گلکسی S3 FE سامسونگ A54

مقایسه دو گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با A54 ؛ آ 54 بخریم یا اس 23 اف ای؟

در ادامه قصد داریم به مقایسه دو گوشی میان رده پریمیوم گلکسی S23 FE و گلکسی A54 سامسونگ بپردازیم. بهترین گوشی میان رده کره‌ای‌ها کدام محصول است؟

زمان زیادی از رونمایی و عرضه گوشی گلکسی اس 23 اف ای از سوی سامسونگ نمی‌گذرد. با این حال، میانرده پریمیوم جدید کره‌ای‌ها در همین زمان کوتاه نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین گوشی های میانرده بازار بر سر زبان‌ها انداخته است.

بیشتر بخوانید:

گلکسی A54 در برابر S22 سامسونگ؛ میانرده تازه نفس یا پرچمدار قدیمی را بخریم؟

این گوشی از طراحی فوق‌العاده گلکسی اس 23 پلاس استفاده کرده و برخی قابلیت‌های پرچمداران 2023 سامسونگ را با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر در اختیار علاقمندان قرار داده است.

از سوی دیگر هم گلکسی A54 سامسونگ، دیگر پادشاه اقلیم میان رده‌هاست که با پیشرفت‌های بزرگ در مقایسه با نسل قبلی خود، گلکسی A53، طرفداران فراوانی برای خود دست و پا کرده و به فروش فوق‌العاده‌ای هم دست یافته است.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین تغییرات گلکسی A54 نسبت به گلکسی A53 سامسونگ

البته هر دو گوشی گلکسی S23 FE و گلکسی A54 سامسونگ کمبودها و ایرادات مربوط به خود را دارند؛ اما قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای مثل صفحه نمایش بی‌رقیب، رابط بسیار کاربرپسند و جذاب و البته قیمت فوق‌العاده رقابتی باعث شده‌اند که این دو میانرده به گزینه اول بسیاری کاربران گوشی های موبایل در سرتاسر دنیا تبدیل شوند.

با این حال اگر کسی قصد خرید یک گوشی میانرده عالی را داشته باشد، کدامیک از این دو گوشی گزینه مناسب‌تری برای آن‌هاست؟ در ادامه قصد داریم به معرفی بیشتر این دو گوشی پرداخته و مشخصات و قابلیت‌های فنی آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

قیمت و مشخصات فنی سامسونگ گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54

دو سال پس از رونمایی نسخه Fan Edition یا FE گلکسی اس 21، گلکسی اس 23 اف ای هم در تاریخ 5 اکتبر رونمایی شد و قرار است ظرف همین روزها با قیمت پایه 600 دلار به بازار عرضه شود. با پرداخت 60 دلار بیشتر می‌توانید مدل 256 گیگابایتی این گوشی را تهیه کنید؛ اما خبری از نسخه 512 گیگ یا بالاتر نیست!

از سوی دیگر، رنگ‌بندی این گوشی میانرده جذاب سامسونگ هم متشکل از کرمی، مشکی، سبز نعنایی و رنگ بنفش جذابی است که به نظر خواستنی‌ترین رنگ S23 FE به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، گلکسی A54 هم اکنون برچسب قیمتی 400 دلاری داشته و در ظرفیت‌های 128 یا 256 گیگابایتی به بازار عرضه شده است.‌ این گوشی هم در رنگ‌های مشکی، سفید، سبز و ارغوانی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی هر دو گوشی را در کنار یکدیگر مشاهده کرده با یکدیگر مقایسه کنید. البته در بخش‌های بعدی، مشخصات فنی مختلف این گوشی را به‌تفصیل بررسی خواهیم کرد.

مشخصات فنیگلکسی اس 23 اف ایگلکسی ای 54
تراشهکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1سامسونگ اگزینوس 1380
رم8 گیگابایت6 یا 8 گیگابایت
حافظه داخلی128 یا 256 گیگ128 یا 256 گیگ
باتری4500 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
پورت‌هاUSB-CUSB-C
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1
دوربین
  • حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی f/2.2 با میدان دید 123 درجه
  • دوربین تله فوتو f/2.4 با بزرگنمایی نوری سه برابری
  • حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8
  • دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی f/2.2
  • دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی f/2.4
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی f/2.432 مگاپیکسلی f/2.2
اتصالات
  • 5G
  • وای فای 6e
  • بلوتوث 5.3
  • وای فای 6
  • بلوتوث 5.3
  • LTE
  • 5G
رنگ بندی
  • سبز
  • بنفش
  • کرمی
  • نوک مدادی
  • لیمویی
  • نوک مدادی
  • ارغوانی
  • سفید
وزن209 گرم202 گرم
سرعت شارژ
  • 25 وات سمی
  • 15 وات بیسیم
25 وات سیمی
رده‌بندی IPIP68IP67

ظاهر مشابه، اما کاملا متفاوت!

