شارژ خودرو الکتریکی

چرا ماشین های برقی اینقدر بی صدا هستند؟

برخلاف خودروهای مجهز به موتور احتراقی، ماشین های برقی تقریبا بی صدا هستند؛ چیزی که مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما این ساکت و آرام بودن از کجا می‌آید؟

این روزها اتومبیل‌های برقی، سرخط اخبار خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و با پیشرفتی که طی سال‌های اخیر داشتند، حالا دیگر در سرعت و قدرت، چیزی کم از سوپرکارهای بنزین‌سوز ندارند. با وجود این، هنوز یک تفاوت اساسی بین آن‌ها دیده (یا بهتر است بگوییم شنیده) می‌شود: اینکه ماشین های برقی برخلاف رقبای قدیمی خود، تقریبا بی صدا هستند.

کاهش قابل توجه سطح نویز در آن‌ها، مزایایی هم برای سرنشینان و هم برای محیط زیست دارد. راننده و همراهان او، حضور در فضای آرام‌تری را تجربه می‌کنند؛ شهروندان و سایر موجودات زنده نیز رنج کمتری از آلودگی صوتی می‌برند. در ادامه، چرایی این موضوع و چالش‌های آن را بررسی می‌کنیم.

علت بی صدا بودن ماشین های برقی چیست؟

کم سروصدا بودن خودروهای برقی، از چیزی نشات می‌گیرد که آن‌ها را به حرکت درمی‌آورد؛ یعنی موتور الکتریکی!

در این موتورها، الکتریسیته به نیروی محرکه خودرو تبدیل می‌شود؛ پروسه‌ای که بسیار ملایم و تقریبا بی‌صدا است. در سوی مقابل، خودروهای بنزینی با موتور احتراقی درون‌سوز هستند. در این موتورها سوخت پس از ترکیب با هوا، فشرده و سپس مشتعل می‌شود. نتیجه این پروسه، انفجار کنترل شده‌ای است که صدای موتور از آن می‌آید.

علاوه بر فرآیند احتراق، عامل دیگری که در موتور خودروهای سنتی باعث تولید صدا می‌شود، قطعات مکانیکی پرشماری است که به‌طور دائم در حرکت هستند. در موتورهای الکتریکی اما تعداد به‌مراتب کمتری قطعه متحرک وجود دارد و همین امر، تولید صدا و لرزش را به‌حداقل می‌رساند.

ماشین های برقی بی صدا

البته اینکه بگوییم ماشین های برقی کاملا بی صدا هستند هم توصیف دقیقی نیست؛ زیرا هنگام رانندگی با آن‌ها نیز صداهایی را خواهید شنید. به‌عنوان مثال، صدای چرخش موتور الکتریکی هنگام شتاب گرفتن یا صدای ترمزها هنگام پارک کردن!

علاوه بر این، در سرعت‌های بالا صدای آن‌ها کم از خودروهای بنزینی ندارد که این ناشی از صدای باد، جاده و تایرها است.

خطرات کم صدا بودن خودروهای الکتریکی

همان‌طور که گفته شد، ماشین های برقی در سرعت های نه‌چندان بالا، تقریبا بی صدا هستند. این یعنی رانندگان دیگر و عابرین پیاده، متوجه نزدیک شدن یک ماشین به خود نمی‌شوند؛ به‌ویژه افرادی که مشکلات بینایی دارند و بیشتر وابسته به حس شنوایی خود هستند. نتیجه اینکه احتمال وقوع تصادف، افزایش می‌یابد.

ماشین های برقی بی صدا

برای دفع خطرات احتمالی، اداره امنیت ترافیک و بزرگراه‌ها در آمریکا، هر خودروی برقی با سرعت بیش از 30 کیلومتر بر ساعت را مکلف به داشتن علایم هشداردهنده صوتی کرده است. این سیستم هشدار، آگاهی عابران پیاده از وجود یک خودرو را تضمین می‌کند و به آن‌ها فرصت می‌دهد اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

جالب اینکه خودروی هر برند، صدای هشدار خاص خود را دارد. پس اگر در جایی باشید که ماشین‌های برقی زیادی در حال رفت و آمد باشند، صداهای متنوعی می‌شنوید؛ از صدایی شبیه به سفینه‌های فضایی تا جارو برقی!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*