مسابقه ماهواره های مکعبی

برگزیدگان مسابقه ماهواره های مکعبی با حمایت همراه اول معرفی شدند

تیم‌های برگزیده مسابقه ماهواره های مکعبی معرفی شدند. مسابقه فن‌چالشی علمی-صنعتی طراحی و ساخت مدل مهندسی ماهواره مکعبی با حمایت همراه اول برگزار شده بود.

صبح امروز، پنجشنبه 27 مهر 1402، همایش معرفی و تقدیر از برگزیدگان مسابقات ماهواره های مکعبی با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد. در این همایش، اعضای تیم‌های شرکت‌کننده و برخی مدیران و فعالان عرصه فضایی کشور حضور داشتند.

اهداف برگزاری مسابقه ماهواره های مکعبی

در سال‌های اخیر، تغییرات تکنولوژیکی حوزه فضایی و نزدیک شدن سرویس‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های ماهواره‌ای در مدار LEO باعث شده روند جدیدی در تعریف سرویس‌های مکمل برای اپراتورهای تلفن همراه ایجاد شود. بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در کمیته راهبرد اینترنت ماهواره ای همراه اول با هدف رسوب دانش فناوری‌های فضاپایه منجر به این شده که موضوع طراحی سرویس‌های جدید و لبه‌ای مبتنی بر این فناوری برهم‌زننده، توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر آن در کشور، تعریف پروژه‌های حوزه اینترنت ماهواره‌ای و سایر فناوری‌های فضاپایه در دستور کار مرکز تحقیق و توسعه همراه اول قرار بگیرد.

اولین دوره فن چالش طراحی و ساخت مدل مهندسی ماهواره مکعبی (کیوبست) با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد. این مسابقه با هدف شناسایی و تقویت توانمندی ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری‌های فضایی و به‌خصوص، طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی از بهمن ماه 1399 با حضور 40 تیم شروع شد و سرانجام پس از طی شدن مراحل طراحی دقیق، چهار تیم موفق به ساخت مدل مهندسی شدند.

در همایشی که صبح امروز، پنجشنبه 27 مهرماه برگزار شد، نتایج اولین دوره مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی اعلام شد و برگزیدگان دوره‌های اول تا سوم معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند. دبیر این همایش نیز از همراه اول به‌دلیل ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه تقدیر و تشکر کرد و از آمادگی و برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره‌ها تا پاییز سال آینده در صورت حمایت مالی از تیم‌ها خبر داد.

ماهواره های مکعبی یا نانوست در مدارهای نزدیک به زمین، یعنی فاصله 200 تا 2000 کیلومتری از زمین قرار می‌گیرند و قادر به برقراری ارتباط با زمین و انجام ماموریت بر اساس محموله‌ای که در پلتفرم آنها تعبیه شده، هستند. در فن‌چالش ذکر شده که با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد، طراحی مهندسی و ساخت ماهواره با اندازه 6U و وزن حدود شش کیلومتر در دستور کار قرار گرفته بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*