در چند سال گذشته، سامسونگ هم تصمیم گرفت همانند رقیب دیرینه‌اش، اپل، به‌دنبال یک طراحی مینیمال واحد برای گوشی های خود باشد. بنابراین تعجبی ندارد که گوشی های مختلف این کمپانی کره‌ای بسیار به هم شبیه باشند. در عین حال تشخیص دادن دو گوشی میان رده گلکسی ای 54 و گلکسی اس 23 اف ای از یکدیگر بسیار دشوار است و حتی وزن و ابعاد آن‌ها هم کاملا مشابه یکدیگر است!

همچنین هر دو گوشی جدید سامسونگ از لایه محافظ گوریلا گلس 5 در قسمت جلو و پشت استفاده می‌کنند. با این وجود، S23 FE از قابی آلومینیومی بهره می‌برد؛ در حالی که قاب به کار رفته در A54 از جنس پلاستیک است!

با وجود تمامی شباهت‌های فیزیکی این دو گوشی، مهم‌ترین وجه تمایز آن‌ها را باید میزان مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت دانست؛ جایی که Galaxy S23 FE مجهز به استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت روانه بازار شده و Galaxy A54 از استاندارد پایین‌تر IP67 بهره می‌برد!

بنابراین اگر به‌دنبال این هستید که یکی از این محصولات را از منظر طراحی، محصول بهتری جلوه دهید، دست نگه دارید؛ چرا که هر دوی این گوشی ها محصولاتی عالی و بسیار خوش‌ساخت به شمار می‌روند که با طراحی جذاب و ابعاد مناسبشان محصولاتی کم‌نقص و کم‌نظیر به شمار می‌روند.

دو صفحه نمایش عالی؛ اما یکی عالی‌تر از دیگری!

سامسونگ با دو گوشی گلکسی اس 54 و گلکسی اس 23 اف ای بار دیگر نشان داد که بی‌دلیل نیست که به‌عنوان برترین تولیدکننده پانل‌های امولد در دنیا شناخته می‌شود! S23 FE از یک صفحه نمایش شگفت‌انگیز داینامیک امولد با نرخ رفرش متغیر بین 60 تا 120 هرتز بهره می‌برد که کمتر محصولی در دنیا قادر به رقابت با آن است. پانل به کار رفته در این صفحه نمایش، روشنایی 1450 نیتی داشته و حتی در زیر تابش مستقیم خورشید هم قابل خواندن خواهد بود.

از سوی دیگر، گلکسی A54 نیز با این که از نظر قابلیت‌ها و کیفیت صفحه نمایش، اندکی پایین‌تر از اس 23 اف ای قرار دارد، اما همچنان یکی از بهترین محصولات بازار به شمار می‌رود. صفحه نمایش این گوشی قابلیت ارائه نرخ رفرش 60 یا 120 هرتزی را دارد؛ اما فاقد فناوری نرخ رفرش متغیر است. از طرفی، حداکثر میزان روشنایی این صفحه نمایش هم 1000 نیت است که همچنان عالی و کم‌نقص به شمار می‌رود.

مقایسه گلکسی اس 23 اف ای و ای 54

صفحه نمایش A54 در مقایسه با نسل پیشین خود، A53، رنگ‌های اشباع‌تری را ارائه داده و عملکرد HDR مناسب‌تری دارد.

در صورتی که این دو گوشی را کنار هم قرار دهید، احتمالا متوجه تفاوتی جزیی بین کیفیت صفحه نمایش آن‌ها خواهید شد. با این وجود، می‌توانید مطمئن باشید که هر دو گوشی میان رده جدید سامسونگ در بخش صفحه نمایش عملکردی فراتر از تمامی رقبا و هم‌تراز برخی پرچمداران اندرویدی دارند.

