سگ رباتی مسلح آمریکا

سگ رباتی جدید ارتش آمریکا موشک شلیک می‌کند + عکس

سگ رباتی مسلح آمریکا که اخیراً توسط سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آزمایش شده است، نسخه آموزشی موشک ضد زره پیاده نظام M72 را با خود حمل می‌کند.

درحال حاضر، ارتش ایالات متحده از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا برخوردار است و سگ‌های رباتیک مسلح را به عنوان عضوی هوشمند و جدید به خدمت خود درآورده است. سگ رباتی مسلح آمریکا قابلیت شلیک موشک دارد و می‌تواند به نیروهای نظامی ارتش راه ارزشمند و نوینی برای حمله از راه دور به وسایل نقلیه زرهی، به ویژه در مناطق شهری بدهد.

این فناوری جدید از علاقه فزاینده ایالات متحده و نیروهای نظامی خارجی، به‌ویژه نیروهای مسلح چین و روسیه، به ایده تسلیح سیستم‌های زمینی بدون خدمه چهارپا خبر می‌دهد. در واقع، به نظر می‌رسد که طراحی سگ رباتی مسلح آمریکا بر اساس یک ربات تجاری در چین است که در گذشته در پیکربندی‌های راکت‌انداز ضد زره و اسلحه‌های دستی در روسیه نیز ظاهر شده بود.

سگ رباتی مسلح آمریکا

این سگ رباتیک در ماه سپتامبر در کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفت. اعضای دفتر تحقیقات دریایی نیروی دریایی ایالات متحده (ONR) در آنچه که به عنوان یک نمایش اثبات مفهوم توصیف شد، شرکت داشتند. جزئیات خاصی در مورد سگ رباتی جدید تفنگداران دریایی و قابلیت‌های آن منتشر نشده است. با این حال تصاویر و ویدیوهایی که ارتش آمریکا از این فناوری منتشر کرده است نشان می‌دهد که ربات چهارپای زیرین شبیه یک Unitree Go1 ساخت چین است که به راحتی برای خرید آنلاین از طریق آمازون در دسترس است.

وب سایت Unitree مدل پایه Go1 Air را با قیمت 2700 دلار و مدل Go1 Pro را که دارای سنسورهای توانمندتری برای حرکت عمومی و تشخیص اشیا است با قیمت 3500 دلار ارائه می‌دهد.

جالب است بدانید که تفنگداران دریایی به جای سگ رباتیک، از طرح آزمایش شده در ماه گذشته با عنوان بز رباتیک یاد می‌کنند. مشخص نیست چرا تفنگداران دریایی این اصطلاح را به جای عبارت رایج‌تر سگ رباتیک انتخاب کردند. برخی احتمال می‌دهند که این نام ممکن است به نوعی به Go1 مرتبط باشد.

سیستم تسلیحاتی سگ رباتیک با قابلیت موشک‌‌اندازی

سگ رباتی مسلح آمریکا

سیستم تسلیحاتی در پشت سگ رباتی مسلح آمریکا شامل پایه‌ای است که برای نگه داشتن و شلیک موشک‌انداز سری M72 و همچنین یک دوربین GoPro رو به جلو در سمت راست طراحی شده است. ریل‌هایی در نقاط مختلف نصب شده که می‌توان از آنها برای نصب دوربین‌های اضافی، لیزرهای هدف‌گیری و سایر لوازم جانبی استفاده کرد.

ویدئویی از آزمایش این سگ رباتیک در ماه گذشته نشان می‌دهد که موشک روی سگ بدون مشکل شلیک می‌شود، اما ارتش آمریکا از یک موقعیت ثابت با کیسه‌های شن در دو طرف برای ایمنی شلیک استفاده می‌کند. پس از آن یک تفنگدار دریایی پرتابگر را از پایه خارج می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سیستم بارگذاری مجدد می‌شود.

