ایرانسل

ایرانسل با ارائه بسته های تخفیفی برای مشترکان، 17 سالگی خود را جشن گرفت

اپراتور ایرانسل با ارائه بسته های تخفیفی اینترنت و مکالمه برای مشترکان دائمی و اعتباری، 17 سالگی خود را جشن گرفت.

اپراتور ایرانسل در 29 مهر 1385 تصمیم گرفت برای رفع چالش‌هایی چون کمبودهای زیرساخت‌های لازم و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا پا به این عرصه بگذارد تا شبکه تلفن همراه کشور رقابتی شده و شاهد تحول در این حوزه باشیم.

17 سالگی ایرانسل 

ایرانسل با ورود به بازار تلفن  همراه ایران توانست اهدافی چون توسعه زیرساخت‌های خدمات ارتباطی، کاهش هزینه سیم کارت به چند هزار تومان و دسترسی آسان به سیم کارت و ارتباطات را محقق سازد.

اکنون که 17 سال از تولد ایرانسل می‌گذرد، این اپراتور با ورود و عرضه آخرین نسل‌های شبکه تلفن همراه در کشور، همگام شدن با تکنولوژی‌های ارتباطی جدید جهان در کوتاه‌ترین فاصله زمانی، توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، ایجاد تحول دیجیتال در صنایع و کسب‌وکارها و ایجاد تجربه‌های زندگی دیجیتال توانست به یکی از بزرگترین اپراتورهای ایران تبدیل شود و عنوان رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران را به خود اختصاص دهد.

اپراتور ایرانسل طی 17 سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و اکنون از 64.4 میلیون مشترک، 43.3 درصد از سهام بازار و 650 سایت فعال 5G بهره می‌برد. این اپراتور به دنبال تحقق اهدافی چون تبدیل شدن از یک اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco)، حرکت در لبه فناوری و تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی زیست‌بوم دیجیتال در کشور و توانمندسازی سه لایه از کاربران (شامل مشترکان، شرکت‌ها و دولت) از طریق ارائه ابزارها، پلتفرم‌ها و راهکارهای دیجیتال در عرصه‌های مختلف است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهر سال 1382 در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده 124 این برنامه، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه را فراهم ساخت تا اهدافی چون توسعه ارتباطات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و همچنین با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان را محقق سازد.

کنسرسیوم ام‌تی‌ان ایرانسل در مزایده اپراتور تلفن همراه برنده شد و قانون اجازه اجرای موافقت‌نامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در تاریخ 6 آذر 1384 پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل اعطا کرد.

مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه طی مدت کوتاهی توسط شرکت ایرانسل انجام شد و این اپراتور در 6 شهریور 1385 پس از این‌که فقط 9 ماه مجوز دریافت کرده بود، شبکه خود را به‌شکل آزمایشی راه‌اندازی کرد. در روز 29 مهر 1385 نیز سرانجام شبکه تلفن همراه ایرانسل به‌شکل رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز فعال شد.

اپراتور ایرانسل طی بازه زمانی کوتاهی موفق شد شبکه خود را با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی به میزان چشمگیری در سراسر کشور توسعه دهد. این اپراتور خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی نظیر ارائه نسل 2.75 تلفن همراه (EDGE) با قابلیت استفاده از اینترنت همراه برای اولین بار در ایران را ارائه کرد که باعث جذب نگاه مشتریان زیادی شد و این اپراتور نیز توانست سهم زیادی از بازار تلفن همراه کشور را به خود اختصاص دهد.

ایرانسل برای اولین بار در ایران در تاریخ 10 اسفند 1387 توانست پروانه ارائه اینترنت ثابت بی‌سیم (WiMAX) را دریافت کند و خدمات وایمکس را در اختیار مشترکان خود قرار دهد. پروانه وایمکس این اپراتور در شهریور 1394 ارتقا پیدا کرد و ایرانسل توانست پروانه سراسری انتقال داده طبق فناوری بی‌سیم ثابت را بدون محدودیت در فناوری کسب کند. این پروانه باعث رفع محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس شد و ایرانسل توانست خدمات اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را ارائه دهد.

پس از این‌که دوران انحصار در ارائه خدمات پهن‌باند همراه به پایان رسید، ایرانسل در تاریخ 14 مرداد 1393 موفق شد مجوز آزمایشی ارتقای شبکه تلفن همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را دریافت کند. و در 4 شهریور 1393 نیز به‌شکل رسمی نسل سوم (3G) را به مشترکان ارائه دهد. در 29 آبان 1393 هم ایرانسل برای اولین بار شبکه نسل چهارم تلفن‌همراه (4G/LTE) ایران را در مشهد مقدس ارائه کرد که پس از مدت کوتاهی مشترکان سراسر کشور به آن دسترسی پیدا کردند.

