قیمت ترسناک قطعات خودروهای چینی

قیمت ترسناک قطعات خودروهای چینی در ایران

قطعات خودروهای چینی در ایران حتی از قطعات اتومبیل‌های لوکس آلمانی و ژاپنی هم گران‌تر است. چرا مافیای قطعات خودرو انقدر قدرتمند است؟

آیا تا به حال اسم «مافیای قطعات خودرو» به گوشتان خورده است؟ این نام گروهی از افراد ناشناس است که زورشان حتی از وزرای دولت هم بیشتر است و می‌توانند حتی وزیر را هم عزل و نصب کنند. دقیقا همان اتفاقی است که برای رضا فاطمی امین، وزیر سابق صمت رخ داد و او در جلسه استیضاح خود بارها و بارها عبارت «مافیا» را به زبان آورد.

بیشتر بخوانید:

قطعات ماشین های چینی در بازار ایران نایاب شده است

این مافیا حالا با تمام قدرت خودش تلاش می‌کند تا قطعات خودروهای چینی را به بالاترین قیمت ممکن به مصزف‌کنندگان بفروشند. قیمت برخی از این قطعات به‌قدری بالاست که حتی از قطعات خودروهای لوکس آمریکایی و ژاپنی در خارج از کشور هم برای مصرف‌کنندگان گران‌تر تمام می‌شود.

قطعات ماشین های چینی

تا چند سال پیش مونتاژکاران داخلی، انواع محصولات کره‌ای، ژاپنی و اروپایی را در کارخانجات خود مونتاژ می‌کردند. ام با وضع تحریم‌های سنگین، این خودروسازان همکاری خودشان را با شرکای ایرانی قطع کردند و حالا مونتاژکاران داخلی فقط خودروهای چینی را در کارخانجات خود مونتاژ می‌کنند. از طرفی خود این مونتاژکاران هستند که وظیفه تامین قطعات محصولاتشان را بر عهده دارند. همین اتفاق باعث به‌جود آمدن یک بازار کاملا انحصاری برای لوازم یدکی و قطعات ماشین های چینی شده است. و درست مثل همه‌چیز در کشور ما، هر بازاری که انحصاری شود، منجر به افزایش قیمت سرسام‌آور محصولاتش خواهد شد.

قطعات خودروهای چینی را چند برابر قیمت می‌فروشند!

حتی خوشبین‌ترین افراد هم فکرش را نمی‌کردند روزی جلوپنجره یک خودرو چینی، هم قیمت یک موتور سیکلت شود! به‌طور مثال قیمت جلوپنجره خودرو چینی دیگنیتی پرایم بیشتر از ۲۶ میلیون تومان است. این درحالیست که خود این خودرو درب کارخانه ۱ میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت ترسناک قطعات خودروهای چینی

دیگنیتی پرایم

اما اگر صاحب خودرو آلمانی بی ام و X4 با حداقل چند میلیارد تومان قیمت بالاتر باشید، با ۶ میلیون تومان می‌توانید جلوپنجره برای آن بخرید. نسخه اورجینال آلمانی این جلوپنجره هم حداکثر ۱۵ میلیون تومان است. یا به‌طور مثال اگر به‌دنبال خرید یک جفت چراغ جلو برای خودرو تیگو ۷ هستید، باید نزدیک ۱۹ میلیون تومان پول کنار بگذارید!

مسئول قیمت بالای قطعات خودروهای چینی، خود مونتاژکاران هستند. مشخص نیست مافیای قطعات خودرو قرار است تا چه سالی به کار خودش ادامه دهد. آیا واردات خودروهای اروپایی، کره‌ای یا ژاپنی به بازار ایران می‌تواند بساط مونتاژکاران چینی طمع‌مار را جمع کند؟