صدای بلوپ

صدای عجیب و مروز اقیانوس ها که دانشمندان توضیحی برای آن ندارند

صدای بلوپ – Bloop که از اعماق اقیانوس‌ به گوش می‌رسد، نویزی عجیب و مرموز است که دانشمندان نمی‌توانند یک توضیح منطقی برای آن پیدا کنند.

جهان پر از رمز و رازهای عجیب و حیرت‌آور است که در انتظار حل شدن توسط دانشمندان هستند. یکی از عجایب علم این است که هر اندازه رمز و رازهای آن‌ کشف شود، بازهم موضوعات شگفت‌انگیزی باقی می‌مانند که نمی‌توان آنها را توضیح داد.

در میان تمام مکان‌های مرموزی که تا به امروز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند، هیچ محیطی به اندازه اقیانوس‌ها مرموز و ترسناک نبوده است. در وصف این محیط‌های آبی عظیم می‌توان گفت که در واقع غول‌پیکرترین موجودات جهان در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، دو سوم سیاره از اقیانوس تشکیل شده و عمیق‌ترین نقطه شناخته شده روی زمین چلنجر دیپ در سنگر ماریانا است که عمق آن بیش از 36 هزار فوت ثبت شده است.

این وقايع نشان می‌دهند که سراسر جهان با بخش عظیمی از آب پوشیده شده است و با وجود هر آنچه تا به امروز از این محیط‌های آبی می‌دانیم، باز هم نمی‌توان گفت چه چیزهایی در اعماق اقیانوس‌ها در انتظار کشف شدن هستند. این دقیقاً همان چیزی است که صدای بلوپ – Bloop را بسیار جذاب جلوه می‌دهد. اما این صدای مرموز و عجیب از کجا منشأ می‌گیرد؟ در ادامه به نگاهی به رمز و راز این صدای عجیب در اعماق اقیانوس می‌پردازیم تا بفهمیم چرا این صدا دانشمندان را گیج کرده است و آنها هیچ توضیحی برای چنین نویزی ندارند.

معمای صدای اسرارآمیز بلوپ

صدای بلوپ

اعماق اقیانوس‌ها از مرموزترین مکان‌های موجود روی کره زمین محسوب می‌شوند و همین موضوع سبب شده است فرصت‌های سرمایه‌گذاری در محیط‌های عمیق‌تر برای اهداف تحقیقاتی بسیار محدود شود. خوشبختانه، کاوشگرها با استفاده از SONAR و سایر دستگاه‌ها جستجو در اعماق اقیانوس‌ها را کمی قابل کنترل‌تر کرده‌اند. سونار یا ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، یک دستگاه ردیاب زیردریایی است که با استفاده از انتشار امواج صوتی کار می‌کند.

یکی دیگر از دستگاه‌های جستجو هیدروفون نام دارد که صداهای زیر سطح آب را با تبدیل آنها به فعالیت الکتریکی به امواج صوتی قابل شنیدن تبدیل می‌کند. هیدروفون یا آب‌لرزه‌یاب در واقع وسیله‌ای برای دریافت موج‌های لرزه‌ای در آب است که بیشتر در اکتشافات لرزه‌ای دریایی به کار می‌رود.

در سال 1997، هیدروفون‌ها در اقیانوس آرام صدایی بسیار غیرعادی را تشخیص دادند که با نام صدای بلوپ شناخته می‌شود. اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید شنیدن چنین صدایی در اقیانوس پدیده‌ای عادی با‌شد، اما این صدای خاص اصلا عادی نبود.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) صدای ضبط شده‌ای را ارائه داد که کیفیتی عجیب و غریب داشت و تصور می‌شد که از اقیانوس نزدیک شیلی سرچشمه می‌گیرد. از آنجایی که صدای بلوپ فرکانس فوق‌العاده پایینی داشت، بلافاصله مشخص نشد که چه چیزی باعث این آشفتگی در اقیانوس شده است.

