نیش دردناک

دردناک ترین نیش حشره در دنیا متعلق به کدام جانور است؟

حشرات باتوجه به جسته‌ی بسیار ریزی که دارند گاهی نیش دردناک آن‌ها می‌تواند او را به یکی از خطرناک‌ترین و حتی مرگ‌بارترین جانور در دنیا تبدیل کند؛ ما در این مطلب به 25 مورد از ترسناک‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

حشرات اگرچه اغلب کوچک هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند صدمات زیادی ایجاد کنند. میلیون‌ها نوع مختلف از حشرات مانند مورچه ها، زنبورها و بسیاری دیگر وجود دارند، ولی تنها تعداد کمی از آن‌ها در لیست حشراتی با دردناک‌ترین نیش‌ها قرار می‌گیرند. حشره‌شناس مشهور جاستین اشمیت تقریباً توسط هر حشره‌ای زیر نور خورشید گزیده شده است. برای انتقال دقیق سطح درد و تجربه‌ی درد نیش حشرات متفاوت از زبان او تا پایان این مطلب با گجت نیوز همرا باشید.

25. زنبورهای کوچک

نیش دردناک

اول با موارد آسان شروع می‌کنیم. اکثر زنبورهای کوچک مانند زنبورهای عرق، زنبورهای نجار و بسیاری دیگر در مقیاس شاخص درد اشمیت نمره یک را می‌گیرند و در کل اکثر زنبورها نیش دردناک خاص خود را دارند. جاستین اشمیت نیش این زنبورها را به‌عنوان «جرقه‌ای کوچک و یا یک آفتاب سوختگی خفیف بعد از یک روز در ساحل» توصیف کرده است.

زنبورهای زیادی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند، و تمام نیش‌های آنها از نظر درد تقریباً قابل مقایسه خواهد بود.

24. مورچه‌ جهنده‌ی هندی

نیش دردناک

مورچه پرنده هندی در شاخص درد اشمیت، تنها نمره‌ی یک را دریافت می‌کند. مورچه‌ها هم مانند بعضی از زنبورها به طور کلی دارای نیش دردناک هستند، اما درواقع با وجود درد کوچکی که دارند استعداد شگفت‌انگیزی در نیش زدن دارند.

مورچه جهنده هندی می‌تواند اندازه‌ی مغز خود را تغییر بدهد. آن‌ها هنگام تولید‌مثل مغز خود را کوچک و پس از چند روز مغز خود را دوباره رشد می‌دهند. جاستین اشمیت نیش آن‌ها را با یک فنجان قهوه تلخ مقایسه کرده است.

23. مورچه مکزیکی

نیش دردناک

مورچه مکزیکی در جنوب شرقی ایالات‌متحده هم نیز یافت می‌شود. آن‌ها از گودال‌های متروکه‌ای که قبل‌تر محل سکونت سایر حشرات در شاخه‌ها، درختان یا تقریباً هر چیزی که از چوب بوده، برای ساخت لانه‌های خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها معمولاً می‌توانند وارد لباس افراد شوند و تا زمانی که خارج نشده به طور مکر نیش بزنند. سمی که آن‌ها وارد بدن افراد می‌کنند درد‌ طولانی‌تری نسبت به سایر مورچه‌های دیگر دارد. آن‌ها امتیاز نسبتاً پایینی دارند و همچنین در شاخص درد اشمیت، رتبه‌ی یک را بدست می‌آورند.

22. مورچه آتش قرمز

نیش زنبور

مورچه آتش قرمز برای بسیاری از مردم کاملاً شناخته شده است زیرا در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. نیش آن‌ها از نظر شاخص درد اشمیت فقط یک امتیاز دارد، اما زهرشان می‌تواند روی هرشخصی که حساسیت‌های خاصی در بدن خود دارد، قوی عمل کند.
نیش این حشره باعث ایجاد توده‌های کوچک و خارش‌داری می‌شود که از 30 دقیقه تا یک ساعت ممکن است به طول بی‌انجامد.

نیش این مورچه در نهایت به شکل تاول‌های کوچک برجسته به مدت چندروز روی سطح پوست باقی می‌ماند. جاستین اشمیت نیش مورچه آتشی را این چنین توصیف کرده است: «تند، ناگهانی و کمی آزاردهنده».

