کانسپت مزدا آیکونیک SP

مزدا آیکونیک SP معرفی شد؛ خودرو اسپرت هیبرید پرظرافت ژاپنی‌ها + ویدیو

خودرو اسپرت مفهومی Iconic SP مزدا به‌تازگی رونمایی شد. کانسپت مزدا آیکونیک SP دارای طراحی مینیمال ظریف با پیشرانه هیبرید دورانی است.

بنا به جدیدترین اخبار خودرو خارجی، مزدا در نمایشگاه خودرو توکیو 2023 که حالا رسماً Japan Mobility Show نام دارد، از کانسپت «آیکونیک اس پی» (Iconic SP) پرده‌برداری کرد. این خودرو پیش‌تر در سال گذشته میلادی در قالب کانسپتی تحت عنوان «ویژن استادی مادل» (Vision Study Model) به نمایش گذاشته شده بود و پیش‌نمایشی را از نسخه الکتریکی آینده خودرو اسپرت مزدا MX-5 میاتا ارائه می‌کرد.

مشخصات کانسپت مزدا آیکونیک SP

نباید انتظار جزئیات زیادی از خودرو مفهومی جدید مزدا داشت، هرچند تصاویر متعددی از نمای بیرونی و فضای داخلی آن به اشتراک گذاشته است. البته این خودروساز ژاپنی اعلام کرد که این کانسپت 4180 میلی‌متر طول، 1849 میلی‌متر عرض، 1150 میلی‌متر ارتفاع و حدود 2590 میلی‌متر فاصله بین دو محور دارد؛ این یعنی از لحاظ اندازه خیلی بزرگ‌تر از میاتا است. به‌طور دقیق‌تر، طول، عرض و فاصله محوری آن به ترتیب 254 میلی‌متر، 101 میلی‌متر و 279 میلی‌متر بیشتر از میاتا به حساب می‌آید، هرچند 76 میلی‌متر ارتفاع کمتری در مقایسه با آن دارد. وزن این خودرو هم 1450 کیلوگرم اعلام شده که 385 کیلوگرم بیشتر از میاتا است.

قوای محرکه مزدا آیکونیک SP را یک پیشرانه هیبرید تامین می‌کند که هرچند تعداد موتورهای الکتریکی آن مشخص نیست، حضور یک موتور دورانی دو روتوره به‌عنوان بخشی از این پیشرانه تایید شده است. بنا به گفته این خودروساز، موتور دورانی مذکور مستقیماً در به حرکت در آوردن چرخ‌ها نقش ندارد و فقط با شارژ باتری، به شعاع حرکتی کلی خودرو اضافه می‌کند؛ به عبارتی دیگر، این موتور صرفاً ژنراتور باتری است. مجموع خروجی پیشرانه این ساخته مزدا به 365 اسب بخار می‌رسد که نوید یک خودرو اسپرت فوق‌العاده سریع را می‌دهد.

کانسپت مزدا آیکونیک SP در نمایشگاه خودرو توکیو

همچنین به ادعای مزدا، آیکونیک اس پی از سوختی بدون آلایندگی کربنی تغذیه می‌کند، اما در همان حال می‌تواند بر پایه سوخت‌های مختلفی مثل هیدروژن کار کند. حتی گفته می‌شود که این خودرو توانایی انتقال انرژی به وسایل دیگر را دارد؛ این قابلیت هنگام کمپینگ یا شرایطی حساس مثل قطعی برق به کمک راننده می‌آید. مرکز ثقل پایین و توزیع وزن 50 به 50 بین دو محور نکات فنی دیگر کانسپت Iconic SP هستند که با اتکا به آن‌ها این خودرو باید هندلینگ چشمگیری داشته باشد.

کانسپت مزدا آیکونیک SP در نمایشگاه خودرو توکیو

خودرو مفهومی تازه معرفی شده مزدا کابینی مینیمال با اجزای حداقلی دارد و ترکیب تریم جیر در بخش عمده کابین با رنگ‌بندی آبی تیره و قرمز چشم‌نواز از آب در آمده است. در مرکز داشبورد این خودرو نمایشگری کوچک با عرض زیاد قرار گرفته و پشت فرمانِ گرد هم صفحه آمپر تمام دیجیتال کوچکی در اختیار راننده است. همچنین روی کنسول‌ مرکزی دکمه‌هایی کشویی به چشم می‌خورند که برای تغییر حالت‌های مختلف دنده در نظر گرفته شده‌اند و به نظر می‌رسد دکمه استارت قرارگرفته کنار آن‌ها از نوع لمسی باشد.

دقیقاً مشخص نیست که کانسپت مزدا آیکونیک SP قصد پیش‌نمایش چه محصولی از این کمپانی ژاپنی را دارد. با این حال، از آنجا که مزدا پیش‌تر خبر داده بود میاتا در نسل جدید خود به نوعی الکتریکی می‌شود، می‌توان انتظار داشت این پیشرانه هیبرید دورانی یا حداقل پیشرانه‌ای شبیه به آن در میاتا به کار گرفته شود. حالا شما کاربران گجت نیوز این کانسپت را چطور ارزیابی می‌کنید؟