اینترنت ماهواره‌ای در ایران

شرط و شروط جدید وزیر ارتباطات برای فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه دولت ضمن اشاره به وضعیت سرعت اینترنت، شرط و شروط جدیدی برای فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران گذاشت.

جلسه هیات دولت در صبح روز 26 مهرماه برگزار شد و پس از این جلسه، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. وی در خصوص وضعیت سرعت اینترنت اظهار کرد کمیته‌ای برای بررسی وضعیت اینترنت در شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد و در این جلسه به بررسی راهکارها پرداختیم. در نهایت راهکارهای کوتاه‌مدتی برای برطرف کردن مشکلات پیشنهاد شد که ما آنها را انجام دادیم. به‌گفته زارع پور، در حال حاضر زمان تاخیر در شبکه نسبت به دو ماه پیش حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و ما هر روز تلاش می‌کنیم تا کیفیت شبکه را ارتقا دهیم.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود، مشکلات اینترنت را به گردن دولت‌های گذشته انداخت و گفت در گذشته سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شبکه انجام نشده بود و به‌اندازه ده سال کم‌کاری شده بود. وی در خصوص قیمت اینترنت نیز بیان کرد در حال حاضر برنامه‌ای برای گران کردن بسته های اینترنتی وجود ندارد. با این حال این حوزه در دست بخش خصوصی قرار دارد و اگر سرمایه‌گذاری کافی انجام نشود، کیفیت شبکه افت می‌کند و باید فکری به حال آن کنیم.

شرط ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران

وزیر ارتباطات در ادامه به اینترنت ماهواره ای و احتمال ارائه‌ی آن در ایران اشاره کرد. او پیش از این بارها از لزوم رعایت لندینگ رایت توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره ای سخن گفته بود و در اظهارات اخیر خود گفت اگر ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره ای، قواعد و قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند، به آنها خوش‌آمد می‌گوییم و دستشان را به گرمی می‌فشاریم.

زارع پور افزود ما در سال 1400 قواعد سرزمینی خودمان را به اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای ابلاغ کردیم و پرونده‌ای در اتحادیه بین المللی مخابرات و کمیسیون تنظیم مقررات جهانی باز شد و این نهاد نیز تصویب کرد که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ماهواه ای از جمله اسپیس ایکس باید قواعد و قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.