تشخیص دیابت

تشخیص دیابت با میکروفون گوشی!

محققان روش جدید و سریعی برای تشخیص دیابت توسعه داده‌اند که به‌سادگی با صحبت کردن در گوشی هوشمند خود می‌توانید متوجه شوید به دیابت نوع 2 مبتلا هستید یا خیر.

علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی نیز همواره به پیشرفت پزشکی کمک می‌کند. هوش مصنوعی نیز در این روزها در تمام عرصه‌ها وارد شده و در حال ایجاد یک انقلاب در حوزه‌های مختلف است. اما تکنولوژی و هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به شناسایی افراد مبتلا به دیابت کمک کند؟

تعیین این که آیا فردی به دیابت مبتلا شده یا نه، به آزمایش‌ها و ارزیابی‌های تشخیصی مختلف مثل آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (A1C)، همراه با آزمایش قند خون ناشتا (FBG) و OGTT نیاز دارد. شما برای انجام این کارها باید به مطب پزشک مراجعه کنید و یک دوره انتظار طولانی را پشت سر بگذارید. اما حالا یک روش ساده‌تر و سریع‌تر در حال توسعه است که می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

برای تشخیص دیابت فقط چند ثانیه صحبت کنید

بر اساس یک تحقیق پیشگام از شرکت نرم افزاری Klick Labs، روش جدیدی که فناوری گفتار را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کند، قدم بزرگی را برای تشخیص سریع و کارآمد دیابت برداشته است. این رویکرد، بسیار ساده بوده و به این صورت عمل می‌کند که از شما می‌خواهد تا به اندازه چند ثانیه یا چند خط در میکروفون گوشی هوشمند خود صحبت کنید و پس از آن به‌سرعت تشخیص داده می‌شود که آیا شما به دیابت مبتلا هستید یا خیر.

تشخیص دیابت

در این روش، پارامترهایی مثل سن، جنسیت، قد و وزن افراد با شش تا ده ثانیه صحبت کردن آنها ترکیب می‌شود تا یک مدل هوش مصنوعی ایجاد شود که می‌تواند تشخیص دهد آیا فرد به دیابت نوع 2 مبتلا است یا خیر. دیابت نوع 1 معمولا از نوع خود ایمنی است و نیاز به درمان انسولین دارد؛ اما دیابت نوع 2 ممکن است با تغییر سبک زندگی، داروهای خوراکی یا انسولین، بسته به شدت بیماری، کنترل شود.

دقت مدلی که محققان برای تشخیص دیابت توسعه داده‌اند، برای زنان 89 درصد و برای مردان 86 درصد بوده است. با توسعه این اپلیکیشن جدید، محققان در Klick Labs از 267 شرکت‌کننده دیابتی دعوت کردند تا شش بار در روز به‌مدت دو هفته، یک جمله را در گوشی هوشمند خود ضبط کنند. سپس محققان 14 پارامتر شنوایی را از بیش از 18 هزار صدای ضبط شده مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت بین افراد دیابتی نوع 2 و افراد غیر دیابتی را بررسی کنند.

جیسی کافمن، نویسنده اول مقاله و دانشمند تحقیقاتی در Klick Labs در این باره گفت:

تحقیق ما تفاوت‌های صوتی قابل توجهی را بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد غیر دیابتی نشان می‌دهد و می‌تواند نحوه غربالگری جامعه پزشکی را برای دیابت تغییر دهد. روش‌های کنونی تشخیص دیابت می‌تواند به زمان، سفر و هزینه زیادی نیاز داشته باشد؛ اما فناوری صوتی این پتانسیل را دارد که این موانع را به‌طور کامل از بین ببرد.

انواع ویژگی‌های صوتی

تیم Klick Labs توانستند از هوش مصنوعی برای بررسی انواع ویژگی‌های صدا، از جمله تغییرات زیر و بم و شدت که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست، استفاده کند. دانشمندان با استفاده از پردازش سیگنال توانستند تغییرات در صدای ناشی از دیابت نوع 2 را شناسایی کنند. یان فوسات، معاون کلیک لبز و محقق اصلی این مطالعه می‌گوید:

تحقیق ما بر پتانسیل فوق‌العاده فناوری صدا در شناسایی دیابت نوع 2 و سایر بیماری‌ها تاکید می‌کند. فناوری صوتی می‌تواند شیوه‌های مراقبت‌های بهداشتی را به‌عنوان یک ابزار غربالگری دیجیتال در دسترس و مقرون به صرفه متحول کند.

این روش سریع که توسط کلیک لبز توسعه پیدا کرده، این پتانسیل را دارد که تعداد زیادی از افراد را به‌راحتی آزمایش کند و به شناسایی تعداد قابل توجهی از موارد دیابت نوع 2 که هنوز شناسایی نشده‌اند، کمک کند. طبق گفته یان فوسات، مراحل بعدی تکرار این مطالعه و گسترش تحقیقات تیم کلیک لبز به موارد دیگری از جمله فشار خون بالا، سلامت زنان و پیش‌دیابت اختصاص دارد که همگی با صدا و هوش مصنوعی قابل تشخیص هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*