دلالان بازار خودرو

جنگ فلسطین و اسرائیل، فرصتی مناسب برای دلالان بازار خودرو ایران!

در پی وقوع جنگ فلسطین و اسرائیل فرصت مناسبی برای دلالان بازار خودرو به‌وجود آمده تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و قیمت‌ها را افزایش دهند.

بازار خودرو همزمان با وقوع درگیری میان فلسطین و اسرائیل روند صعودی به خود گرفت؛ چرا که دلار طی روزهای اخیر افزایش یافته و مجددا سر به فلک کشیده است. البته منظور از گرانی خودرو در بازار، محصولات چینی است و ماشین‌های شرکت‌های داخلی تأثیر چندانی نپذیرفته‌اند.

جنگ فلسطین و اسرائیل آغازی بر گرانی خودرو!

دلالان و سوداگران بازار خودرو به بهانه وقوع جنگ، افزایش نرخ دلار و هزاران علت نامعقول دیگر در پی گرانی و افزایش قیمت خودرو هستند و هر راهی را برای وصول به مقصودشان امتحان می‌کنند. متاسفانه یکی از علل عمده گرانی ماشین‌های چینی طی روزهای اخیر، بهانه دلالان مبنی بر افزایش نرخ دلار آمریکا بود.

فرصت دلالان برای گران کردن خودرو

طی یکی دو ماه اخیر خبرهای خوبی از افت و کاهش قیمت در بازار خودرو می‌شنیدیم و از این موضوع خرسند بودیم؛ ولی ظاهرا بهانه جدیدی تراشیده شده تا بدین ترتیب قیمت‌ها به اوج خود برگردند. با گرانی 3 هزار تومانی دلار در دو روز گذشته، خرید و فروش‌های هیجانی شدت گرفته و دلالان هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. آنها به دنبال انتقام گرفتن از رکود دو ماهه اخیر هستند و به هر قیمتی که شده می‌خواهند ضرر و زیان خود را جبران کنند.

دلالان بازار خودرو دست به کار شدند

با نگاهی به خرید و فروش‌های اخیر متوجه می‌شویم که غیر از ماشین‌های خارجی دست دوم و محصولات ملی، خودروهای چینی افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده‌اند. برای مثال می‌توان بیشترین نرخ گرانی بین ماشین‌های چینی را مربوط به دو شاسی بلند تیگو 8 پرو مکس و دیگنیتی پرستیژ دانست که به ترتیب 120 و 90 میلیون تومان معامله شدند.

توجه داشته باشید که قیمت‌های مندرج در برخی از سایت‌های خودرویی مطابق با دستور نهادهای ذی‌ربط پایین‌تر از حد معمول است و آنچه در این مطلب ملاحظه می‌کنید حاصل گردآوری شواهد و مدارک کف بازار خواهد بود. در ادامه قصد داریم نگاهی به تغییرات قیمتی محصولات داخلی ایران خودرو و سایپا بیندازیم و سپس به تحلیل نرخ‌های اعلامی خودروهای صفر چینی بازار کشورمان بپردازیم.

قیمت خودروهای صفر ایران خودرو چه تغییراتی کرد؟

افزایش نرخ دلار نه‌تنها روی قیمت محصولات چینی اثر گذاشته، بلکه باعث شده قیمت ماشین‌های صفر ایران خودرو تحت تأثیر قرار بگیرند. برای مثال امروز در بازار آزاد سه محصول از آبی‌پوشان جاده مخصوص دچار افزایش قیمت 20 میلیونی و بیشتر شدند که عبارتند از: پژو 207 فول سقف فلزی و پانوراما و تارا اتوماتیک.

شوربختانه در کنار سه خودروی فوق شاهد افزایش قیمت سایر محصولات نیز بودیم. سورن فول روز گذشته در بازار آزاد حدود 575 میلیون تومان معامله شده، در حالی که امروز نزدیک به 15 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. رانا پلاس پانوراما نیز از دیروز تا به امروز تقریبا 17 میلیون تومان گران شده است. دنا پلاس اتوماتیک، 207 دنده‌ای پانوراما و تارا اتوماتیک هم با 20 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به دیروز خرید و فروش شده‌اند.

جنگ فلسطین و اسرائیل - افزایش قیمت خودرو

قیمت خودروهای صفر سایپا چه تغییراتی کرد؟

در میان تولیدات شرکت سایپا، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودروی شاهین بوده که حدود 13 میلیون تومان رشد داشته است. بعد از این ماشین، ساینا مدل S با 10 میلیون افزایش قیمت، صدرنشین گرانی خودرو است. پراید وانت (151) با 5 میلیون افزایش قیمت معامله شده و به قیمت 280 میلیون تومان رسیده است.

تیبا 2 مدل سال 1401 نیز در بازار خودروی امروز با 5 میلیون افزایش قیمت روبه‌رو بوده و از دیگر خودروهایی که با گرانی مواجه شده‌اند می‌توان به ساینا اتوماتیک مدل اس و شاهین جی اشاره کرد.

قیمت خودروهای صفر چینی چه تغییراتی کرد؟

همان‌طور که گفتیم بیشترین افزایش قیمت بین خودروهای موجود در ایران مربوط به ماشین‌های صفر چینی است. در بازار آزاد امروز محصولاتی نظیر ام وی ام ایکس 22 پرو با 20 میلیون افزایش قیمت معامله شدند. علاوه بر این بیشترین افزایش قیمت‌ها تا سقف 120 میلیون تومان هم وجود داشته که غیر قابل باور به‌نظر می‌رسد.

تا همین روز گذشته شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو، هایما اس 5 مشکی با مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان خرید و فروش می‌شد؛ حال آن‌که بازار امروز باعث شده 50 میلیون روی قیمت نهایی آن بیاید. فیدلیتی 7 نفره نیز با 50 میلیون افزایش قیمت معامله شده تا از رقبای خود جا نماند.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودروی تیگو 8 پرو مکس است؛ چرا که در عرض یک روز 120 میلیون تومان گران شده و باعث تعجب خریداران شده است. از دیگر محصولات چینی که دچار گرانی در پی جنگ فلسطین و اسرائیل شده‌اند می‌توان به دیگنیتی پرستیژ و تیگو 7 پرو اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*