راهنمای خرید حافظه SSD

راهنمای خرید حافظه SSD برای کامپیوتر و لپ تاپ

اگر می‌خواهید سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ خودتان را ارتقا دهید، یک حافظه اس اس دی بهترین گزینه است. برای خرید حافظه SSD به اطلاعاتی که در این پست می‌گوییم، احتیاج خواهید داشت.

طی سالیان اخیر، حضور حافظه‌های اس اس دی در بازار بیشتر از گذشته شده و قیمت آن‌ها هم به‌قدری کاهش پیدا کرده که هر کاربری بتواند داشتنش را تجربه کند. ما در مقاله‌های مختلفی به بررسی این نوع از حافظه‌ها پرداخته‌ایم. به‌طور مثال شما می‌توانید پست حافظه SSD چیست و چرا باید آن را جایگزین هارد دیسک سیستم خود کنید؟ را بخوانید تا با ساختار آن‌ها آشنا شوید و با مطالعه پست چرا حافظه های SSD اینقدر سریع هستند؟ متوجه شوید که علت سرعت بالای این نوع حافظه‌ها چیست. بعد از اینکه با این نوع حافظه آشنا شدید و قصد خرید آن‌ها را داشتید، این پست که راهنمای خرید حافظه SSD را دنبال کنید.

انتخاب بهترین حافظه SSD مورد نیاز شما شاید روی کاغذ آسان باشد. حتی وقتی روی آن عمیق‌تر شوید هم به سختی انتخاب یک مادربرد یا کارت گرافیک مناسب نیست. با این حال شما قرار است برای خرید آن هزینه کنید و باید حافظه‌ای باشد که سرعت مورد نیاز شما را در اختیارتان بگذارد. در غیر این صورت خریدش پول دور ریختن خواهد بود. یا اینکه ممکن است بعد از خرید پشیمان شوید و بگویید که می‌شد با کمی هزینه بیشتر، یک حافظه سریع‌تر و بهتر را گرفت.

راهنمای خرید حافظه SSD ؛ کدام مدل را بخریم؟

یک حافظه PCIe در مقایسه با SATA چه تفاوت‌هایی دارد؟ واقعا به چه اس اس دی نیاز دارید؟ چه سرعت خواندن/نوشتنی مناسب شماست؟ ما اینجاییم که به شما در انتخاب و خرید حافظه SSD کمک کنیم تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

تفاوت حافظه‌های SATA و NVMe

شاید تصور کنید که اولین مرحله خرید یک حافظه اس اس دی، مقدار فضایی است که انتخاب می‌کنید. اما در واقع نوع آن حافظه از هر چیزی مهم‌تر است. هیچ‌کس کامپیوتر خودش را بر اساس یک حافظه اس اس دی اسمبل نمی‌کند. بنابراین شما ابتدا باید ببینید که پردازنده و مادربرد انتخابی سیستم شما، از چه نوع حافظه‌ای پشتیبانی می‌کنند. SATA یا NVMe؟

راهنمای خرید حافظه SSD

SATA مخفف عبارت Serial Advanced Technology Attachment است و قدیمی‌ترین نوع رابط کاربری است که حافظه‌های SSD از آن برای انتقال داده و ارتباط با کامپیوتر استفاده می‌کنند. در سمتی دیگر، NVMe مخفف عبارت Non-Volatile Memory Express بوده و پروتکل طراحی شده به‌صورت ویژه برای حافظه‌های اس اس دی است که می‌تواند از حداکثر توان فلش مموری NAND استفاده کند. در حالی که از SATA می‌توانید برای هارد دیسک‌ها (HDD) هم استفاده کنید، اما NVMe به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند از پس سرعت بالا و تأخیر کم مورد نیاز حافظه‌های SSD برآید.