M72AS یک موشک 21 میلی‌متری با عنصر ردیاب در عقب شلیک می‌کند. M72AS طراحی شده است تا عملکرد یک M72 معمولی و حس شلیک یک موشک 66 میلی‌متری را تداعی کند و در عین حال یک سیستم قابل استفاده مجدد و کم هزینه را برای استفاده در تمرین ارائه دهد.

چندین مدل از M72 که اولین نسخه‌های آن در دهه 1960 معرفی شدند، امروزه در حال تولید هستند و قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. تمام سگ‌های رباتیک با یک موشک از قبل بارگذاری شده‌اند و قرار است پرتابگرها پس از استفاده دور انداخته شوند. اگرچه سگ رباتی مسلح آمریکا ممکن است فقط یک طرح مفهومی باشد، اما این چیزی از ارزش چنین سیستم مسلحی کم نمی‌کند.

کاربردهای فناوری موشک‌انداز در سگ رباتی

سگ رباتی با قابلیت پرتاب موشک

ستوان هارون صفدی به عنوان افسر مسئول این فناوری نوظهور در بیانیه‌ای پس از آزمایش سپتامبر گفت:

به جای اینکه نیروهای نظامی سیستم تسلیحات را کنترل و ایمنی‌ها را دستکاری کنند، ما می‌توانیم یک مکانیسم ماشه از راه دور روی سگ رباتیک قرار دهیم که همه این کارها را از راه دور انجام می‌دهد. بدین ترتیب نیروهای نظامی می‌توانند در جایی امن مخفی شوند و تنها اجازه دهند سیستم رباتیک به جلو برود و به هدف خود نزدیک‌تر شود.

با این فناوری تلفات جنگی می‌تواند بسیار کاهش یابد و امنیت جان نیروهای نظامی حفظ شود. اینکه بتوانید به اهداف مد نظر نزدیکتر شوید آن هم بدون جلب توجه، شانس به ثمر رساندن مأموریت را نیز افزایش می‌دهد. در مجموع، مقابله با تهدیدات از راه دور از طریق سگ رباتی مجهز به موشک، راه‌حلی منطقی به نظر می‌رسد.

یک ربات چهارپا که به سیستم راکت‌انداز یا انواع دیگر سلاح‌ها از جمله اسلحه‌های کوچک مجهز شده است، همچنین می‌تواند برای دیده‌بانی در جایی جلوتر از نیروهای اصلی مورد استفاده قرار گیرد و فوراً با هر تهدیدی که پیش روی آن است مقابله کند.

سگ رباتیک مسلح

سیستم‌های زمینی بدون خدمه که مانند این سگ رباتیک طراحی شده‌اند، توانایی ورود و خروج به محیط‌هایی را دارند که ممکن است نیروهای انسانی امکان ورود و خروج به آن را نداشته باشند. چنین قابلیتی می‌تواند در هنگام مانور در محیط‌های شهری متراکم مفید باشد.

ارتش ایالات متحده عملیات در مناطق بزرگ و نیاز به سیستم‌‌های این چنینی را جزء اصلی هر درگیری بزرگ آینده می‌داند. البته این اولین بار نیست که ارتش ایالات متحده ایده‌ی توسعه‌ی یک وسیله نقلیه زمینی مسلح بدون خدمه را بررسی می‌کند. طرح‌های مبتنی بر توسعه‌ی ربات‌های ردیابی شده که عمدتاً برای خنثی کردن مهمات منفجره طراحی شده‌اند، از جمله دیگر برنامه‌های ارتش آمریکا برای ارتقای تسلیحات نظامی خود است.

آیا ایالات متحده یکه‌تاز فناوری نوظهور مسلح کردن سگ‌های رباتیک است؟

سگ رباتی مسلح آمریکا

ایده مسلح کردن ربات‌های چهارپا به تسلیحاتی همچون موشک، جدیدترین ایده‌ برای بهره‌ بردن از فناوری ربات‌هایی است که مزایای مختلفی نسبت به طرح‌های ردیاب‌شده برای مانور دادن در زمین‌های ناهموار و پله‌ها دارند. البته این فناوری تنها توسط ارتش آمریکا توسعه نیافته و کشورهایی مانند چین و روسیه پیش از ایالات متحده دست به طراحی همچین رباتی زده‌اند.

