صدای تلویزیون های هوشمند سامسونگ

صدای فراگیر و سه بعدی در تلویزیون های باریک و هوشمند سامسونگ چگونه به دست می‌آید؟

صدای فراگیر و سه بعدی در تلویزیون های باریک و هوشمند سامسونگ چگونه به دست می‌آید؟ در ادامه با نوآوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آزمایشگاه سامسونگ برای تولید صدای فراگیر آشنا می‌شویم.

صدا روی سطح لذت بردن کاربران از محتواها شامل فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های ویدیویی تاثیر زیادی می‌گذارد. در واقع یک کیفیت صدای فوق‌العاده باعث جان بخشیدن به محتوا می‌شود. از این رو صدا در کنار کیفیت تصویر به محتواها عمق می‌بخشد تا بیننده بتواند در دنیای محتوای نمایش داده شده غرق شود.

شرکت سامسونگ که به مدت 17 سال توانسته به‌طور پیاپی رتبه اول در بازار تلویزیون را به خود اختصاص دهد، به‌شکل ویژه روی ارتقای بخش صوتی تلویزیون‌های خود تمرکز کرده است. این غول فناوری طی چند سال اخیر برای ارتقای صدای تلویزیون های جدید نظیر سری QLED و Neo QLED توانسته فناوری‌های متعددی نظیر Adaptive sound، SpaceFit، Q-Symphony و OTS Pro را طراحی کند.

وقتی صدا به محتوا جان می‌بخشد

صدا باعث انتقال بخش بزرگی از تاثیرگذاری احساسی یک محتوای بصری در مخاطب می‌شود. فارغ از این‌که کاربر چه نوعی محتوایی نظیر یک فیلم عاشقانه، برنامه کمدی تلویزیونی یا پخش زنده ورزشی را تماشا می‌کند، کیفیت صدای اثر بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال موسیقی پس‌زمینه و جلوه‌های صوتی که در فیلم‌های ترسناک استفاده می‌شود، با وهم‌آلود کردن فضا قصد دارند حس ترس و وحشت را در کاربران به‌وجود بیاورند. از این رو اگر در چنین محتواهایی صدا قطع شود، علاوه بر این‌که دیگر صحنه‌ها ترسناک نخواهند بود، بلکه اثر نیز حالت کمدی پیدا می‌کنند.

فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیون به‌طور کلی دارای سطح مرجع صدای 85 دسی‌بل (dB) هستند که با خروجی صوتی یک سینما برابری می‌کند؛ اما در خانه این موضوع متفاوت خواهد بود. بسیاری از کاربران در خانه محتواهای مورد نظر را با حجم کمتری در بازه بین 20 تا 60 دسی‌بل تماشا می‌کنند.

از این رو احتمال دارد کاربران وقتی از اتاق نشیمن خود در حال مشاهده محتوا هستند، نتوانند دیالوگ‌های واضح در استودیوی ضبط را تشخیص دهند. از این رو شرکت‌ها در طراحی دستگاه‌های صوتی و تصویری باید به این نکات توجه ویژه داشته باشند. همچنین سایر اجزای خانه نظیر پرده‌ها و مبلمان نیز باعث جذب یا انحراف امواج صوتی می‌شوند.

صدای فراگیر تلویزیون های هوشمند سامسونگ

در همین راستا آزمایشگاه سامسونگ راهکارهایی را به‌شکل نوآوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در نظر گرفته تا باکیفیت‌ترین صدا را به گوش کاربران برساند. در ادامه با این راهکارها آشنا خواهیم شد.

طراحی بلندگوهای کوچک 

ضریب شکل تلویزیون‌ها معمولا محدودیتی را برای تولید صدا به‌همراه داشته است؛ برای مثال طراحی تلویزیون‌های امروزی باریک‌تر شده و مهندسان صدا نیز برای تولید صدا با محدودیت‌های بیشتری مواجه شدند. در گذشته تلویزیون‌ها در دو طرف از بلندگوهای استریوی بزرگ جلویی بهره می‌بردند؛ اما شکل خاص تلویزیون‌های امروزی باعث شده تا دیگر نتوان از چنین بلندگوهایی استفاده کرد.

تلویزیون های هوشمند سامسونگ

در همین راستا سامسونگ در حوزه سخت‌افزار توانسته چندین واحد بلندگوی کوچک‌تر را برای تلوزیون‌های خود توسعه دهد و آنها را دور از دید کاربر نصب کند. تیم توسعه سامسونگ این بلندگوهای کوچک را در جهت‌های مختلف قرار داده و با هماهنگ کردن خروجی صدا توانسته صدای فراگیر و قدرتمندی را تولید کند.

علاوه بر این، سامسونگ برای تلویزیون های خود فناوری ردیابی اشیا (Object Tracking Sound) را نیز در نظر گرفته است که قادر به پخش صدای سوژه‌ها هماهنگ با حرکت آنها خواهد بود تا کاربران صدای پویا و سه‌بعدی را بشنوند.

