شورای رقابت

وقتی احتکار جواب می‌دهد؛ شورای رقابت تسلیم فشار سایپا و ایران خودرو

احتکار کردن محصولات و فشارهایی که خودروسازان وارد کردند، جواب داده و شورای رقابت مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را به بهانه اضافه کردن آپشن صادر کرده است.

در روزهای گذشته در اخبار خودرو متوجه شده بودیم که خودروسازان داخلی از یک طرف در حال احتکار محصولات تولیدی خود هستند و از طرف دیگر به شورای رقابت فشار می‌آورند تا دوباره شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم. حالا شورای رقابت تسلیم فشار ایران خودرو و سایپا و احتکار کردن‌های آنها شده است و قیمت محصولات این دو شرکت را افزایش داد.

تقریبا یک ماه پیش بود که شورای رقابت افزایش قیمت پنج محصول سایپا را تصویب کرد و حالا در روز گذشته شنیدیم که هشت محصول ایران خودرو نیز مجوز افزایش قیمت را دریافت کردند تا موج جدیدی از گران شدن قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را شاهد باشیم.

ایران خودرو و سایپا علاوه بر احتکار کردن محصولات خود، برای این که مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت را دریافت کنند، از اجرای استانداردهای اجباری سوءاستفاده کردند و با اضافه کردن چند آپشن جزئی، محصولات خود را با نام‌های جدید تولید و عرضه کردند و انتظار دارند قیمت آنها نیز به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. به‌عنوان مثال دیدیم که تغییر چراغ و آینه و اضافه شدن چند آپشن جزئی برای تطابق با استانداردهای اجباری که شاید در مجموع کمتر از ده میلیون تومان هزینه داشته‌اند، باعث شده قیمت این خودرو چند ده میلیون تومان افزایش پیدا کند.

همدستی شورای رقابت و وزارت صمت با خودروسازان برای افزایش قیمت

شرکت خودروسازی سایپا در اواخر شهریورماه به‌بهانه اضافه کردن آپشن‌های جدید و اجرای استانداردهای اجباری، توانسته بود موافقت شورای رقابت برای افزایش قیمت را دریافت کند که همین موضوع با انتقادات شدید از سایپا و شورای رقابت همراه شد. مثلا کوییک آر جدید تقریبا هیچ آپشن و برتری خاصی نسبت به کوییک آر معمولی ندارد، اما قیمت آن 28 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. سایپا و شورای رقابت نیز هیچ توضیحی نداده‌اند که ملاک قیمت‌گذاری این خودرو چه بوده و چه چیزی باعث شده کوییک آر جدید 28 میلیون تومان گران‌تر از کوییک R سابق به فروش برسد.

شورای رقابت

یک ماه بعد، یعنی به‌طور دقیق‌تر، همین روز گذشته بود که نوبت به ایران خودرو رسید و این شرکت نیز با مجوز شورای رقابت، محصولات خود را به همان بهانه اضافه کردن آپشن و اجرای استانداردهای اجباری، 80 تا 170 میلیون تومان گران‌تر کرد و به‌نوعی روی دست سایپا زد. حالا با این افزایش قیمت‌ها، احتمالا دیگر خبری از احتکار نیست و در روزها و هفته‌های آینده می‌بینیم که محصولات خودروسازان داخلی بیشتر از قبل تولید و به بازار عرضه می‌شوند و دیگر مشکلی از لحاظ استاندارد، تاخیر در شماره‌گذاری، کمبود ارز و نبود قطعه وجود نخواهد داشت!

در سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه، خبری از حضور ایران خودرو نیست و شاید اگر شورای رقابت زودتر تسلیم فشار و احتکار از سوی ایران خودرو می‌شد، محصولات این شرکت در این مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه نیز عرضه می‌شد و خبری از بهانه‌های مسخره آبی‌پوشان جاده مخصوص نبود. گفتنی است با تصویب شورای رقابت، دنا پلاس حدود 80 میلیون، سورن حدود 100 میلیون، پژو 207 حدود 80 میلیون، رانا پلاس حدود 90 میلیون و تارا دنده دستی و دنده اتوماتیک به‌ترتیب 160 و 170 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند و هنوز هیچکس پاسخگو نیست که دلیل این افزایش قیمت‌ها چه بوده است. شورای رقابت در جلسه‌ی اخیر خود اعلام کرد قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو بر اساس محاسبات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و با لحاظ کردن سود 2.5 درصدی تصویب شده‌اند.

