سی تی اسکن USB-C

تفاوت کابل های یو اس بی سی (USB-C) ارزان قیمت و بی کیفیت با نمونه های گرانقیمت چیست؟

بازار کالای دیجیتال مملو از انواع و اقسام کابل های یو اس بی سی (USB-C) ازان قیمت و گرانقیت است. اما تفاوت در چیست و چرا برخی مدل ها قیمت بالاتری دارند؟

اتصال USB-C به قابلیتی الزامی در دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل شده است که مزیت‌های بی‌شماری به کاربر می‌دهد. اکنون که این کابل به محبوبیت و کاربرد گسترده‌ای رسیده است، همه گجت‌های هوشمند باید دارای پورت USB-C باشند و Micro-USB دیگر معنایی ندارد، زیرا استاندارد جدید عملکرد بهتر و بسیاری از ویژگی‌های راحت را به ارمغان می‌آورد.

از سال ۲۰۱۳ عرضه‌ی محصولات متعددی را شاهد بودیم که USB-C را به‌عنوان پورت اصلی اتصال ارائه کردند. مک‌بوک ۱۳ اینچی که فقط به پورت USB-C مجهز بود به عنوان سرآغاز مسیر استفاده از این اتصال جدید شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از سال 2025، تمام گجت های وارداتی به عربستان سعودی باید به درگاه شارژ USB-C مجهز باشند

از آنجایی که در بازار لوازم جانبی این پورت را به‌عنوان استاندارد اعلام می‌کنند، خرید کابل‌های USB-C برای تمام کاربران لوازم الکترونیکی به امری ضروری تبدیل شده است. با این حال ما اغلب در مورد این کابل‌ها کوتاهی می‌کنیم و کابل‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت را به جای کابل‌های اصلی و گران قیمت انتخاب می‌کنیم.

سی تی اسکن تفاوت بین مدل‌های ارزان و گران کابل‌های USB-C را فاش می‌کند

سی تی اسکن USB-C

سی تی اسکن USB-C با مشخص کردن تفاوت‌های واضح بین نسخه‌های ارزان و گران قیمت نشان داده است که چرا نباید چنین انتخاب‌هایی داشته باشید. کابل‌های USB-C مختلفی زیر اسکنر سی‌تی‌اسکن اشعه ایکس قرار گرفتند؛ با این هدف که مشخص شود چرا در بازار ما شاهد عرضه‌ی کابل‌های 5 دلاری در کنار کابل‌های 129 دلاری هستیم و اینکه مدل‌های گران‌تر چه چیز شگفت‌انگیزی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

این آزمایش توسط Lumafield انجام گرفت که یک شرکت متخصص در زمینه تصویربرداری با اشعه ایکس است. تصاویر به دست آمده مشابه سی تی اسکن بدن هستند و ساختار سه بعدی کابل را نشان می‌دهند.

نتایج شگفت‌انگیز هستند و اسکن‌های سه‌بعدی که تیم تحقیقاتی به اشتراک گذاشته‌اند به وضوح تفاوت‌های بین دو مدل ارزان و گران قیمت را نشان می‌دهد. برای رسیدن به نتایج سی تی اسکن USB-C، شرکت Lumafield ابتدا یک کابل USB-C 5.59 دلاری را اسکن کرد که از برند NiceTQ است.

سی تی اسکن USB-C

در این اسکن مشخص شد که سیم‌ها بدون هیچ پوششی توسط پلاستیک پوشانده شده‌اند. علاوه‌براین، از هشت پین موجود در کابل USB-C ارزان، تنها چهار عدد از آن‌ها متصل بودند. بدترین قسمت در سی تی اسکن USB-C ارزان قیمت این است که آنها مستقیماً به سیم کابل لحیم شده بودند.

جالب اینجاست که کابل های USB-C ارزان قیمت نوید سرعت انتقال تا 10 گیگابیت بر ثانیه را می‌دهند. این اساساً قلمرو USB 3.2 Gen 2×1 است. اما همانطور که اسکن USB-C نشان می‌دهد، کابل از نظر فیزیکی نمی‌تواند چنین عملکردی را ارائه دهد و سرعت آن 480 مگابایت در ثانیه خواهد بود که کمتر از از وعده‌ای است که این برند می‌دهند.