در زمینه Go1، دو پیکربندی با استفاده از سگ‌های رباتیک Unitree در سال گذشته در روسیه ظاهر شد. یکی از آنها به نوعی از مسلسل 9x19mm PP-19-01 Vityaz مسلح شده بود و دیگری یک موشک‌انداز ضد زره RPG-26 را حمل می‌کرد که در مفهوم کلی شبیه به M72 است. معرفی این سگ رباتیک به دنبال توسعه‌ی اولین خودروی زمینی چهارپای بدون سرنشین Ghost Robotics (Q-UGV) بود که به تفنگ تهاجمی 6.5 میلی‌متری Creedmoor مجهز شده و در سال قبل از آن عرضه شد.

ربات Ghost Robotics Q-UGV یک سیستم بسیار پیشرفته‌تر و توانمندتر با درجه استقلال بالاتری نسبت به مدل‌های تجاری موجود مانند Unitree Go1 است. ارتش ایالات متحده قبلاً استفاده از نمونه‌های غیرمسلح Ghost Robotics Q-UGV را آغاز کرده که عمدتاً برای مأموریت‌های جاسوسی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌هایی از Spot Boston Dynamics به عنوان یکی دیگر از طراحی‌های رباتیک در نیروهای مسلح آمریکا استفاده می‌شود.

سگ های رباتیک مسلح

ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) همچنین تعدادی سگ رباتیک مسلح را در گذشته با استفاده از طرح‌های مختلف به نمایش گذاشته است. ارتش آزادیبخش خلق یک ارتش ملی از نوع سنتی دولت-ملت نیست، بلکه یک ارتش سیاسی یا شاخه‌ای مسلح از خود حزب کمونیست چین است که وفاداری آن فقط به حزب است و نه به دولت یا هر قانون اساسی.

در سال 2021، Ghost Robotics ربات Vision 60 را در واشنگتن دی سی به نمایش گذاشت که با قابلیت اتصال به سلاحی با ظرفیت 10 گلوله و اصابت به اهداف تا فاصله سه چهارم مایلی طراحی شده است. با اینکه این نمونه آزمایشی مستقل نیست و به یک اپراتور انسانی نیاز دارد، اما یک پیشرفت امیدوارکننده در فناوری رباتیک به شمار می‌رود.

تمام این نمونه‌ها از استفاده‌ی ارتش‌ کشورهای مختلف جهان از سگ‌های رباتی مسلح، نشان‌دهنده روند گسترده و رو به رشد در تسلیح سامانه‌های بدون خدمه کوچکتر، هم در زمین و هم در هوا با سلاح‌های کوچک و سایر سلاح‌ها است.

بیشتر بخوانید:

این ربات ترسناک به زودی جای پلیس دبی را می‌گیرد + عکس

چنین پیشرفتی زمانی درحال اجراست که سال‌ها هواپیماهای بدون سرنشین تجاری با تسلیحات دست‌ساز نشان داده‌اند تهدیدی واقعی برای ملت‌ها هستند و می‌توانند به نیروهای خودی نیز صدمه وارد کنند. این موضوع با درگیری کنونی در اوکراین برجسته شده است.

توسعه سگ رباتی مسلح آمریکا در Twentynin Palms در ماه سپتامبر روندی است که روشن می‌کند نیروهای مسلح مانند ارتش ایالات متحده، این تهدیدات را مورد توجه قرار داده و به دنبال عملیاتی کردن آنها هستند. در حالی که بعید به نظر می‌رسد که سگ رباتی مسلح آمریکا یا به اصطلاح بز رباتیک مجهز به M72 با ‌شکل فعلی خود وارد خدمت شود، اما سیستم‌هایی مانند آن به ویژگی رایج‌تری در زرادخانه نیروهای امنیتی آمریکایی و دیگر کشورها تبدیل خواهند شد.