21. قاتل سیکادا غربی

نیش دردناک

قاتل سیکادا غربی از لحاظ فیزیولوژی و ساختار بدن درواقع یک زنبور است که در قسمت‌های غربی آمریکای شمالی یافت می‌شود. سیکادا غربی بزرگترین زنبور در کل کالیفرنیاست. اغلب تخم‌ها را در سیکاداهای فلج می‌کارند که سپس در درون سیکادا بیرون آورده و می‌خورند.

علی‌رغم اندازه، ظاهر ترسناک و روش هولناکی که پرورش می‌دهند، نیش آن‌ها درواقع کاملاً آرام و بی‌خطر است و نیش دردناک ندارند. قاتل سیکادا غربی در شاخص درد اشمیت، فقط نمره‌ی 1.5 را می‌گیرد.

20. زنبور عسل غربی

نیش دردناک

این زنبور معمولی‌ترین نوع زنبور در اروپا محسوب می‌شود. زنبور عسل غربی آغاز لیست نیش حشرات دردناک در شاخص درد اشمیت با نمره‌ی 2 است. جاستین اشمیت در واقع هر نیش را با نیش زنبور عسل غربی مقایسه کرده تا ببیند بقیه‌ی حشرات باتوجه به مقدار شاخص دردشان، کجای جدول قرار می‌گیرند.

زنبورهای عسل تقریباً همیشه خشونت ندارند و معمولاً فقط به عنوان آخرین راه‌حل نیش می‌زنند، زیرا اغلب پس از این عمل نیش همراه با دستگاه گوارش‌شان خارج می‌شود.

19. زنبور سونوران

نیش دردناک

سونوران درواقع رایج‌ترین زنبوری است که در ایالات متحده خواهید دید و مانند زنبور عسل غربی امتیاز 2 را در شاخص درد اشمیت کسب می‌کند. برخلاف اکثر زنبورهای عسل، سونوران نیش آرام‌تری دارد که البته در صورت تمایل می‌تواند به طور متداوم چندین بار در لحظه این کار را انجام بدهد.

این زنبور به هیچ‌وجه تهاجمی نیست و فقط وظیفه‌اش گرده‌افشانی است که البته تا حد زیادی هم جز بامزه‌ترین حشره در این لیست قرار می‌گیرد.

18. زنبور جلیقه زرد

نیش دردناک

جلیقه زرد یک زنبور بسیار رایج است و به طور معمول دیگر کلنی‌های زنبور عسل را می‌کشند. این زنبور فقط نمره‌ی 2 را در شاخص درد اشمیت می‌گیرد، اما در عین حال بسیار تهاجمی است. زنبور جلیقه زرد به تعقیب افراد معروف هستند و اگر شخص به آن‌ها آسیب بزند، بسیار عصبانی می‌شوند.

اشمیت درد نیش‌اش را مانند سیگاری روشن نشده بر زبانش توصیف می‌کند. این درد تا 10 دقیقه می تواند طول بکشد.

17. مورچه‌های Matabele

نیش دردناک

مورچه Matabele بیشتر در آفریقا پیدا می‌شود. آن‌ها در شاخص درد اشمیت دارای نمره‌ی 2 هستند و معمولاً به صورت گروهی در دسته‌های عظیمی، سراسر جاده‌ها دیده می‌شوند. آن‌ها را با نام مورچه‌های شکارچی موریانه‌ می‌شناسند، زیرا اغلب به صورت دسته جمعی سفر می‌کنند تا لانه‌های تپه‌ مانند موریانه‌ها را از بین ببرند.

اگر توسط مورچه‌ی Matabele چندین بار گزیده شوید احتمالا روزها درد بکشید. مردم محلی اغلب در حین مواجه‌ی با آن‌ها صبر می‌کنند تا مورچه‌ها رد شوند.

