکیبات الاستیک ساخته شود، که امکان سفارشی سازی را برای مطابقت با الزامات خاص صنعتی و لجستیکی یا مقاومت در برابر شرایط محیطی شدید فراهم می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*