این فناوری حرکات سوژها را با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی شناسایی کرده و با بلندگوهای تلویزیون و بدون این‌که به دستگاه‌های جانبی نیاز داشته باشد، صداهای مربوط به سوژه‌ها را از بخش‌های مختلف بلندگوهای تلویزیون به گوش کاربر می‌رساند.

رفع چالش ابعاد

مهندسان صدا و سخت‌افزارهای صوتی تلویزیون به‌دلیل طراحی باریک و فوق‌باریک تلویزیون‌های هوشمند نسبت به گذشته با دشواری‌های بیشتری مواجه هستند. در واقع مهندسان باید ابعاد بلندگوها را متناسب با حاشیه کناری تلویزیون کاهش دهند.

با توجه به این‌که بلندگوها با فشار فیزیکی هوا به سمت بیرون عمل می‌کنند، از این رو ابعاد روی عملکرد آنها به‌شکل مستقیم تاثیر می‌گذارد. در همین راستا مهندسان سامسونگ در مواردی که نمی‌توانند ابعاد فیزیکی را افزایش دهند، روی دامنه حرکت تمرکز کردند.

تلویزیون های هوشمند سامسونگ

تصور کنید توان حرکتی یک درایور بلندگو 100 است که استفاده از 50 تا 70 درصد این محدوده نیز کافی خواهد بود. با این وجود، مهندسان سامسونگ برای سازگاری این بلندگوها با طراحی باریک تلویزیون توانستند این محدوده را به 80 تا 85 درصد افزایش دهند. چنین اقدامی باعث شد تا ضمن این‌که ابعاد بلندگوها کاهش پیدا کند، صدای تلویزیون‌ها نیز ارتقا یابد.

رفع چالش ایجاد تعادل در تمام زوایا

طراحان با اضافه کردن تعداد بلندگوها در تلویزیون‌ها توانستند تجربه صوتی همه‌جانبه‌تر و پویاتری را به‌وجود آورند؛ اما انجام این کار چالش‌هایی را نیز به‌همراه خواهد داشت. در واقع مهندسان صدا به ناچار باید بلندگوهای بیشتری را تنظیم و متعادل کنند تا به یک ترکیب عالی از صدای فراگیر دست یابند.

همچنین با توجه به این‌که بسیاری از بلندگوها در محدوده فرکانس‌های متفاوتی عمل کرده و در جهت‌های مختلفی نصب می‌شوند، تنظیم آنها برای این‌که به‌عنوان یک واحد متعادل و هماهنگ عمل کنند، دشوار خواهد بود.

مهندسان سامسونگ در آزمایشگاه صدای این شرکت با جمع‌آوری داده‌های دقیق برای رفع این چالش راهکاری را در نظر گرفتند. در واقع متخصصان در این آزمایش صدای تلویزیون‌ها در اتاق‌ها و سالن‌هایی که باعث انعکاس صدا نمی‌شوند را از 323 نقطه مختلف برای هر حالتی اندازه‌گیری کردند.

این ابعاد تمام محدوده تماشای یک تلویزیون را به‌خوبی شامل می‌شود. محققان این فرایند را تا هنگام بهینه شدن تعادل فرکانس و حجم ادامه دادند. در ادامه تنظیمات مختلف اتاق نشیمن را شبیه‌سازی کردند تا مطمئن شوند بلندگوها به‌شکل کامل تنظیم شده‌اند.

تلویزیون های هوشمند سامسونگ

در همین راستا سری Neo QLED تلویزیون های هوشمند سامسونگ با این اقدامات موفق شدند لقب اولین تلویزیون‌هایی را که تاییدیه صوتی بهینه‌سازی صدای فراگیر را کسب کرده‌اند، از آن خود کنند.

انجمن برق، الکترونیک و فناوری‌های اطلاعات آلمان (VDE) پس از انجام تست‌های مختلف تاییدیه گواهی صوتی بهینه‌سازی صدای فراگیر را به تلویزیون‌ های Neo QLED اعطا کرد. این تاییدیه نشان می‌دهد تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ می‌توانند تجربه صوتی پایدار، بهینه و شفاف را بدون توجه به محیط اطراف ارائه دهند.

تلاش برای ارتقای کیفیت صدا در محصولات آینده

سامسونگ همواره کیفیت صدا را در محصولات جدید خود ارتقا خواهد داد تا مطمئن شود صدایی قوی به‌عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در تماشای محتوا به کاربران ارائه می‌شود. سامسونگ در ادامه قصد دارد توانایی‌ها و تجربیاتی که در این زمینه کسب کرده را با فناوری‌های جدیدی نظیر هوش مصنوعی ادغام کرده تا بتواند عملکرد صوتی بهتر و کیفیت صدای بیشتری را ارائه دهد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*