فیبر نوری ایرانسل

در نشست خبری 17 سالگی ایرانسل مطرح شد؛ نقطه عطف پروژه فیبر نوری ، ورود ایرانسل است

نشست خبری 17 سالگی ایرانسل برگزار شد و مدیرعامل ایرانسل در این مراسم ضمن تشریح عملکردها و برنامه‌ها، ورود این اپراتور را نقطه عطف پروژه فیبر نوری دانست.

روز گذشته در مراسمی که با حضور مدیران ایرانسل و اصحاب رسانه برگزار شد، ایرانسل هفدمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه خود را جشن گرفت. همچنین دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در حاشیه نشست خبری 17 سالگی این اپراتور، ششصد و پنجاهمین سایت نسل پنج ایرانسلی‌ها را افتتاح کرد و در صحبت‌های خود گفت ورود ایرانسل، نقطه عطف پروژه فیبر نوری در ایران است.

نشست خبری هفدمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل در صبح روز شنبه 29 مهرماه 1402 در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد. در این مراسم، دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، معاونان، مدیران کل و مدیران ارشد این اپراتور و همچنین اصحاب رسانه حضور داشتند. مدیرعامل ایرانسل در چند بخش، آخرین دستاوردهای این اپراتور در زمینه‌های مختلف را ارائه کرد. وی در بخش اول صحبت‌های خود از سرمایه‌گذاری حدود 10 میلیارد دلاری از زمان شروع به کار ایرانسل تاکنون خبر داد و گفت هم‌اکنون این اپراتور دارای 64.4 میلیون مشترک است که از بین آنها، 45.5 میلیون نفر مشترک اینترنت همراه هستند. همچنین این اپراتور اکنون 43.3 درصد سهم بازار را از آن خود کرده و توانسته در یک سال اخیر، تعداد مشترکان دائمی خود را به 7.8 میلیون مشترک افزایش دهد. بنابراین تعداد مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 25 درصد بیشتر شده است.

فیبر نوری ایرانسل

دکتر بیژن عباسی آرند در ادامه‌ی صحبت‌های خود، اعداد و ارقام و آماری را از مصرف شبکه در یک سال گذشته ارائه کرد. بر این اساس رکورد مصرف روزانه دیتا در شبکه ایرانسل در شهریورماه 1402 اتفاق افتاد که معادل 22 پتابایت بود. این رکورد در مقیاس اپراتورهای منطقه خاورمیانه، عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. همچنین طبق گزارش‌های لحظه‌ای، رکورد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل در دو روز پیش یعنی 28 مهرماه نیز به 23 پتابایت رسید. علاوه بر این، میزان مصرف پرترافیک‌ترین سایت شبکه ایرانسل در یک سال اخیر، حدود 6.5 ترابایت در یک روز بوده است. 309 میلیون دقیقه، رکوردی بود که در زمینه میزان مصرف روزانه مکالمات در شبکه ایرانسل در روز 13 اسفندماه 1401 به ثبت رسید و رکورد پیامک‌های ارسالی در شبکه ایرانسل در روز اول فرودین‌ماه امسال اتفاق افتاد که در این روز 381 میلیون پیامک در شبکه ایرانسل ارسال شد.

برنامه های ایرانسل برای توسعه پروژه فیبر نوری

مدیرعامل ایرانسل در ادامه در خصوص پروژه‌های مهم توسعه‌ای این اپراتور در یک سال اخیر توضیح داد. به‌گفته عباسی آرند، ایرانسل با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری توانست مجوز پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب کند. به‌دنبال کسب این مجوز، قرار است توسعه سرویس‌های ثابت در کنار توسعه سرویس‌های موبایل در دستور کار قرار بگیرد. یکی از برنامه‌های استراتژیک ایرانسل، نقش‌آفرینی در پروژه فیبر نوری است که باعث می‌شود ایرانسل دیگر فقط یک اپراتور موبایلی نباشد و به‌عنوان یک اپراتور ثابت نیز نقش‌آفرینی کند. عباسی آرند اضافه کرد ورود ایرانسل به سرویس‌های ثابت، هم برای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و هم برای خود ایرانسل، یک نقطه عطف بزرگ محسوب می‌شود. از اهدافی که برای ورود به این صنعت وجود دارد می‌توان به کمک به توسعه زیرساخت، توسعه فناوری، کمک به بهبود کیفیت و سرعت و ایجاد رقابت به‌منظور ارائه خدمات اقتصادی‌تر به مشترکان و کسب‌وکارها اشاره کرد.