اپراتور ایرانسل از سال 1395 طی همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی، مطالعات خود را روی فناوری 5G آغاز کرد و در سال 1396 موفق شد شبکه کامل نسل پنج تلفن همراه را با حضور وزیر وقت ارتباطات برای اولین بار مورد آزمایش قرار دهد. این اپراتور در مرداد 1399 نیز اولین سایت تجاری 5G ایران را راه‌اندازی کرد.

آمار سایت‌های نسل پنجم ایرانسل طی سال‌های 1399 و 1400 به 9 سایت افزایش پیدا کرد و پروژه «توسعه فراگیر 5G در سراسر ایران» نیز توسط این اپراتور از ابتدای سال 1401 به اجرا رسید. پس از آن ایرانسل در نقاط مختلف کشور سایت‌های جدید نسل پنجم خود را راه‌اندازی کرد.

ایرانسل در روز 27 اردیبهشت 1402 هم موفق شد ششصدمین سایت 5G ایران خود را در شهر بابل راه‌اندازی کند. همچنین ششصدوپنجاهمین سایت 5G این اپراتور نیز همزمان با سالروز تولد ایرانسل طی مراسمی که در آن اصحاب رسانه نیز حضور داشتند، در ساختمان مرکزی ایرانسل راه‌اندازی شد.

ایرانسل در شانزدهمین سال فعالیت خود در حوزه فیبرنوری سرمایه‌گذاری زیادی را انجام داد تا اهداف دولت سیزدهم در توسعه زیرساخت فیبرنوری کشور را محقق سازد و هم زیرساخت ارتباطی پرسرعت را با کیفیتی بیش از پیش ارائه دهد. این اپراتور، اقدامات اجرایی در این حوزه که از چند سال قبل آغاز شده بود را به‌شکل فعال توسعه داده که این اقدامات به مرحله بهره‌برداری نیز رسیدند.

ضمن این‌که این اپراتور در 27 اردیبهشت 1402 نیز سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت بر پایه فیبر نوری را طی مراسمی توسط رئیس جمهور افتتاح کرد. سرویس اینترنتی فیبرنوری به‌عنوان سرویس «فیبر به منازل و کسب‌وکارها (FTTx)» در این مراسم در قالب «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها» راه‌اندازی شد و مشترکان در شهر بابل استان مازندارن به‌عنوان اولین شهر توانستند از این سرویس برخوردار شوند.

اپراتور ایرانسل در مرداد 1402 نیز موفق شد از وزیر ارتباطات موافقت‌نامه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را دریافت کند. ایرانسل قبل از این پروانه خدمات مختلف ارتباطی و دیجیتال، از جمله شبکه تلفن همراه نسل 2 (2G)، نسل 3 (4G)، نسل 4 و 4.5 (4G/LTE-A) و نسل 5 (5G) و خدمات اینترنت پرسرعت ثابت بی‌سیم (WiMAX و TD-LTE) را به مشترکان ارائه می‌داد و اکنون با این پروانه می‌تواند خدمات ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) و سایر خدمات ارتباطی موضوع مصوبه فوق را به مشترکان ارائه دهد.

اپراتور ایرانسل اخیرا در 22 مهر 1402 طی همکاری با شهرداری شیراز یک تفاهم‌نامه‌ توسعه دسترسی منازل و کسب و کارها به فیبر نوری (FTTx) در شهر شیراز را به امضا رساند. همچنین با همکاری شهرداری صدرا و با حضور وزیر ارتباطات نیز قرارداد صدور مجوز حفاری پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) در شهر صدرا را امضا کرد. مجموع حفاری و فیبرکشی پروژه منازل و کسب‌وکارهای شهر صدرا بیش از 165 کیلومتر اعلام شده و 30 هزار نفر از ساکنان این شهر می‌توانند به این سرویس با سرعت بیش از 900 مگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند.

بسته های تخفیفی

اپراتور ایرانسل به‌مناسبت هفدهمین سالروز راه‌اندازی خود برای تمام مشترکان خود شامل مشترکان سیم کارت‌های دائمی و اعتباری، یک بسته ترکیبی 2 گیگابایت اینترنت و 2 ساعت مکالمه ایرانسلی را در نظر گرفته است. مشترکان می‌توانند از 29 مهرماه تا 3 آبان 1402 این بسته را با قیمت تخفیفی 8 هزار تومان خریداری کنند. ضمن این‌که اعتبار این بسته تا روز 3 آبان 1402 بوده و امکان خرید به دفعات نیز در این بازه زمانی وجود دارد.