قیمت محصولات ایران خودرو چقدر شد؟

بر این اساس، قرار است دنا پلاس دنده دستی با موتور EF7P و گیربکس MT6 با قیمت 468 میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با قیمت 589 میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU7P با قیمت 389 میلیون تومان، پژو 207 دنده دستی پاناروما ارتقا یافته با قیمت 423 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک پاناروما ارتقا یافته با قیمت 512 میلیون تومان، رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت 382 میلیون تومان، تارا دنده دستی P17 با گیربکس MT6 با قیمت 493 میلیون تومان و تارا اتوماتیک جدید نیز با قیمت 580 میلیون تومان به مشتریان عرضه شوند.

تازه این‌ها قیمت‌های پایه‌ای هستند که از سوی شورای رقابت اعلام شده‌اند و حدود 15 درصد هزینه جانبی از جمله مالیات و هزینه شماره‌گذاری و… به این مبالغ اضافه می‌شوند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قیمت دنا پلاس شش دنده دستی تا 540 میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU7P تا 450 میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال تا 680 میلیون تومان، پژو 207 دنده دستی سقف شیشه‌ای ارتقا یافته تا 490 میلیون تومان، رانا پلاس ارتقا یافته تا 440 میلیون تومان، تارا دنده دستی V1 پلاس تا 570 میلیون تومان و تارا اتوماتیک V4 تا حدود 670 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

قیمت خودرو

این اولین افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در سال جاری نیست. طبق مصوبه 16 خردادماه شورای رقابت، قیمت 28 محصول ایران خودرو به همان بهانه مسخره‌ی استانداردهای اجباری و آپشن‌های اختیاری، افزایش پیدا کرده بود و بار قبل از آن نیز در فروردین‌ماه شاهد اعلام قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان داخلی بودیم. ظاهرا از این به بعد قرار است هر سه ماه یک‌بار با اضافه شدن چند پسوند و نام جدید، خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولات خود باشند و شورای رقابت نیز به‌خوبی با آنها همکاری خواهد کرد.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر کل روابط عمومی مرکز ملی رقابت در این رابطه اظهار کرد با افزایش مجدد قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی مخالفت شده، اما هشت محصول جدید ایران خودرو که فاقد قیمت بودند، قیمت‌گذاری شده‌اند. به‌گفته او، این هشت خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت، خودروهای جدید تشخیص داده شده‌اند و به‌همین دلیل شورای رقابت آنها را قیمت‌گذاری کرده است.

در هر صورت خودروسازان در ماه‌های اخیر با شگردهای مختلف قصد داشتند وزارت صمت و شورای رقابت را راضی به صدور مجوز افزایش قیمت کنند و حتی به احتکار کردن محصولات خود روی آوردند و در نهایت روش دستیابی به این هدف خود را پیدا کردند؛ یعنی نصب چند آپشن ارزان‌قیمت روی خودرو و گران کردن آن خودرو به میزان چند ده میلیون تومان یا حتی بیش از صد میلیون تومان! قطعا اضافه کردن این چند آپشن و رعایت استانداردهای اجباری، جزو وظایف خودروساز محسوب می‌شود و نباید به بهانه‌ای برای دریافت هزینه اضافی از مشتریان تبدیل شود. از سوی دیگر در هیچ جای دنیا، خودروسازان با اضافه کردن چند آپشن جزئی، نام خودرو را عوض نمی‌کند. جالب اینجاست که وزارت صمت نیز نه‌تنها جلوی این سوءاستفاده خودروسازان را نگرفته، بلکه در همکاری کامل با آنها، این خودروها را محصولات جدید تشخیص داده و شورای رقابت نیز آنها را به‌عنوان خودروهای جدید قیمت‌گذاری کرده است.

باید دید مسئولان تا چه زمانی قصد دارند تسلیم خواسته‌های خودروسازان شوند؟ آیا منافع مشتریان برای این آقایان اهمیتی دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*