لپ تاپ های لنوو، جاسوس افزار چین هستند

بعد از هواوی، نوبت به لنوو رسید؛ آمریکا ادعا می‌کند لپ‌تاپ‌های لنوو ابزار جاسوسی هستند

گروهی از نمایندگان مجلس ایالات متحده مدعی شده‌اند که لپ تاپ‌های لنوو ابزار جاسوسی برای دولت چین هستند و باید آن‌ها را فورا از آمریکا بیرون کرد!

در حالی که کمپانی هواوی به محبوبیت روزافزون خود ادامه می‌داد و در حال تصاحب بازارهای جهانی موبایل بود، مقامات ایالات متحده این کمپانی را به جاسوسی برای دولت چین متهم کرده و تحریم‌های سختی را علیه آن اعمال کردند. از آن زمان به‌بعد، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در سایر بازارهای خارج از چین بسیار محدود شد و همینطور کشورها اجازه استفاده از تجهیزات مخابراتی 5G این شرکت را نخواهند داشت. حالا ظاهرا آمریکا می‌خواهد همین بلا را سر لنوو هم بیاورد، آمریکا مدعی شده که لپ تاپ‌های لنوو ابزارهای جاسوسی برای دولت چین هستند!

لنوو از سال ۲۰۰۵ که کسب و کار شرکت IBM را خریداری کرد، در ایالات متحده مستقر شده و مجوزهای قانونی آمریکا را هم برای تولید و عرضه کامپیوترهای شخصی کسب کرد. لنوو علاوه بر این که نقش بسیار پررنگی در بازار کامپیوتر آمریکا دارد، در تأمین سیستم‌های کامپیوتری آژانس‌های دولتی ایالات متحده نیز همکاری می‌کند. ولی حالا برخی از نمایندگان مجلس آمریکا نسبت به نفوذ این شرکت در ایالات متحده ابراز نگرانی عمیقی می‌کنند.

لپ تاپ های لنوو، جاسوس افزار چین هستند

گروهی از اعضای کمیته منتخب نمایندگان کنگره آمریکا به‌تازگی در نامه‌ای به فروشگاه لوازم الکترونیکی “Navy Exchange”، خواستار توقف فروش لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ لنوو شده است. Navy Exchange یک فروشگاه زنجیره‌ای لوازم الکترونیکی متعلق به نیروی دریایی آمریکا است و محصولاتش را به‌صورت اقساطی و یا بُنی به کارمندان و بازنشستگان ارتش ایالات متحده می‌فروشد.

به‌گزارش MilitaryTimes، این نمایندگان مدعی شده‌اند که لنوو نیز درست مثل هواوی با دولت چین در رابطه است و پشت پرده برای آن‌ها جاسوسی می‌کند. به‌همین خاطر هم آن‌ها می‌خواهند پای محصولات این برند چینی که حالا به یکی از «برترین تولیدکنندگان لپ تاپ در جهان» تبدیل شده را هم از بازار آمریکا قطع کنند! درست مشابه اتفاقی که برای هواوی رخ داد و محصولات آن از بازارهای جهانی حذف شد.

لنوو به اتهام نمایندگان آمریکا برای جاسوسی از چین پاسخ داد

لنوو که حالا اوضاع را علیه خودش می‌بیند، فورا بیانیه‌ای را منتشر کرده و ادعای این نمایندگان را رد کرده است. شرکت چینی می‌گوید که اعضای کمیته منتخب نمایندگان کنگره آمریکا ادعاهای نادرستی دارند که اثبات نمی‌شود و یا مشکلات حل شده مربوط به گذشته هستند.

لپ تاپ های لنوو، جاسوس افزار دولت چین؟

لپ تاپ های لنوو، جاسوس افزار دولت چین؟

سخنگوی لنوو در این رابطه می‌گوید:

ما هیچ زمانی با ارتش چین در ارتباط نبوده‌ایم و یا تحت کنترل دولت چین و حزب کمونیست نیستیم. آن‌ها هیچوقت هم در شرکت لنوو سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. لنوو هیچ ارتباطی با موضوع جاسوسی سایبری دولت چین ندارد.

اما در آن سو، نمایندگان آمریکایی از ادعای خود کوتاه نمی‌آیند و لنوو را با ارتش و آکادمی علوم تحقیقاتی چین در ارتباط می‌دانند. در حال حاضر سهامدار اصلی این شرکت “Legend Holdings” نام دارد که به‌صورت یکپارچه با آکادمی علوم تحقیقات چین در ارتباط است. همین باعث به‌شک افتادن نمایندگان مجلس آمریکا شده است و آن‌ها تصور می‌کنند که لنوو از لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی خود برای جاسوسی استفاده می‌کند.

لجند هولدینگز با ۳۶ درصد کل سهام لنوو، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و سهام‌دار این شرکت نیز محسوب می‌شود. ولی وقتی به ترکیب مدیران و سران این شرکت می‌نگریم، متوجه خواهید شد که از ترکیب ۱۲ نفره اعضای هیئت مدیره، فقط دو تای آن‌ها با لجند هولدینگز مرتبط هستند. به‌همین خاطر هم سخنگوی لنوو می‌گوید که حتی اگر این افراد مشکوک به ارتباط با دولت چین هم باشند، رای آن‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند روی تصمیمات کلان شرکت تأثیرگذار باشد.

چرا نمایندگان آمریکا روی جاسوسی لنوو برای چین پافشاری می‌کنند؟

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که چندی پیش شرکت لنوو نرم افزاری به‌نام “VisualDiscovery” را با هدف کمک به خرید کاربرانش تصاحب و روی سیستم‌های خود نصب کرد. ولی تحقیقات کارشناسان نشان داد که ویژوال دیسکاوری در اصل جاسوس افزاری است که می‌تواند در بایوس کامپیوترهای لنوو، یک درب پشتی بسازد.

شرکت لنوو

اما نمایندگان مجلس آمریکا تمام این فعالیت‌ها را پشت پرده ارتباط تنگاتنگ Lenovo با دولت چین می‌دانند و روی آن پافشاری دارند. باید دید آیا بلایی که سر هواوی آمد، این بار سر لنوو هم خواهد آمد یا آنکه بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی جهان می‌تواند خلاف این ادعاها را ثابت کند و همچنان به کار خودش ادامه دهد؟ به‌زودی همه‌چیز مشخص خواهد شد!

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*