ورق طلا

کشف بت های طلایی با عمر 1400 ساله

باستان شناسان در نروژ ده‌ها مجسمه‌ی ریز ورق طلا متعلق به 1400 سال پیش که خدایان نورس را به تصویر می‌کشند در معبد بت‌پرستی سابق کشف کردند.

باستان شناسان 35 تصویر مینیاتوری با ورق طلا که خدایان نورس را نشان می‌دهد در بقایای یک معبد بت‌پرستی در نروژ یافتند. به گزارش ساینس این ورق‌های طلا، کاملا مسطح و به نازکی کاغذ هستند. نقوش حکاکی شده‌ی روی آن‌ها خدای فروی و الهه گرد را به تصویر می‌کشد و قدمت آن به دوره مرووینگی نروژ بازمی‌گردد که از سال 550 شروع شده و تا عصر وایکینگ ها ادامه داشته است. احتمال دارد که در آن دوره از این مجسمه‌های ریز ورق‌ طلا به عنوان پیشکش استفاده کرده باشند.

قطعات طلا فاقد سوراخ هستند، بنابراین قطعا به عنوان جواهرات استفاده و پوشیده نمی‌شدند. اولین ورقه‌های طلا در سال 1725 در اسکاندیناوی کشف شد و در نهایت که به عنوان gullglubber (پیرمردان طلایی) توصیف می‌شوند.

کاترین استین باستان‌شناسی که کاوش‌ها را هدایت می‌کرد، به لایو ساینس گفت: «این یک یافته بسیار خاص محسوب می‌شود که کوچک بودن هر ورق، درست به اندازه‌ی یک ناخن است».

ورق طلا

تعدادی از ورق‌های طلا در حفره‌های غیرقابل دسترسی قرار داشتند که زمانی جای ستون‌های تکیه‌گاه ساختمانی در هوو، روستایی در جنوب نروژ بوده است. در حالی که برخی دیگر در دیوار سازه‌های معماری یافت شدند. باستان شناسان ابتدا این ساختمان کوچک را در سال 1993 به همراه دو ورقه طلا کشف کردند که در حفاری‌های بعدی در دهه‌ی 2000، حدود 28 اثر طلای دیگر پیدا شد.

ورق‌های مشابه‌ای در نورژ و سراسر اسکاندیناوی از جمله‌ در ساختمان‌های بت‌پرست مشابه دیگری در Bornholm، دانمارک و Uppakra سوئد یافت شده است. اما این‌ها اولین ورق‌های طلایی هستند که ساختار کوچک‌تری دارند.

ماریت روستاد باستان‌شناس موزه‌ی تاریخ فرهنگی اسلو گفت: «همچنان تعداد بیشتری از این قطعات کوچک طلا از طریق حفاری و حتی با کمک فلزیاب در حال پیدا شدن هستند. بنابراین احتمال می‌رود که در نقاط مختلف نروژ، موارد بیشتری وجود داشته باشد».

در طی حفاری‌های جداگانه، باستان شناسان 30 ورق مشابه دیگری را در جایی به نام Hov کشف کردند. استین خاطرنشان کرد: «معمولاً ما این‌ها را در ساختمان‌های خاصی می‌یابیم که زمانی برای مقاصد مذهبی استفاده می‌شده است به همین دلیل از پیدا کردن این ورق‌ها در چنین ساختمان کوچکی شگفت‌زده شدیم».

با کاوش‌های بیشتر محققان توانستند این سازه‌ها را اندازه‌گیری و مشخص کنند. طول آن حدود 15 متر است که در مقایسه با بیشتر خانه‌ها در این دوره، بین 20 تا 30 متر (66 تا 98 فوت) طول داشتند.

برخی گمانه زنی‌ها در مورد چگونگی رسیدن این ورق‌های طلا به آنجا وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که قطعات طلا به عنوان یک هزینه برای ورود به ساختمان بوده است. استن: «این احتمال بیشتری وجود دارد که ورق‌ها در طول ساخت و ساز ساختمان آنجا قرار گرفته باشند».

استن اضافه کرد: «بدون شک براساس جایی که ما ورق‌ها را پیدا کردیم، آن‌ها هرگز نمی‌توانستند به عنوان بلیطی برای ورود به ساختمان باشند. پس به احتمال زیاد بیشتر به عنوان قربانی، برای دادن زندگی خوب به این ساختمان خاص بوده و ما خوشحالیم که آن‌ها را پیدا کرده‌ایم. درواقع این مکان برای مشرکان مکانی مقدس به شمار می‌رفته است».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*