پروژه چراغ سبز گوگل

پروژه چراغ سبز گوگل به کمک هوش مصنوعی، مشکل ترافیک را برای همیشه حل می‌کند

گوگل قصد دارد با پروژه چراغ سبز (Green Light) چراغ راهنماهای سطح شهر را به کمک هوش مصنوعی مدیریت کند و ضمن کاهش ترافیک، از آلودگی هوا بکاهد.

پس از گذشت حدود دو سال از معرفی پروژه چراغ سبز (Green Light) گوگل، این کمپانی اکنون در صدد استفاده از این پروژه در سامانه‌های مدیریت ترافیک و کنترل شهری است. گوگل در جدیدترین نمایش این پروژه ضمن انتشار جزئیات بیشتر از این پروژه جذاب، اعلام کرد که قصد دارد با بهره گیری از هوش مصنوعی، کنترل سیستم‌های ترافیکی شهرها را بر عهده گرفته و از این طریق با افزایش آلودگی مقابله کند.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی گوگل بدون هیچ کمکی یک زبان جدید یاد گرفت

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا جزئیات بیشتر این برنامه‌ریزی عظیم گوگل را بررسی کنیم.

پروژه چراغ سبز گوگل چگونه می‌توانید به کاهش آلودگی هوا کمک کند؟

چراغ راهنما

مکانیزم عملکرد پروژه Green Light بر پایه هوش مصنوعی است. به بیان ساده، گوگل قصد دارد با استفاده از AI به تحلیل داده‌های مربوط به گوگل مپس و اطلاعات ترافیکی آن‌ها پرداخته و با استفاده از آن‌ها، مدت زمان چراغ‌های راهنمای درون شهر را تنظیم کند!

با دستیابی به داده‌های بیشتر، هوش مصنوعی به کار رفته به‌تدریج آموزش دیده و توانایی مدیریت بهتر زمان چراغ‌های راهنمای درون شهری را به دست می‌آورد. به این ترتیب، هم مدت زمان انتظار پشت چراغ راهنماها مدیریت شده و هم از تشکیل ترافیک جلوگیری می‌شود. این کار البته تنها هدف گوگل نیست و این کمپانی به دنبال هدفی بسیار بزرگ‌تر است. این هدف در واقع کاهش حدود یک گیگاتنی تولید ضایعات کربنی تا پایان دهه حاضر است که هدفی بسیار والا و قابل احترام به شمار می‌رود.

تست اولیه این سامانه هوش مصنوعی در چهار تقاطع در یک شهر انجام پذیرفت و نتیجه آن، کاهش 20 درصدی مصرف سوخت و مدت زمان انتظار رانندگان در تقاطع بود. در نتیجه این موفقیت، پروژه چراغ سبز گوگل اکنون در دوازده کلان‌شهر دنیا در حال فعالیت است. از جمله این شهرها می‌توان به ریو دو ژانیرو در برزیل، منچستر در انگلستان و جاکارتا در اندونزی اشاره کرد.

پروژه چراغ سبز گوگل

گوگل همچنین قصد دارد تا سال 2024 دامنه شهرهای تحت پوشش خود را افزایش دهد.

یائل مگوایر، مدیر بخش طراحی پایدار گوگل، مهم‌ترین مزیت این پروژه را راندمان بالا و هزینه بسیار پایین اجرای توصیف نموده و اذعان کرده که استفاده از Green Light باعث کاهش متوسط زمان انتظار در چهارراه‌ها به میزان 30 درصد شده است. همچنین تاثیرات زیست محیطی و ترافیکی این سامانه در فاصله تنها چندین هفته پس از به کار گیری قابل مشاهده خواهد بود.

به‌عنوان مثال، نتایج استفاده از این سامانه در شهر منچستر حاکی از بهبود کیفیت هوا به میزان 18 درصد بوده است!

گوگل مپس

در این میان البته نقش گوگل مپس (Google Maps) نیز غیرقابل انکار است. این سرویس نیز با بهینه‌سازی مسیر برای رانندگان مختلف سرتاسر دنیا، سهمی حدودا 2.4 میلیون تنی در کاهش میزان آلایندگی در دنیا داشته است.

این دستاوردهای شگفت‌انگیز تنها به مدد استفاده از هوش مصنوعی توسط مهندسین گوگل میسر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*