منابع فضایی چین

چین تا سال 2100، منابع فضایی را هم درو خواهد کرد!

چین می‌گوید تا سال 2100 برنامه‌ و ماموریت‌های بزرگی برای رسیدن و کشف تمام منابع مورد نیاز از دل خود فضا را دارد.

دانشمندان فضایی چینی از یک نقشه‌ی راه اولیه پرده برداری کردند که هدف آن ایجاد یک سیستم جامع منابع فضایی در سراسر منظومه شمسی تا سال 2100 است.

این هدف بزرگ و بلندپروازانه که به نام کار دانشمند سلسله مینگ- سونگ یینگ شینگ، Tiangong Kaiwu یا بهره‌برداری از آثار طبیعت نام گرفته درواقع این پتانسیل را دارد که اقتصاد فضایی جهانی را متحول کند و جایگاه چین را در دنیای اکتشافات فضایی ارتقا دهد.

همچنین این پروژه به رهبری وانگ وی دانشمند برجسته‌ی شرکت علوم و فناوری هوافضای چین هدایت می‌شود. در درجه‌ی نخست هدف این است که یک اکتشاف اقتصادی، استخراج و استفاده از یخ آب و منابع معدنی فراتر از زمین را مورد برسی و مطالعه قرار بدهند.

وانگ وی تاکید کرد که پیشرفت سریع فناوری‌های فضایی راه را برای بهره‌برداری اقتصادی از منابع فضایی هموار کرده و می‌تواند به زودی از منظومه زمین-ماه فراتر رفته و به عنوان یک رقابت‌ اقتصادی جهانی در بین کشورهای برزگ بسیار قابل توجه باشد. وانگ وی در جریان کنفرانس اخیری اعلام کرد: « درست مانند معجزاتی که در عصر بزرگ دریانوردی ایجاد شد، عصر فضایی بزرگی با استفاده از منابع درون خود فضا در راه است».

طرحی برای استفاده از منابع فضایی

وانگ وی و تیمش طرح پیچیده‌ای را ترسیم کردند که بر مناطق متعادل گرانشی بین اجرام آسمانی از جمله سیارات، ماه و خورشید به‌ عنوان یک راه‌حل مناسب بر دامنه‌ی اهداف‌شان متکی است. این تیم در سه سال گذشته تا کنون امکانات و فناوری‌های مهم مورد نیاز برای استفاده‌ی بهینه از منابع فضایی عمیق را مورد بررسی قرار داده‌اند.

طرحی که توسط وانگ ارائه شده در تحقیقات و اطلاعاتی مانند ایجاد امکاناتی برای استخراج یخ آب از ماه، سیارک‌های نزدیک به زمین، مریخ، سیارک‌های کمربند اصلی و قمرهای مشتری به اوج خود رسیده است. وانگ تاکید کرد که چشم‌انداز بزرگ آن‌ها به رشد بیشتر فناوری‌های مربوط به استخراج و پردازش منابع فضایی، حمل و نقل مبتنی بر پرواز و بازگشت منابع مقرون به صرفه بستگی دارد.

احتمال زیاد این تاسیسات، یک سیستم تامین مجدد در منظومه شمسی را به کار بی‌اندازد که به صورت کاملا حساب شده در نقاط لاگرانژ با ثبات 1 و 2 بین زمین و ماه و همچنین در نقاط بین خورشید و زمین، مریخ و مشتری قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌ها تولید زیرساخت‌هایی مانند مسیرهای انتقال منابع و ایستگاه‌های استخراج و پردازش فرازمینی نیز در طرح یانگ قرار دارد که این امر عملیات فضایی تجاری در مقیاس بزرگ را تسهیل می‌کند.

ابتکارات بیشتر اکتشاف فضایی

تعهد چین به اکتشاف فضایی فراتر از برنامه‌ی وانگ است. این کشور به طور فعال ماموریت‌ و هدف‌های مختلفی را با نگاهی عمیق به آ‌ینده، برای ارتقای امکانات و توانایی‌های خود در استفاده از منابع فضایی دنبال می‌کند.

چین قصد دارد کاوشگر رباتیک خود یعنی Tianwen-2 را در سال 2025 با ماموریت جمع‌آوری نمونه از سیارک نزدیک به زمین به نام 2016 HO3 پرتاب کند. این ماموریت راه طولانی را به سمت کسب دانشی مهم برای درک و توانایی استخراج از سیارک می‌برد.

ماموریت دیگری که قرار است در سال 2026 روی قطب جنوبی ماه فرود بیاید، فضاپیمای Chang’e-7 است که به جستجوی یخ آب در سیاره‌ها می‌رود. این یخ می‌تواند برای آب آشامیدنی تصفیه شود، به اکسیژن تبدیل شود، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد و از اقامت طولانی فضانوردان در سطح ماه پشتیبانی کند.

این کشور برنامه‌های خود را برای ارسال انسان به ماه، برای اولین بار تا پایان این دهه، در اوایل سال جاری فاش کرد. چندین شرکت چینی از جمله استارت‌آپ Origin Space مستقر در نانجینگ به مسابقه‌‌ی توسعه فن‌آوری‌های استخراج فضایی پیوسته‌اند و تعهد چین برای دستیابی به جایگاهی قوی در صنعت منابع فضایی در حال تکامل را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*