منشأ صدای بلوپ: از نهنگ‌های آبی تا لرزه‌های یخی

منشا صدای بلوپ

تا سال 2012، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این بود که صدا از یک حیوان عظیم‌الجثه دریایی نشات می‌گیرد. با این حال، گمانه‌زنی با این باور که صداهای ایجاد شده از طریق انجمادهای ناشی از جنبش‌های یخبندان یا ریزش یخ در بستر دریا حاصل می‌شود جایگزین شد.

در سال 2017، کریستوفر فاکس، رئیس اداره ملی اقیانوسی و جوی، جزئیات تجربه‌اش را در کشف و بررسی بلوپ به اشتراک گذاشت. او در مورد The Bloop چنین توضیح داد که این صدا با صدای نهنگ‌های آبی مقایسه می‌شود، اما در واقع صدای بلوپ بسیار بلندتر از آن است.

در تلاش برای یافتن پاسخ، فاکس گفت به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نیروی دریایی ایالات متحده مراجعه کرد، اما به او گفتند که این صدا یک پروژه نظامی مخفی نیست. پس از گذشت تقریباً یک دهه از شنیدن صدای بلوپ، NOAA در سال 2005 اعلام کرد که به نظر می‌رسد این صدا ناشی از یک زلزله یخی بوده است.

پس از بررسی‌های فراوان مشخص شد این نویز در موقعیت ۵۰ درجه‌ جنوبی و ۱۰۰ درجه‌ غربی ایجاد شده است که منطقه‌ای بسیار دورافتاده و عمیق است. برنامه NOAA Vents این صدا را به صدای انجماد بزرگ که به عنوان زلزله یخی نیز شناخته می‌شود نسبت داده است.

صدای بلوپ

بسیاری از زمین‌لرزه‌های یخی، طیف‌نگاری‌های مشابهی با Bloop دارند و دامنه لازم برای شناسایی آن‌ها با وجود برد بیش از 5000 کیلومتر (3000 مایل) است. با این حال این باور هنگام ردیابی کوه یخ A53a در اوایل سال 2008 در نزدیکی جزیره جورجیای جنوبی با مشکل روبه‌رو شد.

صداهای تولید شده توسط زمین لرزه‌های یخی به راحتی با استفاده از هیدروفون‌ها مشخص می‌شوند؛ زیرا آب دریا به صداهای محیطی که از طریق فعالیت‌های یخ تولید می‌شود اجازه می‌دهد مسافت‌های زیادی را طی کند. در سال 2002، فاکس با دیوید ولمن مصاحبه کرد و اظهار داشت این امکان وجود دارد که این صدا را فعالیت‌های انسانی ساخته باشد، مانند زیردریایی یا بمب.

فاکس همچنین اظهار داشت در حالی که نمایه صوتی Bloop شبیه یک موجود زنده است، اما منبع آن بسیار مرموز است و به مراتب قوی‌تر از صداهای هر حیوانی روی زمین به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

کشف موجودی شبیه به فرازمینی‌ها در اعماق اقیانوس اطلس

برنامه آکوستیک PMEL اشاره می‌کند که Bloop شبیه صدای زایمان به نظر می‌رسد که در منطقه ضبط شده است. رابرت ژیاک از NOAA در سال 2012 گفت چنین صداهایی در مناطق سردتر دریا بسیار رایج هستند. این صداها از شکاف و ذوب یخ‌های دریا و یخ‌هایی که یخچال‌ها را به اقیانوس منتقل می‌کنند ایجاد می‌شود.

صدای بلوپ تاکنون ۵ بار شنیده شده است که موقعیت همه آنها به جنوب کره‌ زمین و فواصلی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربوط می‌شود. با اینکه تاکنون هیچ توضیح دقیق و قابل‌قبولی برای این صدای عجیب و مرموز ارائه نشده است، اما از نظر افرادی همچون ژیاک بلوپ یک رویداد اقیانوسی قابل توجه و در عین حال منطقی و طبیعی است.