وی همچنین اظهار کرد بر اساس پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی که در مردادماه امسال به ایرانسل تعلق گرفت، ما متعهد شدیم که با حدود 530 میلیون دلار سرمایه‌گذاری و 11 هزار کیلومتر حفاری و داکت‌گذاری، دسترسی به این خدمات را برای 5 میلیون خانوار در 415 شهر امکان‌پذیر کنیم. البته توسع فیبر نوری در اپراتور ایرانسل از قبل شروع شده بود و در حال حاضر 2200 کیلومتر زیرساخت فیبر نوری در لایه مترو ایجاد شده و این شرکت قصد دارد تا آخر سال جاری، یک میلیون پوشش در سراسر کشور ایجاد کند.

فیبر نوری ایرانسل

بیژن عباسی آرند در خصوص پیشرفت پروژه‌های فیبر نوری در شهرهای مختلف ایران بیان کرد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شهر بابل به 120 کیلومتر فیبر نوری نیاز داریم که تاکنون 90 کیلومتر آن ایجاد شده و شرایط برای استفاده 25 هزار خانوار از این سرویس فراهم شده است. وی پیش‌بینی کرد که کل شهر بابل در استان مازندران تا آبان‌ماه امسال توسط ایرانسل تحت پوشش فیبر نوری قرار بگیرند.

ایرانسل در هفته گذشته یعنی روز 22 مهرماه نیز تفاهم‌نامه توسعه دسترسی منازل و کسب‌وکارها به فیبر نوری (FTTx) را در شهر شیراز با همکاری شهرداری شیراز منعقد کرد و همچنین قرارداد صدور مجوز حفاری پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) در شهر صدرا با همکاری شهرداری صدرا با حضور وزیر ارتباطات به امضا رسیده است. قرار است در شهر صدرا بیش از 165 کیلومتر حفاری و داکت‌گذاری برای پروژه فیبر نوری انجام شود که تاکنون 65 کیلومتر آن اجرا شده و 30 هزار نفر از ساکنان این شهر امکان دسترسی به این سرویس با سرعت بیش از 900 مگابیت بر ثانیه را پیدا کرده‌اند.

در ادامه‌ی این نشست خبری، تست سرعت فیبر نوری ایرانسل به‌صورت زنده در حضور اصحاب رسانه انجام شد و سرعت دانلود 947.62 مگابیت بر ثانیه‌ای به ثبت رسید. مدیرعامل ایرانسل در این باره عنوان کرد سرعت بالای فیبر نوری نشان‌دهنده ظرفیت بالای فیبر است که می‌تواند باعث بهبود کیفیت تجربه مشترکان شود. توسعه فیبر نوری باید از مدت‌ها قبل شتاب می‌گرفت تا فشار کمتری بر شبکه تلفن همراه وارد شود و خوشبختانه اکنون با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، این پروژه را با قدرت انجام می‌دهیم. وی ابراز امیدواری کرد که زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای توسعه داده شوند که هر خانوار و کسب‌وکاری در کمتر از یک ماه بتوانند به اینترنت پرسرعت فیبر نوری دسترسی داشته باشند.

فیبر نوری ایرانسل

ششصد و پنجاهمین سایت 5G ایرانسل به بهره‌برداری رسید

در ادامه‌ی نشست خبری سالروزز 17 سالگی شبکه تلفن همراه ایرانسل، مدیرعامل این اپراتور آماری از پوشش اینترنت همراه در سطح کشور و همچنین تعداد سایت‌های نسل پنج ارائه داد. وی اظهار کرد اکنون بیش از 91 درصد پوشش جمعیتی کشور در شبکه 2G و 3G ایرانسل تحت پوشش قرار دارند و تمام شهرها و بخش عمده روستاهای بالای 20 خانوار کشور که در مجموع 83 درصد از پوشش جمعیتی کشور را تشکیل می‌دهند، امکان دسترسی به شبکه 4G-LTE ایرانسل را دارند. همچنین در 160 شهر کشور نیز بیش از 780 هزار مشترک اینترنت ثابت نسل چهار TD-LTE ایرانسل داریم.

