هوش مصنوعی گوگل زبان جدید

هوش مصنوعی گوگل بدون هیچ کمکی یک زبان جدید یاد گرفت

هوش مصنوعی گوگل به یک شاهکار قابل توجه دست یافت و توانست یک زبان خارجی جدید را بدون هیچ کمک انسانی یاد بگیرد.

هوش مصنوعی گوگل به‌تازگی عملکرد بسیار خیره‌کننده‌ای را در یادگیری زبان‌های جدید از خود نشان داده است. این بدان معناست که این تکنولوژی اکنون قادر خواهد بود بدون هیچ کمک انسانی زبان‌های بیشتری را یاد بگیرد.

این دستاورد شگفت‌انگیز حتی غول فناوری Mountain View را گیج کرده است و آنها هنوز متوجه نشده‌اند که هوش مصنوعی چگونه این کار را انجام داده است. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل نیز اخیراً در مصاحبه‌ای با CBS رویکرد محتاطانه این شرکت در مورد هوش مصنوعی را مورد بحث قرار داد.

رویکرد محتاطانه گوگل در توسعه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی گوگل زبان جدید

در چند سال گذشته، گوگل چندین پروژه هوش مصنوعی را به‌دلیل نگرانی در مورد خطرات امنیتی ناشی از این فناوری به تعویق انداخته است. احتیاط این شرکت به رقبایی مانند OpenAI و مایکروسافت اجازه داده است تا در عرصه توسعه هوش مصنوعی پیشروی کرده و در برخی حوزه‌ها از گوگل پیشی بگیرند.

ساندار پیچای بر اهمیت مسئولیت‌پذیری در توسعه هوش مصنوعی تاکید می‌کند و می‌گوید: «همه ما باید در هر مرحله مختلف از توسعه هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر باشیم.»

استراتژی گوگل برای راه‌اندازی چت بات خود که Bard نام دارد، نمونه‌ای از این رویکرد محتاطانه است. در این استراتژی، گوگل به جای انتشار جهانی، گزینه عرضه تدریجی را انتخاب کرد که سبب شد این چت‌بات تنها در دسترس کاربران ایالات متحده و بریتانیا قرار گیرد.

هوش مصنوعی گوگل

گوگل قصد دارد قبل از ساخت و استقرار مدل‌های کارآمدتر، لایه‌های امنیتی قوی‌تری ایجاد کند. این شرکت در ابتدا از مدل LaMDA (مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو) برای توسعه چت‌بات بارد استفاده کرد. با گذشت زمان، ویژگی‌های یک مدل زبان با عملکرد قوی‌تر که Pathways Language Model (PaLM) نام دارد به این تکنولوژی اضافه شد.

تفاوت PaLM در مقابل LaMDA این است که پالم از 540 میلیارد پارامتر استفاده می‌کند اما LaMDA از 137 میلیارد پارامتر. با این حال، هوش مصنوعی مولد گاهی اوقات می‌تواند رفتار غیرمنتظره‌ای از خود نشان دهد، به‌همین دلیل است که ساندار پیچای بر روی احتیاط و نظارت دقیق بر واکنش‌های هوش مصنوعی تاکید می‌کند.

تحقیقات گوگل نشان می‌دهد که مدل‌های زبانی بزرگ گاهی می‌توانند مهارت‌های جدیدی را به‌طور مستقل و بدون دانش برنامه‌نویس بیاموزند. این شرکت از این پدیده مرموز به عنوان «ویژگی‌های نوظهور» یاد می‌کند.

هوش مصنوعی آزمایشی توسعه یافته توسط گوگل نمونه بارزی از این ویژگی‌ محسوب می‌شود که توانست با موفقیت زبان بنگلادشی را علیرغم اینکه برای این کار آموزش ندیده بود، بیاموزد.

جیمز مانیکا، معاون ارشد فناوری در گوگل توضیح می‌دهد که تنها با چند جستجوی کوتاه در مورد زبان بنگالی، هوش مصنوعی توانست با زبانی ناآشنا سازگار شود. هوش مصنوعی گوگل اکنون حتی می‌تواند متونی که به زبان بنگالی نوشته شده‌اند را ترجمه کند.

مفهوم ویژگی‌های نوظهور

ویژگی‌های نوظهور هوش مصنوعی

یک ماشین به‌طور مستقل بر اساس داده‌های موجود، بدون دخالت انسان، یاد می‌گیرد. با توجه به این موضوع، تعجب‌آور نیست که یک هوش مصنوعی بتواند زبانی را بدون کمک برنامه‌نویس یاد بگیرد.

با این حال، روش خاصی که هوش مصنوعی گوگل زبان جدید بنگالی را یاد گرفت، برای مهندسان این شرکت یک راز باقی مانده است. ساندار پیچای می‌گوید که ناهنجاری‌های هوش مصنوعی همانند «جعبه سیاه» هستند. این بدان معناست که ما نمی‌دانیم آنها دقیقا چگونه کار می‌کنند.

پیچای می‌گوید: «شما نمی‌توانید به‌طور کامل از چرایی عملکرد ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی مطلع شوید. ما اکنون تنها ایده‌هایی در مورد عملکرد این فناوری داریم. توانایی ما برای درک رویکرد هوش مصنوعی به مرور زمان بهبود می‌یابد.»

هوش مصنوعی گوگل

همانطور که هوش مصنوعی به‌پیشرفت خود ادامه می‌دهد، برای غول‌های فناوری مانند گوگل بسیار مهم است که هوشیار و محتاط بمانند. اطمینان حاصل کردن از توسعه و استقرار مسئولانه این فناوری‌های قدرتمند موضوعی بسیار حائز اهمیت است.

پدیده ویژگی‌های نوظهور در توسعه هوش مصنوعی، اهمیت اقدام با احتیاط و نظارت دقیق بر رفتار هوش مصنوعی را برجسته می‌کند. هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و ما باید در مقابل آن متواضع و مسئولیت‌پذیر باشیم. این امر توسعه امن هوش مصنوعی را تضمین می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*