همچنین هیچ پین اضافی روی کابل USB-C ارزان قیمت وجود ندارد. این بدان معناست که اگر یکی از چهار پین فعال نشان داده شده در سی تی اسکن متوقف شود، کابل غیرقابل استفاده خواهد شد.

برتری کابل‌های گران‌قیمت اپل در نتایج سی تی اسکن

تفاوت کابل ارزان و گران

کابل USB-C دیگری که تیم از طریق سی تی اسکن به بررسی آن پرداخت، کابل Thunderbolt 4 اپل است که با قیمت 129 دلار در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی بسیار بالاتر از کابل ارزان قیمت 5 دلاری. در حالی که بسیاری از کاربران معتقدند این قیمت‌گذاری اپل برای کابل USB-C بی‌معنی و فقط برای درآمدزایی است، اما اپل دلیل خوبی برای این قیمت دارد.

قبل از صحبت در مورد نتایج سی تی اسکن این کابل، بهتر است نگاهی به آنچه کابل وعده می‌دهد بیندازیم. به گفته‌ی ‌شرکت سازنده، کابل Apple Thunderbolt 4 سرعت انتقال تا 40 گیگابیت بر ثانیه از طریق USB 4 و Thunderbolt 4، تا 10 گیگابیت بر ثانیه از طریق USB 3 و سرعت شارژ تا 100 وات را ارائه می‌دهد.

همچنین می‌توانید از آن برای متصل کردن تا 6 دستگاه Thunderbolt 3 استفاده کنید. برای ارائه همه این ویژگی‌ها، اپل یک کابل فوق‌العاده پیچیده ساخته است و مهمتر از همه، کابل دارای کانکتورهایی با مجموعه PCB پیچیده است.

نتایج سی تی اسکن کابل USB-C

علاوه‌براین، تصویر سی تی اسکن نشان می‌دهد کابل اپل 20 سیم مجزا دارد که 10 مورد از آنها به صورت هم محور محافظت شده و همه آنها به طور جداگانه به PCB لحیم می‌شوند. رشته‌های این کابل داخل یک لایه مخصوص قرار دارند که از آنها در برابر کشیدگی و تابیدگی محافظت می‌کند از 8 جهت فشرده شده‌اند.

سی تی اسکن USB-C

به جز کابل اپل، شرکت Lumafield دو کابل دیگر را نیز بررسی کرده است. در میان آنها، کابل Amazon Basics به چشم می‌خورد که با کابل ارزان قیمت و کابل اپل مقایسه می‌شود. چنین مقایسه‌ای نشان می‌دهد که کابل‌های USB-C چقدر می‌توانند پیچیده و متفاوت باشند. Amazon Basics USB-C با یک دهم قیمت نمونه اپل به فروش می‌رسد، با این حال نتایج سی تی اسکن آن نشان می‌دهد که با وجود ارزان قیمت بودن نسبت به کابل اپل باز هم ارزش خرید دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین کابل‌ های USB-C بازار برای شارژ و انتقال سریع اطلاعات

اکثر کاربران در شناسایی و درک تفاوت‌ کابل‌های مختلف موجود در بازار به مشکل برمی‌خورند. این آزمایش نشان داد تعیین اینکه آیا برندهای مختلف کابل‌ واقعاً می‌توانند وعده‌های خود را محقق کنند یا خیر چقدر برای مصرف‌کنندگان دشوار است. اما نکته اصلی این است که خرید کابل‌های USB-C فقط از برندهای معتبر توصیه می‌شود. بدون خرید از یک برند نام‌دار، شما نمی‌توانید انتظار عملکرد و عمر طولانی را داشته باشید.

اتصال USB-C براساس جدیدترین استاندارد USB طراحی و ساخته می‌شود و تمامی امکانات جدید مورد نیاز برای بهترین و سریع‌ترین اتصال دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام خرید تنها فاکتور قیمت را در نظر نگیرید و برای داشتن تجربه‌ای کاربردی معیار برند سازنده را فراموش نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*