سنگ معدنی

معدن جدیدی که چینی‌ها کشف کرده‌اند، سنگی دارد به اندازه هزاران تن طلا ارزشمند است

محققان چینی توانستند در معدن بایان اوبو در مغولستان داخلی، یک سنگ معدنی را کشف کنند که دارای عناصر کمیاب بوده و به‌اندازه هزاران تن طلا ارزشمند است.

سنگ معدنی جدیدی به نام نیوبوبائوتیت در معدن بایان اوبو در مغولستان داخلی چین کشف شد که حاوی عنصر کمیابی به نام نیوبیم است؛ نیوبیم یک فلز ارزشمند محسوب می‌شود که به‌عنوان یک ابررسانا عمل می‌کند و می‌تواند فناوری ساخت باتری را متحول کند.

دانشمندان در چین موفق به کشف این سنگ معدنی کمیاب شدند. چنین سنگی تاکنون مشاهده نشده بود و به‌دلیل خواص ابررسانایی عنصر خاکی کمیاب آن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس گزارش منتشر شده در ساوت چاینا مورنینگ پست، سنگ معدنی مذکور که Niobobaotite نام دارد از عناصری مانند نیوبیم، باریم، تیتانیوم، آهن و کلرید تشکیل شده است. در بین این عناصر، نیوبیم باعث خاص‌تر و هیجان‌انگیز بودن این سنگ معدنی شده است. این فلز خاکستری روشن در حال حاضر بیشتر در تولید فولاد استفاده می‌شود و منجر به تقویت فولاد، بدون اضافه شدن قابل توجه به وزن آن می‌شود. انجمن سلطنتی شیمی اعلام کرده، نیوبیم در ساخت آلیاژهای دیگر نیز به‌کار می‌رود و می‌توان آن را در شتاب‌دهنده‌های ذرات و سایر تجهیزات پیشرفته علمی نیز مورد استفاده قرار داد. دلیل کاربرد این عنصر نیز ابررسانا بودن آن در دماهای پایین است.

سنگ معدنی تازه کشف شده در چین چقدر اهمیت دارد؟

این سنگ معدنی در معدن بایان ابو در شهر بائوتو مغولستان داخلی چین در روز سوم اکتبر امسال کشف شد. بر اساس اعلام شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC)، سنگ معدنی کشف شده به‌رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه بوده و هفدهمین نوع جدید کشف شده در این معدن و یکی از 150 کانی جدید کشف شده در این منطقه محسوب می‌شود. طبق گزارش منتشر شده در ساوت چاینا مورنینگ پست، این کشف می‌تواند برای چین که در حال حاضر 95 درصد نیوبیم خود را وارد می‌کند، یک اتفاق بسیار بزرگ باشد. آنتونیو اچ کاسترو نتو، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ملی سنگاپور در این باره می‌گوید بسته به حجم و کیفیت این نیوبیم، چین با این کشف می‌تواند به خودکفایی برسد.

سنگ معدنی

در حال حاضر برزیل بزرگترین تامین‌کننده فلز خاکی کمیاب در جهان است و کانادا در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، پروژه‌ای برای افتتاح یک معدن و تاسیسات فرآوری نیوبیم در جنوب نبراسکا آغاز شده است. پروژه مواد معدنی حیاتی الک کریک (یک منطقه مسکونی در ایالت نبراسکا)، تنها معدن نیوبیم در ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

این فلز همچنین ممکن است در آینده تقاضاهای بسیار بیشتری داشته باشد؛ چرا که محققان در حال کار روی ساخت باتری‌های نیوبیم-لیتیوم و نیوبیم-گرافنی هستند. بر اساس گزارش S&P Global، این باتری‌ها در صورت استفاده همراه با لیتیوم می‌توانند خطر آتش‌سوزی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند. باتری‌های لیتیوم-نیوبیوم نیز سریع‌تر شارژ می‌شود و می‌توانند بیشتر از باتری‌های لیتیومی سنتی دوام داشته باشند.

در ماه می امسال، محققان مرکز مواد دو بعدی پیشرفته در NUS که در حال توسعه باتری‌های نیوبیوم گرافنی هستند، گفتند این باتری‌ها می‌توانند حدود 30 سال دوام بیاورند که ده برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یونی خواهد بود. همچنین می‌توان این باتری‌ها را در کمتر از ده دقیقه به‌طور کامل شارژ کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*