16. زنبور عسل مکزیکی

نیش دردناک

زنبور عسل مکزیکی بسیار کوچک است، اما دارای نیش بسیار مشابه در لیست اشمیت است. آن‌ها می‌توانند چندین بار نیش بزنند که اغلب این کار را انجام نمی‌دهند مگر اینکه لانه‌ی آن‌ها تهدید شود. این زنبور یک عسل محبوب تولید می‌کند و در برخی از مناطق مکزیک یک غذای لذیذ به شمار می‌رود. آن‌ها حتی از حشرات مضری که باعث نابودی گیاهان و گل‌ها در آن منطقه شده تغذیه می‌کنند.

15. زنبور هنری

نیش دردناک

زنبور هنری تهاجمی و تقریباً تمام بدن‌اش به رنگ سیاه است. نیش آن امتیاز 2 را در جدول قیاس درد اشمیت می‌گیرد. آن‌ها با پخش کردن زهر خود در داخل لانه که از قضا بوی خاصی هم دارد، درواقع شکارچیان را فراری داده و از لانه‌ محافظت می‌کنند. اشمیت این نیش را «تمیز، کثیف و سپس خورنده» توصیف کرده است.

14. هورنت اروپایی

نیش دردناک

هورنت اروپایی درواقع یک حشره‌ی شبانه شناخته شده که در نیمه‌های شب به سمت پنجره‌های مردم پرواز می‌کند. نیش آن در مقیاس شاخص درد نمره‌ی 2 را دارد و مانند بسیاری از هورنت‌های دیگر، می‌تواند چندین بار در بازه‌ی زمانی کوتاه نیش بزند.

آن‌ها بسیاری از حشرات کوچک دیگر از جمله زنبورهای عسل و جلیقه زرد‌ها را شکار می‌کنند. هورنت اروپایی معمولاً لانه‌های خود را روی درختان و تقریباً هر چوبی می‌سازند. آن‌ها تمایل دارند در نزدیکی مزارع بمانند و اغلب محصولات کشاورزها را از بین می‌برند.

13. فک مورچه

نیش دردناک

نیش فک مورچه کمی دردناک‌تر از نیش زنبور عسل است، اما همچنان در محدوده‌ی امتیاز 2 در شاخص درد اشمیت باقی می‌ماند. این مورچه‌ها می‌توانند چندین بار پشت‌سرهم نیش بزنند. فک پایین بزرگ‌شان که همیشه هم باز می‌ماند با یک سرعت باورنکردنی بسته می‌شود. خوشحال باشید که آنقدر کوچک نیستید که شما را با فک پایین خود به دام بی‌اندازد و سپس نیش بزند!

12. مورچه‌ی پلنگ مودار

نیش دردناک

مورچه‌ی پلنگ مودار در واقع یکی از بزرگترین مورچه‌ها در سراسر آمریکای شمالی به شمار می‌رود و نام خود را به دلیل پوشاندن موهای بسیار ظریف‌اش گرفته است. نیش مورچه پلنگ مودار 2 امتیاز را در شاخص درد اشمیت کسب می‌کند.

نیش آن‌ها شبیه به یک احساس سوزش و آتش گرفتن است که بیش از 10 دقیقه هم به طول می‌انجامد. آن‌ها بیشتر موریانه‌ها را می‌خورند که برای کنترل آفات بسیار تضمین شده هستند.

11. هورنت طاس

نیش دردناک

هورنت طاس در مقیاس درد اشمیت نمره‌ی را 2 می‌گیرد. جاستین اشمیت نیش را به عنوان «غنی، رضایت بخش و کمی ترد» توصیف می‌کند. درد نیش‌ این زنبور شبیه به این است که بازوی شما در یک در چرخان له شود.

هورنت‌های طاس معمولاً فقط زمانی نیش می‌زنند که شما در فاصله‌ی چند قدمی لانه‌ی آن‌ها باشید. این زنبور درواقع عمدتاً از شهد گل تغذیه می‌کند، که آن‌ها را گرده افشانی کرده و باث از بین رفتن آفات معمولی حشرات می‌شود، بنابراین کاملاً مفید هستند، اما اگر یکی از لانه‌های آنها را دیدید، باید از آن‌ها دوری کنید!