عباسی آرند ایرانسل را پرچمدار ورود و توسعه نسل پنج تلفن همراه در ایران معرفی کرد و گفت در دو سال اخیر و در ادامه‌ی توسعه‌ی فراگیر نسل 5 در کشور، تعداد زیادی سایت 5G را در در بیشتر استان‌های کشور فعال کردیم. هم‌اکنون 187 سایت 5G در استان تهران فعال است و همزمان با 17 سالگی شبکه تلفن همراه ایرانسل، تعداد سایت‌های این اپراتور به عدد 650 رسید. به‌گفته مدیرعامل ایرانسل، تا امروز 6.2 میلیون مشترک که گوشی تلفن همراه آنها از شبکه نسل 5 پشتیبانی می‌کند در شبکه ایرانسل فعال هستند و 550 هزار مشترک از سرویس نسل 5 ایرانسل استفاده می‌کنند. اما با توجه به محدودیت‌های موجود و مشکلات مربوط به قفل بودن برخی مدل‌های گوشی تلفن همراه به‌خاطر تحریم‌ها، برخی از کاربران ایرانی نتوانسته‌اند از نسل 5 شبکه تلفن همراه استفاده کنند. این محدودیت‌ها، برنامه توسعه نسل 5 و سرمایه‌گذاری در این شبکه را با مشکلاتی مواجه کرده است که ما در تلاش هستیم تا این کمبودها و مشکلات را برطرف کنیم. همچنین توسعه زیرساخت‌های کشور در مناطق کم‌برخوردار و ایجاد اتصال به شبکه ملی اطلاعات برای ساکنان این مناطق نیز در کنار اهمیت توسعه نسل‌های جدید تلفن همراه در دستور کار ایرانسل قرار گرفته‌اند.

فیبر نوری ایرانسل

عباسی آرند در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه روستایی بیان کرد یکی از تعهدات شرکتی و پروانه‌ای ما، توسعه خدمات روستایی است. بر همین اساس تاکنون 5845 سایت در مناطق روستایی بالای 20 خانوار راه‌اندازی کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری 150 هزار میلیارد ریالی برای محرومیت‌زدایی از این مناطق کم‌برخوردار انجام شده است. با انجام این اقدامات، در حال حاضر 30 هزار و 860 روستا و 13 میلیون نفر جمعیت این مناطق تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار دارند. ایرانسل تا پایان سال جاری به تمام تعهدات خود در پروژه ملی توسعه روستایی عمل خواهد کرد.

مدیرعامل ایرانسل به آمارهای مربوط با مراکز سوئیچ داده نیز اشاره کرد و گفت در زمینه زیرساخت مراکز سوئیچ و داده، هم‌اکنون 3200 رک در این مراکز داریم که در سطح کشور و 8 مرکز در استان‌های مختلف ایجاد شده‌اند. علاوه بر این، 240 رک در برنامه توسعه جاری و در مرحله اجرا هستند و برنامه افزایش ظرفیت به میزان 900 رک برای دو سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

ضرورت‌های اصلاح تعرفه و افزایش سرمایه‌گذاری

در ادامه‌ی نشست خبری 17 سالگی ایرانسل، اطلاعات مالی مربوط به فعالیت‌های این اپراتور ارائه شد. بیژن عباسی آرند در این باره گفت ایرانسل از آغاز به کار خود تا شهریور امسال در مجموع حدود 787 هزار میلیارد ریال از درآمد خود را به دولت پرداخت کرده است. همچنین درآمد عملیاتی ایرانسل در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل با رشد 26.6 درصدی مواجه شد و درآمد از محل دیتا و سرویس‌های دیجیتال نیز 21 درصد رشد داشته است. از ابتدای فعالیت ایرانسل تا شهریورماه امسال نیز حدود 10 میلیارد دلار در مجموع سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل ایرانسل، گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت اینترنت به‌ازای هر گیگابایت را در کشورهای مختلف مقایسه کرد و گفت ایران با قیمت 0.07 دلار به‌ازای هر گیگابایت، ارزان‌ترین تعرفه اینترنت در دنیا را دارد. میزان سرمایه‌گذاری اپراتورها در سال‌های گذشته و میانگین قیمت فروش هر گیگابایت اینترنت در سال بیانگر این است که بیشتر از همیشه به اصلاح تعرفه‌ها برای افزایش درآمد و جلوگیری از کاهش کیفیت شبکه احتیاج داریم. بخش قابل توجهی از هزینه‌های اپراتورها برای تامین تجهیزات و زیرساخت‌ها است که به‌صورت دلاری هستند؛ اما درآمد ریالی در کنار افزایش قیمت دلار باعث شده‌اند روز به روز توان اپراتورها برای سرمایه‌گذاری و بهبود کیفیت خدمات کمتر شود. ادامه‌ی این روند باعث می‌شود کاربران در تجربه اینترنت، رضایت نداشته باشند.