رابط کاربری عملا یکسان

درباره رابط کاربری وان یو آی سامسونگ حرف‌های زیادی زده شده است. این رابط کاربری، فوق‌العاده روان و سریع طراحی شده و قابلیت‌های ریز و درشت زیادی دارد تا هم کاربران مبتدی و هم حرفه‌ای‌ترها بتوانند نهایت استفاده را از آن ببرند. البته از سوی دیگر، ایراد بزرگ رابط کاربری One UI، حضور تعداد زیادی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پیش فرض است که برخی از آن‌ها ممکن است هرگز مورد استفاده‌تان واقع نشوند. با این وجود ترفندهایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها اپلیکیشن‌های پیش فرض و اضافی گوشی را تا حدی مدیریت کرد.

دو گوشی گلکسی A54 و گلکسی S23 FE سامسونگ از نظر نرم افزاری ظاهری دقیقا مشابه دارند. همچنین در صورتی که سامسونگ به تعهد خود برای پشتیبانی چهار ساله از این دو گوشی پایبند باشد، هر دوی آن‌ها نسخه‌های بعدی اندروید (تا اندروید 17) را دریافت خواهند کرد.

البته علیرغم این که قابلیت‌های نرم افزاری این دو گوشی عملا مشابه یکدیگر است، اما تفاوت‌های کلیدی در مشخصات سخت افزاری و توان پردازشی باعث شده که کاربری این دو گوشی تا حدی با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در خصوص مشخصات سخت افزاری این دو گوشی در بخش بعدی بیشتر خواهید خواند!

عملکرد سخت افزاری: تفاوت از زمین تا آسمان!

مهم‌ترین تفاوت میان دو گوشی میان رده پریمیوم سال 2023 سامسونگ، بدون شک مشخصات سخت افزاری آن‌هاست. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 که در گلکسی اس 23 اف ای به کار رفته، علیرغم ضعف‌هایش، همچنان یکی از قدرتمندترین چیپست‌های موبایلی دنیا به شمار می‌رود و توانست در زمان عرضه، بالاترین امتیازات را در بنچمارک‌های مختلف کسب کند.

البته این گوشی از تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 به کار رفته در سری گلکسی اس 23 بی‌بهره است و به همین جهت به‌جای کلاسی قیمتی پرچمدار، در دسته میان رده‌ها جا گرفته است. با این وجود، عملکرد سخت افزاری این گوشی چیزی کمتر از یک پرچمدار ندارد.

پیش از پرداختن به تراشه به کار رفته در گلکسی A54، بد نیست نگاه مختصری به ماجراجویی سامسونگ در عرصه تراشه‌های گوشی های موبایل بیندازیم. این کمپانی سال‌هاست که سعی دارد چیپست‌های اگزینوس خود را به‌عنوان رقیبانی برای چیپست‌های اسنپدراگون معرفی کند و حتی در برخی پرچمداران سال‌های گذشته‌اش نیز از این تراشه‌ها بهره برده بود. با این وجود، چیپست‌های Exynos نه از حیث عملکرد و نه کنترل حرارتی در حد و اندازه مدل‌های اسنپدراگون نیستند.

گلکسی S3 FE سامسونگ A54

با در نظر گرفتن این نکته باید اشاره کرد که چیپست به کار رفته در گلکسی ای 54، اگزینوس 1380 سامسونگ است که در برابر اسنپدراگون 8 نسل 1 حرفی برای گفتن ندارد. این تفاوت عملکردی دو گوشی، به‌خوبی در زمان اجرای اپلیکیشن‌ها، بازی کردن یا مالتی تسکینگ مشخص است و جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد!

البته سامسونگ به هیچ وجه چیپست Exynos 1380 را یک تراشه پرچمدار ندانسته و حتی قیمت گوشی های مجهز به آن را نیز هم‌تراز برخی میان رده‌های سایر کمپانی‌های تعیین کرده است. بنابراین شاید مقایسه این دو تراشه، کار چندان منطقی نباشد! البته باید توجه کرد که اگر تا کنون با هیچ‌یک از گوشی های پرچمدار اخیر دنیا کار نکرده باشید، احتمالا هرگز متوجه کندی عملکرد اگزینوس 1380 نخواهید شد! بنابراین، ضعیف‌تر بودن این تراشه‌ها در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 1 به معنای عملکرد نامناسب این چیپست‌ها نیست.

سامسونگ در طراحی و ساخت تراشه Exynos 1380 به‌طور کامل از مدل سال گذشته این چیپست، Exynos 1280 درس گرفته و عملکردی حدودا 20 و 40 درصد بهتر را در تست‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای ثبت کرده است.