10. هورنوت غول‌پیکر آسیایی

نیش دردناک

هورنت غول‌پیکر آسیایی بیشتر به عنوان یک قاتل شناخته می‌شود، اما با این حال در شاخص درد اشمیت فقط نمره‌ی 2 را می‌گیرد. درواقع سمی که از طریق نیش خود تزریق می‌کند بسیار کشنده است به خصوص اگر چندین بار شما را نیش بزند.
آن‌ها را به دلایلی یک غول می‌نامند، زیرا تقریباً به اندازه کف دست انسان هستند.

9. مورچه‌ی گاو نر

نیش دردناک

مورچه‌ی گاو نر بیشتر در استرالیا یافت می‌شود و به خاطر فک پایین بسیار بلند و درشت‌اش معروف است. آن‌ها بسیار بزرگ هستند و معمولاً لانه‌های خود را در زمین حفر می‌کنند. نیش این مورچه امتیاز 2 را در شاخص درد اشمیت می‌گیرد. برخلاف اکثر کلنی‌های مورچه‌های دیگر که هزاران مورچه دارند، کلنی‌های مورچه گاو نر معمولاً حداکثر چند صد نفر هستند.

مورچه‌های گاو نر طبیعتی تهاجمی دارند که معمولا نیش آن‌ها در صورت داشتن آلرژی در انسان، باعث شوک می‌شود و اگر درمان نشود می‌تواند کشنده هم باشد.

8. زنبور خشن سیاه پولیبیا

نیش دردناک

این زنبور به طور جالبی امتیاز 2.5 را در مقیاس شاخص درد اشمیت به دست می‌آورد. نیش این زنبور اینگونه توصیف شده است: «وقتی چراغ گاز کلیسای قدیمی را روشن می‌کنید به یکباره در صورت شما منفجر می‌شود».

اما این دلیلی نیست که زنبور خشن سیاه، وارد باشگاه 3 امتیازی شود در حالی که هنوز از بقیه‌ی 2ها دردناک‌تر است. این زنبورها بیشتر تمایل دارند در نزدیکی کاترپیلارها لانه‌ی خود را بسازند تا بتوانند به راحتی آن‌ها را با نیش زدن فلج کنند و سپس جسد کاترپیلار را بخورند.

7. زنبور کاغذی

نیش دردناک

برای اولین‌بار در شاخص درد اشمیت به حشره‌ای می‌پردازیم که امتیاز 3 از 4 را کسب می‌کند و اکنون زمان اسلحه‌های بزرگ است. زنبور کاغذی اغلب در مزارع یافت می‌شوند و به عنوان یک شکارچی طبیعی برای آفاتی که محصولات را از بین برده عمل می‌کنند. آن‌ها اصلاً تهاجمی نیستند و فقط در موقعیت‌های خطرناک نیش می‌زنند. جای گزیدگی در بدن انسان، تبدیل به یک جوش متورم می‌شود.

6. مورچه‌ی برداشت کننده

نیش دردناک

مورچه برداشت کننده در شاخص درد اشمیت نمره‌ی 3 را به دست می‌آورد و نیش آن حدود 20 برابر قوی‌تر از نیش زنبور عسل است.
سم ناشی از نیش مورچه برداشت کننده می‌تواند نزدیک به یک هفته باقی بماند که درد شدید با تورم، حساسیت و خارش دوره‌ای همراه است. با توجه به زمان طولانی‌ای که سم در بدن باقی می‌ماند، در صورت عدم درمان سریع و مناسب می‌تواند به یک مشکل جدی پزشکی تبدیل شود.

5. زنبور کاغذی قرمز

نیش دردناک

زنبور کاغذی قرمز در آمریکای شمالی بسیار رایج است و اغلب لانه‌های خود را روی سازه‌ها، خانه‌ها و همچنین در نزدیک انسان‌ها می‌سازند. آن‌ها معمولاً فقط در صورتی به شما نیش می‌زنند که برای لانه‌ی خود احساس خطر و تهدید کنند. این زنبورها به صورت متدوام چندین بار نیش می‌زنند که البته نیش بسیار دردناکی هم دارند و 10 دقیقه طول می‌کشد تا آرام شوید.

زنبور قرمز کاغذی نمره 3 را در مقیاس شاخص درد دریافت می‌کند و نیش آن به مانند: «مانند ریختن یک فنجان اسید هیدروکلریک روی کاغذ بریده شده و سوزاننده است».