فیبر نوری ایرانسل

رهبری ایرانسل در زیست‌بوم زندگی دیجیتال

بخش بعدی این مراسم، توضیح درباره استراتژی کلی، چشم‌انداز و ماموریت ایرانسل بود. مدیرعامل این اپراتور اظهار کرد راهبری زیست‌بوم زندگی دیجیتال برای مشتریان و کسب‌وکارها، یکی از مهم‌ترین اهداف ایرانسل است. استراتژی ایرانسل در چند سال اخیر، حرکت از شرکت خدمات ارتباط پایه یا Telco به سوی شرکت فناوری‌محور یا Techno بوده است تا بتوان هم در لایه زیرساخت و هم در لایه سرویس و پلتفرم، خدمات متنوعی به مشترکان ارائه شده و زیست‌بوم دیجیتال کشور توانمندتر شود.

وی در ادامه به تشریح طرح‌های تحول دیجیتال ایرانسل، رویکرد توانمندسازی با استفاده از هوش مصنوعی و مباحث مربوط به امنیت سایبری برای حفاظت داده‌های خبرنگاران پرداخت و افزود نقشه راه و سند بلوغ تحول دیجیتال ایرانسل ترسیم شده و در حال پیاده کردن آن هستیم.

پاسخگویی به نیمی از مشترکان با کانال‌های دیجیتال انجام می‌شود

ایرانسل به‌عنوان یک اپراتور دیجیتال، خدمات مختلف را توسعه داده و سرویس‌های دیجیتال را متناسب با نیازهای کاربران راه‌اندازی کرده که از جمله آنها می‌توان به سوپراپلیکیشن ایرانسل من با 50 میلیون نصب و 20.3 میلیون کاربر فعال، تلویزیون اینترنتی لنز به‌عنوان تنها IPTV واقعی کشور با بیش از 8 میلیون کاربر ثبت نام کرده و 5 میلیون کاربر فعال، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های روبیکا، پلتفرم جامع آموزش آنلاین دانا، مودیو، یلونام، یلوادوایز، یلوهاب، راویتو، سرویس آهنگ پیشواز و کیف پول جیب‌جت اشاره کرد. عباسی آرند، جیب‌جت را محصول مهم ایرانسل در بین سرویس‌های دیجیتال معرفی کرد. این سرویس در حال حاضر 15 میلیون کاربر دارد و قصد داریم با کمک شبکه بانکی کشور، خدمات و فعالیت‌های آن را گسترش دهیم.

مدیرعامل ایرانسل در خصوص فعالیت‌های ارتباط با مشتریان نیز توضیح داد و گفت بیش از 50 درصد پشتیبانی از مشترکان از طریق کانال‌های دیجیتالی ایرانسل انجام می‌شود. بخش ارتباط با مشتریان در یک سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته و بیش از ده میلیون درخواست را مدیریت کرده است. همچنین 51 درصد این درخواست‌ها از طریق کانال‌های دیجیتال مدیریت می‌شوند و بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، مشتریان 91 درصد رضایت‌مندی از خدمات ارتباط با مشتریان ایرانسل داشته‌اند.

فیبر نوری ایرانسل

سرویس خودروی متصل توسعه داده می‌شود

بیژن عباسی آرند دستاورهای ایرانسل در حوزه کسب‌وکار سازمانی را نیز تشریح کرد و محصولات جدید این بخش و سایر محصولات مهم برای دیجیتالی شدن کسب‌وکارها را معرفی کرد. به‌گفته مدیرعامل ایرانسل، شبکه اختصاصی نسل پنج برای سازمان‌ها و صنایع فعال شده تا بخش صنعت بتواند با تمرکز بر هوش مصنوعی به سمت دیجیتالی شدن فرایندهایشان پیش بروند. علاوه بر این در پروژه خودروی متصل، همکاری‌ها و قراردادهای مهمی را با شرکت‌های خودروسازی داشته‌ایم. در حال حاضر سهم فروش شارژ دیجیتال به 98.8 درصد نزدیک شده و خرید بدون واسطه محصولات توسط مشتری به 89 درصد رسیده است.

