پر مرغ تولید برق هیدروژن

دانشمندان به‌جای سوزاندن پر مرغ، از آن برق تولید خواهند کرد!

دانشمندان موفق به کشف روشی برای استفاده از پر مرغ جهت تولید سوخت پاک هیدروژنی و تولید برق به‌واسطه آن شده‌اند. روشی که دنیا را متحول خواهد کرد!

هیدروژن یک فرآیند انرژی پاک امیدوارکننده است که هیچ عارضه جانبی مضری را تولید نمی‌کند. سلول‌های سوختی هیدروژنی با استفاده از غشای نیمه تراوا می‌توانند برق تولید کنند. با این حال غشاهای مورد نیاز آن بسیار گران قیمت تمام می‌شود و با محیط زیست سازگار نیست؛ به‌طوری که بسیار سمی بود و حتی سرطان‌زا هست. حالا محققان دانشگاه ETH زوریخ و دانشگاه فنی NTU سنگاپور راه جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌توانند این غشاها را با استفاده از پر مرغ تولید کنند تا این فرآیند کاملا بی‌ضرر شود!

سالانه ۴۰ میلیون تن پر مرغ بلااستفاده سوزانده می‌شود

هر ساله حدود ۴۰ میلیون تن پر مرغ بلااستفاده سوزانده می‌شود و این فرصت خوبی را در اختیار محققان قرار خواهد داد تا بتوانند از این ضایعات برای تولید انرژی پاک استفاده کنند. در روشی که محققان ابداع کرده‌اند، کراتین پروتئین پرها استخراج می‌شود و سپس با استفاده از روش کاملا سازگار با محیط زیست، به فیبرهای بسیار باریکی به نام فیبریل‌های آمیلوئید تبدیل می‌شوند. در نهایت از این فیبریل‌های کراتین می‌توان برای تأمین انرژی غشای سلول سوختی استفاده کرد.

پر مرغ تولید برق هیدروژن

رافائل مززنگا، دکترای غذا و مواد نرم از دانشگاه زوریخ در توصیف این مطالعه جدید می‌گوید:

من چندین سال را به تحقیق روش‌هایی برای استفاده از ضایعات غذایی جهت تأمین سوخت پاک، اختصاص داده‌ام. آخرین دستاورد ما کاملا دست یافتنی است: در حال حاضر از ماده‌ای مصرف می‌شود که هنگام سوزاندن و استفاده در شرایط متفاوت، گازهای سمی و CO2 آزاد می‌کند. اما تکنولوژی ما نه تنها جایگزین مواد سمی می‌شود، بلکه جلوی آزاد کردن CO2 را هم خواهد گرفت و در مجموع به کاهش تولید کربن می‌انجامد.

همانطور که در بالاتر هم گفته شد، سالانه حدود ۴۰ میلیون تن پر مرغ سوزانده می‌شود که در کنار آزاد کردن مقدار چشمگیری CO2، منجر به تولید گازهای خطرناکی مانند دی اکسید گوگرد هم می‌شود. استفاده از پر مرغ برای تأمین هیدروژن و تولید برق به جای سوزاندن آن، یک راه مؤثر و کارآمد برای مقابله با ضایعات صنایع دام و طیور خواهد بود. پروفسور مززنگا می‌گوید که هیدروژن فرآوان‌ترین عنصر در جهان است، اما در زمین با کمبود آن مواجه هستیم. این فناوری تازه کشف شده می‌تواند به‌طرز چشمگیری کمک حال بشر باشد.

اما چقدر سوخت پاک مهم است؟

پر مرغ تولید برق هیدروژن

فرض کنید وقتی شعله اجاق گاز منزل شما روشن می‌شود، هیچ نیازی به دودکش نداشته باشد. یا به‌طور مثال وسیله نقلیه شما به‌قدری تمیز بسوزاند که بتوانید آبی که از موتورش خارج می‌شود را حتی برای نوشیدن هم استفاده کنید. سوخت پاک می‌تواند به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کمک کند و در نتیجه به حفظ هر چه بیشتر محیط زیست کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان در مسیر تکامل سوخت هیدروژنی به پیشرفتی مهم دست یافتند

امروزه هیدروژن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و حتی به‌عنوان سوخت سفینه‌های فضایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان امیدوارند که در آینده بتوان از آن برای تأمین سوخت خودروها و هواپیماها نیز استفاده کرد و در کنار آن بتوان برق مصرفی منازل را هم تأمین کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*