پردازنده کایرین 9000 اس هواوی

هواوی چگونه با پردازنده کایرین 9000 اس تحریم‌های آمریکا را دور زد؟

با وجود تحریم‌های آمریکا، هواوی چگونه موفق به تولید و استفاده از پردازنده 7 نانومتری کایرین 9000 اس در پرچمدار جدید خود شده است؟

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال می‌کنید، احتمالا می‌دانید که هواوی تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد. اما چینی‌ها سخت به‌دنبال روش‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها هستند. حالا فناوری ساخت پردازنده کایرین 9000 اس که قلب تپنده گوشی‌های سری میت 60 هواوی محسوب می‌شود، این روزها به دلیل احتمال دور زدن تحریم‌های آمریکا بحث‌برانگیز شده است. به‌ تازگی یک شرکت الکترونیکی ژاپنی مدعی شده که پرده از راز ساخت این چیپست قدرتمند برداشته است.

هواوی در اواخر ماه آگوست از میت 60 پرو با قابلیت اتصال 5G و پردازنده 9000S Kirin رونمایی کرد. با وجود تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت که آن را از ساخت تراشه‌هایی با فناوری جدیدتر بازداشته، معماری 7 نانومتری این چیپست باعث شگفتی و گمانه‌زنی‌های فراوان شد.

پردازنده 7 نانومتری کایرین 9000 اس چگونه ساخته شده است؟

پردازنده کایرین 9000 اس هواوی

به‌نقل از شرکت الکترونیک ژاپنی، پردازنده جدید هواوی که توسط شرکت SIMC چین تولید شده، در واقع از فرآیند تولید 14 نانومتری پیروی می‌کند که همسو با تحریم‌های آمریکا است. با این حال، شرکت سازنده احتمالا از تکنیکی ویژه برای دستیابی به عملکرد 7 نانومتری در این تراشه استفاده کرده است.

درک این نکته حیاتی است که هر چه تعداد گره‌ها در یک پردازنده کم‌تر باشد، عملکرد و بهره‌وری انرژی بالاتر می‌رود. در نتیجه، اقدام به اپل به تولید تراشه 3 نانومتری A17 Bionic برای سری آیفون 15 پرو قابل توجیه است.

اما بحث‌ها بر سر پردازنده 9000 اس کایرین، حول تحریم‌های ایالات متحده برای منع دسترسی هواوی به فناوری آمریکایی است. بنابراین در صورت صحت گزارش شرکت ژاپنی، هواوی و SIMIC هم‌چنان به محدودیت‌های فعلی پایبند هستند.

با این وجود، معمای تکنیک ویژه مورد استفاده در ارائه عملکرد 7 نانومتری در پردازنده‌ای که با معماری 14 نانومتری ساخته شده، هم‌چنان حل نشده باقی می‌ماند. در حال حاضر اطلاعات محدودی از این فناوری مرموز در دسترس بوده و هواوی و SMIC نیز در این باره سکوت کرده‌اند.

در دنیای فناوری نیمه هادی، دستیابی به عملکرد بهینه با وجود تحریم‌های سختگیرانه، یک دستاورد قابل توجه است. این امر به‌واسطه پیگیری مستمر نوآوری توسط شرکت‌هایی مانند هواوی و عزم آنها برای ارائه محصولات پیشرفته حتی در شرایط چالش‌برانگیز ممکن شده است.

این واقعیت که جامعه فناوری مشتاقانه منتظر افشاگری‌های بیشتر درباره این تکنیک‌ ویژه و اسرارآمیز است، نشان می‌دهد که دنیای پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند تا چه حد رقابتی و انعطاف‌پذیر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*