ارائه‌ی دستاوردهای مرتبط با منابع انسانی هوشمند ایرانسل، بخش تحقیق و توسعه و مجموعه ایرانسل لبز، اقدامات انجام شده به‌منظور بومی‌سازی تجهیزات، فعالیت هلدینگ ویستا به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری ایرانسل در استارتاپ‌ها، فعالیت صندوق نوآفرین ذیل این هلدینگ و فعالیت شرکت ویستامدیا با رویکرد جدید تولید محتوا و ایجاد حلقه واسطه بین توزیع‌کنندگان محتوا و مجموعه‌های تولید محتوا، از بخش‌های بعدی این مراسم بودند که مدیرعامل ایرانسل به تشریح آنها پرداخت.

عباسی آرند اضافه کرد ویستامدیا در راستای تولید محتوای داخلی از طریق IPTV لنز و مشارکت با برخی پلتفرم‌های داخلی تعریف شده و یکی از پروژه‌های موفق مورد حمایت ایرانسل به‌شمار می‌رود. این پروژه تا به امروز با 28 پلتفرم داخلی قرارداد بسته و موجب افزایش بیش ازز 35 درصدی ترافیک ماهانه داخلی شده است. ساخت چند رئالیتی‌شو و استودیوی اختصاصی تولید محتوا و دوبله توسط این مالتی‌مدیا از جمله اقداماتی هستند که در راستای سند توسعه ایرانسل در حوزه تولید محتوا انجام شده‌اند.

وی به اهمیت موضوع پایداری و مسئولیت اجتماعی در لایه استراتژی و همین‌طور عملیات جاری سازمان اشاره کرد و نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها را تشریح نمود. به‌گفته عباسی آرند، ایرانسل در تلاش است تا استانداردهای مربوط به ESG یا نهادینه‌سازی راهکارهای محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی را شناسایی و رعایت کند. گزارش پایداری ایرانسل به‌منظور اطلاع‌رسانی عملکرد در اجرا و رعایت این استانداردها به‌صورت مستمر تدوین شده و در سال جاری نیز برای سومین سال پیاپی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیرعامل ایرانسل، حوزه‌های محیط زیست پایدار، جامعه پایدار، اقتصاد پایدار و حاکمیت شرکتی را ارکان رویکرد ایرانسل به موضوع پایداری در کسب‌وکار دانست. از جمله این اقدامات می‌توان به تامین انرژی سایت‌ها با منابع تجدیدپذیر، احداث و نوسازی مدارس در مناطق کم‌برخوردار و تجهیز این مدارس به امکانات آموزش دیجیتال، پویش اطلاع‌رسانی در خصوص محافظت از یوزپلنگ و سنجاب ایرانی و جنگل‌های بلوط در منطقه زاگرس، برگزای دوره‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار و تجهیز مدارس شبانه‌روزی به نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و تخصیص درآمد آن به مدارس اشاره کرد.

فیبر نوری ایرانسل

در انتهای این مراسم، گزارش عملکرد یک ساله ایرانسل ارائه شد و مدیرعامل این اپراتور به تشریح برنامه‌های پیش رو پرداخت. سپس دکتر بیژن عباسی آرند و دکتر سعید عسکری، مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

فیبر نوری ایرانسل

یکی از این سوالات در خصوص ورود ایرانسل به حوزه ارائه سرویس فیبر نوری و اقتصادی بودن این پروژه برای اپراتور مطرح شد که مدیرعامل ایرانسل در این رابطه اظهار کرد ما برای آغاز هر پروژه‌ای، طرح تجاری کامل و جامعی را تدوین می‌کنیم و بدون این طرح وارد هیچ پروژه‌ای نخواهیم شد. پروژه فیبر نوری نیز زیرساخت مهمی برای ارائه خدمات جدید مثل سرویس 5G محسوب می‌شود و از سوی دیگر راه‌اندازی آن به‌صورت انبوه در کشور با استفاده از شیوه‌های نوین باعث کاهش قیمت پروژه شده و می‌توانیم سرویس اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری را به مردم کشورمان ارائه کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*