درایوهای NVMe از طریق اینترفیس PCIe کار می‌کنند که می‌توانند خطوط متعددی را برای انتقال داده فراهم کنند. به‌لطف همین هم سرعت به‌مراتب بالاتری نسبت به درایوهای ساتا دارند. بهترین درایو ساتا شاید سرعت خواندن و نوشتن تا حداکثر ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه کند، اما حافظه‌های مبتنی بر NVMe بر بستر اینترفیس PCIe 4.0 می‌توانند به سرعتی تا حداکثر ۷ هزار مگابایت بر ثانیه هم دست پیدا کنند. حتی گفته می‌شود درگاه PCIe نسل پنجم با سرعت 13 هزار مگابایت بر ثانیه هوش از سر شما می‌برد!. بنابراین در استفاده روزمره متوجه سرعت بالاتر درایوهای NVMe خواهید بود.

حافظه‌های SATA

حافظه SSD مدل SATA

حافظه‌های SATA عمدتا درون یک اسلات ۲.۵ اینچی قرار می‌گیرند. آن‌ها کمی از باریک‌تری حافظه‌های HDD که درون لپ تاپ‌های قدیمی استفاده می‌شد هم باریک‌تر هستند. از توان اتصال مشابهی با یک هارد دیسک برخوردارند و دقیقا در همان جای هارد دیسک‌ها داخل دیسکتاپ یا لپ تاپ‌ها قرار می‌گیرند. گرچه سرعت آن‌ها با مدل‌های NVMe قابل مقایسه نیست، اما در مقایسه با هارد دیسک‌های قدیمی، تفاوت چشمگیری را ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر کامپیوتر شما فقط از پورت ساتا پشتیبانی می‌کند، در انتخاب آن شک نکنید و فورا آن را جایگزین HDD کند و قدیمی خود کنید.

حافظه‌های NVMe

حافظه SSD مدل NVMe

در کامپیوترهای مدرن‌تر، اغلب از حافظه‌های اس دی دی NVMe استفاده می‌شود که از اسلات M.2 استفاده می‌کنند. حافظه‌های U.2 SSD هم وجود دارد، اما شما به سختی می‌توانید آن‌ها را روی کامپیوترهای غیرتجاری بیابید.

حافظه‌های نوع NVMe در مقایسه با مدل‌های ساتا خیلی کوچک‌تر و باریک‌تر هستند و بدون نیاز به کابل‌های اضافه، مستقیما روی مادربرد و درون اسلات M.2 جای می‌گیرند. مادربردهای مدرن حداقل به یکی از این اسلات‌ها مجهز هستند؛ هرچند باید پیش از خرید حافظه SSD از این موضوع مطمئن شوید.

استاندارد PCIe 3.0 یا PCIe 4.0

اما جدا از اسلات و فرم فاکتور، رابط PCIe 3.0 و PCIe 4.0 هم نقش مهمی را در انتخاب حافظه جدید شما ایفا می‌کنند. اگر می‌خواهید از یک حافظه با استاندارد سریع‌تر PCIe 4.0 استفاده کنید، باید مطمئن شوید که مادربرد سیستم شما از آن پشتیبانی می‌کند. اگر از طرفداران تراشه‌های AMD هستید، مادربرد شما باید مدل X570 یا B550 یا جدیدتر باشد. و اگر از تراشه‌های اینتل استفاده می‌کنید، مادربرد شما باید مبتنی بر معماری Intel Z590 یا جدیدتر از آن ساخته شده باشد تا بتوانید از حداکثر سرعت ارائه شده توسط استاندارد PCIe 4.0 بهره‌مند شوید.