همچنین توجه کنید که اگر قصد انجام کارهایی معمولی مثل عکس گرفتن یا گشت و گذار در اینترنت را داشته باشید، احتمالا متوجه هیچ تفاوتی بین Galaxy A54 و Galaxy S23 FE نخواهید شد! با این وجود در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های سنگین یا بازی‌های پرجزئیات، تفاوت‌های این دو آشکار خواهد شد.

عمر باتری خوب، اما نه عالی هر دو میان رده

پس از ستایش محاسن تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 به کار رفته در اس 23 اف ای بد نیست نگاهی هم به معایب آن داشته باشیم! علیرغم این که این تراشه بسیار سریع است، اما از لحاظ مدیریت حرارتی یا مصرف انرژی وضعیت چندان خوبی ندارد! البته وضعیت آن اصلا به بدی تراشه Exynos 2200 به کار رفته در مدل جهانی این گوشی نیست؛ اما در هر صورت، مصرف شارژ آن از بسیاری میان رده‌های دیگر بازار بیشتر است.

البته بررسی و آزمایش روی میزان مصرف باتری و شارژدهی S23 FE هنوز به‌طور کامل به پایان نرسیده؛ اما گلکسی اس 22 پلاس نمونه خوبی برای سنجش عملکرد مصرف انرژی اس 23 اف ای است؛ چرا که هم از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره می‌برد و هم باتری 4500 میلی آمپر ساعتی دارد. اگر پیگیر اخبار گوشی های سامسونگ باشید، حتما در جریان هستید که شارژدهی باتری S22+ به هیچ وجه ایده‌آل نبود!

مقایسه Galaxy A54 و Galaxy S23 FE

اگر از گوشی خود استفاده‌ای معمولی دارید، می‌توانید انتظار داشته باشید باتری Galaxy S23 FE حدودا یک روز کامل شما را همراهی کند. با این حال، درصورت انجام بازی‌های ویدیویی یا اجرای اپلیکیشن‌های سنگین ممکن است مجبور شوید تا پیش از اتمام روز، گوشی خود را به شارژ وصل کنید.

مورد حائز اهمیت دیگر در خصوص شارژدهی باتری گوشی های سامسونگ آن است که این کمپانی واقعا تلاش زیادی برای بهینه‌سازی نرم افزاری مصرف انرژی محصولاتش می‌کند. بنابراین ممکن است گلکسی اس 23 اف ای به لطف برخورداری از بهینه‌سازی‌های نرم افزاری انجام شده، شارژدهی بهتری در مقایسه با اس 22 پلاس داشته باشد.

از سوی دیگر، گلکسی A54 نیز ضعف پردازشی خود را با ارائه عمر باتری بالاتر جبران کرده و قادر است اس 23 اف ای را حداقل در این بخش شکست دهد! تراشه اگزینوس 1380 به کار رفته در این گوشی نه تنها مصرف انرژی پایین‌تری دارد، بلکه استفاده از باتری بزرگتر 5000 میلی آمپر ساعتی هم مزید بر علت شده که ای 54 به‌راحتی قادر باشد یک روز شارژدهی کامل را به کاربرانش ارائه کند.

شارژدهی مناسب باتری، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی های میان رده به شمار می‌رود و گلکسی A54 سامسونگ در این زمینه بهتر از گلکسی S23 FE عمل کرده است.

عملکرد دوربین گلکسی اس 23 اف ای در برابر گلکسی ای 54

دوربین گلکسی S23 FE

سامسونگ به‌طور تاریخی در بخش نرم افزاری دوربین گوشی هایش عملکرد چندان خوبی نداشته است. با این وجود، کره‌ای‌ها در یک سال گذشته تغییر روند داده و پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه داشته‌اند. البته این قابلیت‌های نرم افزاری به هیچ وجه قابل قیاس با توانایی‌های حیرت‌انگیز پیکسل‌های گوگل نیست؛ اما اگر تصاویر خروجی یک گوشی پیکسل را در کنار یک گلکسی پرچمدار قرار دهید، به‌سختی متوجه تفاوت آن‌ها خواهید شد!

بر این اساس، تصویربرداری دو گوشی گلکسی S23 FE و گلکسی A54 در نور روز یا شب تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارد. هر دو گوشی از حسگرهای اصلی 50 مگاپیکسلی تقریبا مشابهی استفاده خواهند کرد که تصاویری باکیفیت با اشباع رنگ خوب و بالانس مناسب نور سفید ثبت می‌کنند.