4. مورچه مخملی

نیش دردناک

 

نیش مورچه‌ی مخملی تقریباً نصف طول بدنش‌اش را دربر می‌گیرد، بنابراین بد نیست بدانید که این مورچه‌ها نسبتا مطیع هستند، مگر اینکه مورد حمله قرار بگیرند، یا هنگامی که یک شخص یا چیزی آن‌ها را آزار بدهد قطعا در آن صورت متهاجم می‌شوند. مورچه مخملی در شاخص درد اشمیت نمره 3 می‌گیرد. اگر قرار بود این مورچه شما را نیش بزند، تقریباً نیم ساعت درد متداوم ناشی از آن را احساس خواهید کرد، پس می‌تواند یک نیش دردناک داشته باشد.

این مورچه نام خود را از رنگ مایل به قرمزی که روی بدن خود دارد گرفته است و البته با این قرمزی به سایر حیوانات نشان می‌دهد که سمی است و نباید به آن‌ها نزدیک شد.

3. زنبور جنگجو

نیش دردناک

وقتی صحبت از درد به میان می‌آید، زنبور جنجگو پیشتاز است. از این به بعد ما فقط به حشراتی با نیش دردناک می‌پردازیم. این زنبور در شاخص درد اشمیت نمره‌ی 4 را می‌گیرد.

نیش اولیه بلافاصله یک جوش ایجاد می‌کند و با شروع درد، انگار یک جریان الکتریکی از بدن شما در حال گذر کردن است. بدترین ویژگی زنبور جنگجو تهاجمی بودن آن به شمار می‌رود. بنابراین اگر با یکی از آنها برخورد کنید، احتمالا با دنیایی از آسیب‌ها مواجه شوید.

2. زنبور شاهین رتیل

نیش دردناک

در شاخص درد اشمیت زنبور شاهین رتیل امتیاز 4 را کسب می‌کند و این مطمئناً یک امتیاز ترسناک است. اشمیت این درد را: «آنی، برق‌آور و کاملاً ناتوان‌کننده» توصیف کرد و همچنین اضافه کرد: «تنها واکنش مردم در برابر نیش این زنبور این است که به سادگی دراز بکشند و فقط فریاد بزنند».

خوشبختانه زنبور شاهین رتیل نسبتا مطیع است و معمولا مانند حشرات دیگر، فقط زمان احساس خطر حمله می‌کنند. آن‌ها اصولا فقط به رتیل‌ها حمله‌ور می‌شوند که این نام را هم به همین دلیل از آن خود کرده‌اند. این زنبور با نیش خود سمی را وارد بدن رتیل‌ها کرده که باعث فلج شدن‌شان می‌شود و سپس در بدن نیمه‌جان رتیل‌ها تخم می‌گذارد. محل سکونت آن‌ها فقط در مناطق گرمسیری، دور و البته در جنوب ایالات متحده و بقیه‌ی قاره‌های آمریکا است.

1. مورچه گلوله

نیش دردناک

مورچه گلوله نام کاملا درستی دارد زیرا نیش آن دردی شبیه به حفر شدن قسمتی از بدن است که اغلب نیز با شلیک تفنگ مقایسه می‌شود. بسیاری از حشرات دیگر در شاخص درد اشمیت بسیار پایین‌تر هستند، اما مورچه گلوله‌ای موفق می‌شود در مقیاس شاخص درد نمره‌ی 4+ را کسب کند و بسیار وحشتناک نیش دردناکی دارند. اشمیت درد را اینگونه توصیف می کند: «دردی خالص، شدید و درخشان. مثل راه رفتن روی زغال های شعله ور با یک میخ 3 اینچی در پاشنه پا».

این مورچه‌ها در کلونی‌های بزرگ همراه با بیش از 3000 مورچه دیگر زندگی می‌کنند و واقعیت جالب این است که وقتی یک مورچه شما را نیش می زند، به مورچه‌های دیگر هم پیغام می‌دهد که شما را نیز نیش بزنند، بنابراین اگر شما با یکی از آنها برخورد کنید درواقع با 300 مورچه برخورد کرده‌اید. البته باید خیلی خوشحال باشیم که این چیزها فقط بومی هستند و در جنگل های‌بارانی مانند آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*