راهنمای خرید حافظه SSD

مادربردهایی که فقط از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند هم می‌توانند از حافظه‌های SSD میزبانی کنند، اما سرعت آن‌ها در خواندن و نوشتن نصف سرعت استاندارد جدیدتر خواهد بود. اگر ندانید که مادربرد شما از کدام یک از این اینترفیس‌ها پشتیبانی می‌کند، نمی‌توانید یک اس اس دی مناسب برای آن بخرید. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

کدام حافظه را انتخاب کنیم؟

پاسخ بسیار ساده است: اگر کامپیوتر شما پشتیبانی می‌کند، بی‌شک یک حافظه SSD را بخرید. شاید قیمت آن کمی بالا باشد، اما سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالایی را در اختیار شما می‌گذارد. اما اگر استفاده چندان حرفه‌ای از کامپیوتر خود ندارید، یک حافظه ساتا هم می‌تواند کار شما را راه بیاندازد و در عین حال سرعت بالاتری نسبت به هارد دیسک‌ها را در اختیارتان بگذارد. اما فراموش نکنید که سرعت حافظه تأثیر به‌سزایی در امور حرفه‌ای مثل گیمینگ، مونتاژ ویدیو، رمزگذاری و غیره دارد.

فضای ذخیره‌سازی

در بالا اسلات و اینترفیس حافظه مورد نظر را انتخاب کردیم، بحث مهم بعدی فضای ذخیره‌سازی است که در اختیار شما خواهد گرفت. به چه فضایی احتیاج دارید؟ پاسخ این سوال کاملا به نحوه استفاده شما از کامپیوترتان بازمی‌گردد.

معمولا در لپ تاپ‌های باریک و سبک، از حافظه‌های SSD کوچک‌تری استفاده می‌شود. شما می‌توانید این لپ تاپ‌ها را با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگ حافظه تهیه کنید. ولی در عصر دیجیتال که هر روز در حال تحول هستیم، این مقدار فضا به‌هیچ عنوان کافی نیست. به‌عنوان مثال نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم ۳۰ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ شما را اشغال می‌کند و مایکروسافت می‌گوید برای نصب این سیستم عامل باید حداقل ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آزاد را در اختیارش قرار دهید.

راهنمای خرید حافظه SSD

این یعنی اگر حافظه شما ۱۲۸ گیگابایت باشد، حداقل ۳۰ گیگابایت آن به سیستم عامل اختصاص داده می‌شود و حدود ۱۰۰ گیگابایت آن در دسترس قرار می‌گیرد. در حقیقت اگر می‌خواهید با داشتن حافظه SSD لذت واقعی را تجربه کنید، حداقل به ۵۱۲ گیگابایت فضا احتیاج دارید و نه کمتر از آن. ولی اگر گیمر باشید یا از کامپیوتر خود برای انجام امور حرفه‌ای مثل مونتاژ ویدیو استفاده می‌کنید، این فضا هم نمی‌تواند برای شما کافی باشد. حافظه SSD با ظرفیت ۱ یا ۲ ترابایتی گزینه مناسب‌تری برای شما است. البته در بازار حافظه‌های اس اس دی با ظرفیت‌هایی بیش از این مثل ۴ یا حتی ۸ ترابایت هم وجود دارد که به‌طبع قیمت بالایی دارند.

خوشبختانه طی سالیان اخیر، قیمت حافظه‌های اس اس دی کاهش پیدا کرده است. فاصله قیمتی درایو SSD خیلی به HDD نزدیک شده و خرید آن‌ها را منطقی می‌کند. بنابراین خرید حافظه SSD خیلی آسان‌تر از گذشته شده است.

بهترین حافظه SSD را برای خرید انتخاب کنید

حافظه‌های اس اس دی متنوعی در بازار وجود دارد و شما باید بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. ما در این مقاله بررسی کردیم که چندین نوع حافظه SSD وجود دارد، آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و از چه فناوری‌های استفاده می‌کنند، علاوه بر این سیستم شما با کدام یک از آن‌ها سازگار است.

وقتی این موارد را بررسی کردید، نوبت به تعیین بودجه می‌رسد. سپس می‌توانید متناسب با بودجه خود، یک حافظه پرسرعت SSD را تهیه کرده و از سرعت بالای آن در انتقال فایل یا اجرای برنامه‌های مختلف روی سیستم کامپیوتر خود لذت ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*