قابلیت جدید اندروید

با قابلیت جدید اندروید، گوشی خود را با خیال راحت به دست تعمیرکاران بدهید

گوگل در حال کار روی قابلیتی به نام حالت تعمیر در سیستم عامل Android است. با این قابلیت جدید اندروید می‌توانید با خیال راحت گوشی خود را به دست تعمیرکاران بسپارید.

معمولا وقتی می‌خواهید گوشی خود را برای انجام تعمیر به دست تکنسین‌ها بسپارید، مجبور می‌شوید آن را ریست فکتوری کنید یا به حالت کارخانه برگردانید. این کار باعث می‌شود هرگونه رمز، پین، اثر انگشت و غیره از روی گوشی شما برداشته شود تا تکنسین‌ها پس از انجام تعمیرات بتوانند برای مشاهده موفقیت‌آمیز بودن تعمیر و تست کردن دستگاه، بدون مشکل وارد رابط کاربری گوشی شوند. اما ریست فکتوری کردن گوشی یک مشکل دیگر هم دارد و آن هم این است که اطلاعات شخصی و تمام فایل‌های شما از گوشی حذف می‌شوند تا تعمیرکار پس از ورود به گوشی نتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

اما باید به شما بگوییم که یک راه بهتر هم وجود دارد. شرکت سامسونگ حالتی برای تعمیر و نگهداری به نام Maintenance را در محصولات خود ارائه کرده و حالت تعمیرات نیز برای گوشی های گوگل پیکسل در راه است. با این حال این ویژگی‌هایی هستند که خود شرکت‌های سازنده گوشی های هوشمند به‌طور خاص برای محصولات خود ارائه می‌کنند. حالا بر اساس جدیدترین اخبار تکنولوژی، گوگل در حال پیاده‌سازی یک راه حل بومی در سیستم عامل اندروید است که برای همه سازندگان گوشی های اندرویدی در دسترس خواهد بود.

قابلیت جدید اندروید برای تعمیر گوشی چگونه کار می‌کند؟

این ویژگی که با نام حالت تعمیر یا Repair Mode شناخته می‌شود، توسط یک افشاگر در سورس کد AOSP مشاهده شده است. روش کار حالت تعمیر در اندروید به این شکل است که شما با استفاده از روش احراز هویت ترجیحی خود، این قابلیت را فعال می‌کنید و سپس پس از انجام مراحل تعمیر و دریافت گوشی خود از تعمیرکار، باید از همان احراز هویت برای غیرفعال کردن حالت تعمیر و بازگرداندن گوشی خود به حالت عادی استفاده کنید.

قابلیت جدید اندروید

مشاهده حالت تعمیر در سورس کد AOSP اندروید

وقتی که حالت تعمیر را فعال می‌کنید، به‌نظر می‌رسد که گوشی شما از یک حساب کاربری و سیستم عامل جدید برخوردار است و هیچ داده و اطلاعاتی درون آن وجود دارد. به این ترتیب حساب کاربری و داده‌ها و اطلاعات شخصی شما که درون گوشی ذخیره کرده‌اید در دستگاه باقی می‌مانند، اما برای تعمیرکار غیر قابل دسترسی خواهند بود.

همانطور که گفتیم برخی شرکت‌ها مثل سامسونگ از نسخه داخلی خود برای حالت تعمیر استفاده می‌کنند و این شرکت‌ها در صورتی که تمایل داشته باشند می‌توانند Repair Mode اندروید را غیر فعال کنند. با این حال چنین قابلیتی یک موهبت برای شرکت‌هایی خواهد بود که هنوز این حالت را برای محصولات خود توسعه نداده‌اند.

گفتنی است هنوز مراحل توسعه این قابلیت به پایان نرسیده است. Repair Mode در حال حاضر در نسخه بتای QPR1 اندروید 14 در گوشی های گوگل پیکسل وجود دارد؛ اما باید برنامه‌ای وجود داشته باشد که کاربران را در فرایند فعال کردن این حالت راهنمایی کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد این قابلیت هنوز به‌صورت کامل و نهایی، آماده نشده است.

حالت تعمیر اندروید

گوگل حالت تعمیر را بر اساس ویژگی Dynamic System Updates ارائه کرده است. به‌طور معمول به شما اجازه داده می‌شود یک ایمیج از اندروید جدید را دانلود و آن را به‌عنوان سیستم عامل مهمان اجرا کنید. اما ظاهرا Dynamic System Updates برای حالت تعمیر یا Repair Mode، همان سیستم عامل اصلی را بوت می‌کند، اما آن را با یک حساب کاربری جدید اجرا می‌کند.

به این ترتیب تعمیرکاران می‌توانند علاوه بر دسترسی به سخت افزار دستگاه، وارد گوشی شده و به‌راحتی آزمایش کنند که چه چیزی به‌درستی کار می‌کند و چه چیزی هنوز درست نیست؛ اما تکنسین‌ها امکان دسترسی به اطلاعات شخصی شما را نخواهند داشت. مزیت اصلی این روش این است که بازیابی اطلاعات شخصی شما پس از انجام تعمیر توسط تکنسین‌ها، بسیار ساده‌تر از کار با سیستم عامل پشتیبان اندروید یا ریست فکتوری کردن گوشی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*