همچنین در هر دوی این گوشی‌ها، دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض برای ثبت تصاویری با عمق میدان بالا به کار می‌رود؛ اما تصاویر خروجی آن جزئیات بسیار پایین‌تری دارند.

خبر خوب برای علاقمندان به تصویربرداری حرفه‌ای آن است که سامسونگ مد تصویربرداری حرفه‌ای (Pro Mode) را در هر دو گوشی تعبیه کرده است. بنابراین می‌توان با تغییر مشخصاتی چون ISO یا سرعت شاتر، تصاویری دلخواه را در شرایط مختلف ثبت کرد.

در عین حال، مهم‌ترین تفاوت ماژول دوربین این دو گوشی، در لنز سوم آن‌هاست. در گلکسی S23 FE لنز تله فوتو رزولوشنی 8 مگاپیکسلی دارد. با این وجود، بزرگنمایی نوری سه برابری، برگ برنده آن در مقایسه با گلکسی A54 و بسیاری میان رده‌های دیگر به شمار می‌رود. از سوی دیگر، دوربین 5 مگاپیکسلی ماکروی گلکسی ای 54 یکی از بدردنخورترین المان‌های این گوشی است که صرفنظر از این که چقدر عکاس خوبی باشید، هرگز نمی‌توانید با آن تصاویر باکیفیتی ثبت کنید!

بعلاوه، مقایسه دوربین سلفی این دو گوشی هم اطلاعات جالبی را در اختیارمان قرار داده و به ما یادآوری می‌کند که صرف مشخصات بالاتر دوربین نمی‌تواند تضمین‌کننده عملکرد بهتر آن باشد! دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی به کار رفته در A54 تصاویر واقعا خوبی را ثبت می‌کند. با این وجود، با مقایسه آن با تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی S23 FE متوجه خواهید شد که تفاوت چندانی میان این دو دوربین وجود ندارد.

البته دوربین سلفی هیچ یک از این دو گوشی، عالی ارزیابی نمی‌شود؛ اما اگر قصد شما گرفتن تصاویر سلفی قابل قبول باشد، کیفیت دوربین این دو گوشی کاملا پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

جمع بندی: کدامیک از دو گوشی گلکسی S23 FE یا گلکسی A54 سامسونگ گوشی بهتری است؟

گلکسی S3 FE سامسونگ A54

با نگاهی واقع بینانه به مشخصات دو گوشی میان رده پریمیوم سامسونگ، می‌توان نتیجه گرفت که گلکسی اس 23 اف ای در اکثر بخش‌ها (به جز عملکرد باتری) قادر به غلبه کردن بر ای 54 بوده و گوشی بهتری است. با این وجود، گلکسی A54 هم گوشی واقعا توانمندی است و حتی بزرگترین نقطه ضعف آن یعنی عملکرد تراشه نیز در کاربری روزانه اصلا حس نخواهد شد.

در عین حال باید در نظر داشته باشید که Galaxy A54 حدودا 200 دلار ارزان‌تر از S23 FE است و همین مساله می‌تواند باعث شود که چشممان را روی برخی کمبودهای آن ببندیم! بنابراین اگر نبود شارژ بیسیم، بزرگنمایی نوری در دوربین یا رابط کاربری فوق‌العاده روان برایتان اهمیت چندانی ندارد، گلکسی ای 54 گزینه بسیار بهتری برای شماست.

از طرف دیگر، با پرداخت حدودا 200 دلار اضافه‌تر هم می‌توانید اس 23 اف ای را با دوربین بهتر، قدرت پردازشی بیشتر و صفحه نمایش باکیفیت‌تر خریداری کنید. دقت کنید که اگر به طراحی این گوشی 600 دلاری علاقمند هستید و به دنبال مشخصات فنی قدرتمند می‌گردید، گوشی مناسب برای شما گلکسی اس 23 پلاس هزار دلاری است.

گلکسی S23 FEگلکسی A54
مزایا:

  • کیفیت فوق‌العاده صفحه نمایش
  • تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 1
  • دوربین زوم با بزرگنمایی نوری سه برابری

معایب:

  • شارژدهی نه‌چندان عالی باتری
  • قیمت بالاتر در مقایسه با سایر میان رده ها
مزایا:

  • عملکرد فنی بسیار بهتر در مقایسه با گلکسی A53
  • صفحه نمایش بسیار باکیفیت سامسونگ
  • تجهیز به درگاه کارت حافظه میکرو اس دی

معایب:

  • داغ شدن چیپست اگزینوس
  • عملکرد متوسط دوربین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*