پیکاپ سایبرتراک

نظر عجیب ایلان ماسک در مورد پیکاپ سایبرتراک: گور خودمان را کندیم!

در حالی که به عرضه پیکاپ شرکت تسلا با نام سایبرتراک نزدیک می‌شویم، ایلان ماسک نظر عجیبی در این باره دارد و معتقد است با Cybertruck گور خودمان را کندیم!

بر اساس اخبار خودرو در جهان و همچنین طبق گفته‌های ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، پیکاپ الکتریکی غیر متعارف سایبرتراک در شرف تولید و عرضه به بازار است. علاوه بر این در اخبار داشتیم که بر اساس نتایج مالی تسلا در سه ماهه سوم سال 2023، این شرکت قصد دارد پیکاپ Cybertruck را در پایان ماه نوامبر به خریداران تحویل دهد. با این حال ایلان ماسک همچنان نسبت به عوارض احتمالی پیش رو نگران است؛ زیرا شرکت او در تلاش است تا تولید خود را افزایش دهد.

سایبرتراک اولین بار در سال 2019 رونمایی شد که رونمایی از آن به‌دلیل ظاهر و ویژگی‌های نامتعارفی که داشت، با سروصدای زیادی همراه شد. این خودرو دارای طراحی ظاهری عجیبی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به محیط سیاره مریخ طراحی شده است. پانل‌های فولادی ضد زنگ رنگ نشده مانند DeLoren DMC12 و ضد گلوله بودن از جمله ویژگی‌های این پیکاپ محسوب می‌شوند. سایبرتراک قرار است با قیمت پایه 39 هزار و 900 دلار به بازار عرضه شود.

پیکاپ سایبرتراک

در آن زمان، ایلان ماسک به تسلا قول داده بود که آمریکایی‌ترین شکل ممکن را برای طراحی سایبرتراک ایجاد کند. این پیکاپ به‌جای ساخت بدنه روی فریم مانند اکثر تراک‌های موجود در بازار، یا حتی یک ساختار یکپارچه مانند هوندا ریج لاین، در ابتدا قرار بود از بدنه مونوکوک، شبیه به خودروهای فرمول 1 یا نمونه‌های اولیه استفاده کند و به‌جای فیبر کربن از فولاد ضد زنگ برای ساخت آن بهره گرفته شود.

ایلان ماسک به‌شدت نگران پیکاپ سایبرتراک است

ماسک خیلی از این ایده‌ها را عملی کرد و ادعا کرد که بدنه و بستر یک تراک معمولی، هیچ فایده‌ای ندارد. او در سال 2019 گفت تراک‌های معمولی مانند یک گونی سیب‌زمینی هستند. حالا به‌نظر می‌رسد مدیرعامل تسلا از این سخنان پشیمان شده است. در اوایل سال جاری، عکس‌هایی از سایبرتراک‌های در حال ساخت در کارخانه این شرکت در تگزاش منتشر شد که بدنه‌های فولادی مهر و موم شده‌ای را نشان می‌داد که در انتظار پوشیده شدن توسط پانل‌های بدنه فولادی ضد زنگ رنگ نشده بودند.

پیکاپ سایبرتراک

در طول چهار سال فرایند طراحی و تولید سایبرتراک، مشکلات زیادی در روند تولید آن به‌وجود آمد. نسخه‌های اولیه دارای سروصدای زیاد، لرزش و سختی غیر قابل قبولی بودند و حتی لرزش ساختاری و مشکلات هندلینگ در آنها دیده شده بود. در ماه آگوست، ایلان ماسک همچنان نگران بود و یک ایمیل به کارگران تسلا ارسال کرد و تاکید کرد که همه قطعات این پیکاپ، چه قطعات تولید داخلی و چه قطعاتی که از تامین‌کنندگان دریافت می‌شود، باید با دقت کمتر از 10 میکرون طراحی و ساخته شوند. همچنین تمام ابعاد قطعات باید تا سومین رقم اعشار بر حسب میلی‌متر باشند و تلورانس‌ها نیز باید بر حسب میکرون تک رقمی مشخص شوند.

به‌تازگی نیز ماسک در تماسی که با سرمایه‌گذاران داشته، گفته می‌خواهد انتظارات از سایبرتراک را تعدیل کند. وی همچنین در اظهارنظری عجیب، گفت تسلا قبر ما را با سایبرتراک کنده است. تسلا ادعا می‌کند که نرخ تولید سالانه 125 هزار دستگاه Cybertruck را دارد و ماسک در تماس خود با سرمایه‌گذاران تاکید کرده که تسلا می‌تواند سالانه 250 هزار دستگاه سایبرتراک را در تگزاس تولید کند، اما نه تا سال 2025 میلادی. در واقع تسلا بارها هنگام تلاش برای افزایش تولید، چیزی که ماسک آن را «جهنم تولید» نامیده، پشت سر گذاشته است.

آیا مردم از پیکاپ الکتریکی تسلا استقبال می‌کنند؟

این‌که آیا تقاضا در بازار جهانی برای سایبرتراک وجود خواهد داشت یا خیر، چیزی است که باید در مرور زمان ثابت شود و نمی‌توانیم اکنون با قطعیت به این پرسش پاسخ دهیم. اما پیکاپ‌های برقی از برندهای دیگر به‌سختی در بازار آمریکا مورد استقبال قرار گرفتند و بی‌میلی مشتریان به پیکاپ‌های بزرگ را نشان می‌دهند.

پیکاپ سایبرتراک

با نگاهی به اخبار منتشر شده، از پیکاپ‌های فورد F-150 لاتنینگ‌های فروخته نشده در نمایندگی‌ها باخبر می‌شویم. همچنین اخبار حاکی از ناتوانی جنرال موتورز در ساخت سلول‌های باتری بوده و تحویل خودروهای برقی غول‌پیکر هامر را در افت نسبی نگه داشته است. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر ریویان رهبر این بخش از بازار است و آنها توانسته‌اند در سه فصل اول سال 2023 میلادی، 14 هزار و 374 دستگاه R1T را بفروشند که بیش از 2000 دستگاه از فروش F-150 ارزان‌تر فورد بیشتر بوده است.

در مورد تسلا بر خلاف مدل‌های دیگر، سایبرتراک سایز بزرگ جذابیت چندانی برای رانندگان در اروپا یا چین ندارد و قیمت کمتر از 40 هزار دلاری آن مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر صفحه مخصوص تسلا سایبرتراک، هیچ قیمتی به‌جز سپرده 100 دلاری و بخش مربوط به پیکربندی خودرو ندارد و اطلاعات بیشتری در خصوص این پیکاپ الکتریکی در دسترس نیست؛ اما هر چه که هست، تسلا و مخصوصا ایلان ماسک به‌شدت نگران تولید و عرضه پیکاپ Cybertruck هستند و با این اوصاف خیلی نمی‌توان امیدوار بود که این محصول تسلا بتواند موفقیت خاصی را به دست بیاورد.