خودروی دنده اتوماتیک

اگر صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک هستید، این 5 کار را انجام ندهید

اگر به‌تازگی یک خودروی دنده اتوماتیک خریداری کرده‌اید، باید از انجام برخی کارها بپرهیزید تا به گیربکس اتومبیل خود آسیب نزنید! در ادامه به معرفی بعضی از این عادت‌های غلط می‌پردازیم.

خودروهای دنده اتوماتیک مدت‌هاست که بازار اتومبیل‌های سرتاسر دنیا را زیر سلطه خود گرفته‌اند. البته اتومبیل‌های دنده دستی هم هنوز طرفداران خاص خود را دارند و بسیاری افراد به‌خاطر لذت رانندگی بالاتر این دسته خودروها، در بسیاری مواقع آن‌ها را انتخاب می‌کنند. با این وجود، رانندگی ساده‌تر و بی‌دغدغه‌تر اتومبیل‌های اتوماتیک باعث شده که این محصولات، انتخاب اصلی بسیاری افراد باشد.

با این وجود، کارکرد بی‌دردسر دنده های اتوماتیک اصلا به معنای آن نیست که این سیستم انتقال قدرت نیازی به نگهداری و مراقبت ندارد و می‌توان هرطور که صلاح دید با آن‌ها برخورد کرد.

سیستم های دنده اتوماتیک از طراحی بسیار دقیقی بهره‌مند هستند که نیاز به تعویض دنده در حین رانندگی را از بین می‌برد. در صورتی که از این دنده‌ها همانند دنده‌های دستی استفاده کنید یا برخی نکات مخصوص کار کردن با آن‌ها را رعایت نکنید، ممکن است به آن‌ها صدمه بزنید و متحمل هزینه سنگینی شوید.

به‌طور کلی برخی عادت‌های رانندگی قادرند به اجزای مختلف گیربکس‌های اتوماتیک لطمه وارد کرده و استفاده از آن‌ها را سخت‌تر کنند. این اتفاق می‌تواند عملکرد آن‌ها را تضعیف کرده یا در شرایط بحرانی باعث از کار افتادن کامل آن‌ها شود. در ادامه این متن به بررسی عادت‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند به خودروی دنده اتوماتیک آسیب برسانند و عملکرد آن را ضعیف کنند.

در گجت نیوز بخوانید:

در پارک خودروهای دنده اتوماتیک این نکات مهم را رعایت کنید

حین حرکت، دنده عوض نکنید

تعویض دنده

طبیعتا تنها زمان‌هایی که راننده یک خودروی دنده اتوماتیک در آن‌ها دنده عوض می‌کند، در حین رانندگی، دنده عقب یا پارک کردن است. با این وجود مهم‌ترین توصیه به رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک آن است که تا زمانی که خودرو به‌طور کامل متوقف نشده، دنده خودرو را عوض نکنند.

اگر برای رسیدن به مقصد عجله دارید یا قصد داشته باشید خیلی سریع خودروی خود را پارک کنید، ممکن است وسوسه شوید در حین حرکت دنده عوض کنید. مشابه این شرایط نیز زمانی پیش می‌آید که به‌طور ناگهانی به یک سرازیری می‌رسید و سعی دارید خودرو را خیلی سریع در حالت خلاص قرار دهید. اگر عادت به انجام این کارها دارید، بهتر است بدانید که بدون این که مطلع باشید، در حال آسیب زدن به گیربکس خودروی خود هستید!

این کار نه تنها خطرناک است؛ بلکه فشار فوق‌العاده زیادی به سیستم انتقال قدرت اتومبیل شما وارد می‌کند. طراحی دنده‌های اتوماتیک به‌گونه‌ای انجام نشده‌اند که اجازه تعویض دنده در حین حرکت را به راننده بدهند. به همین دلیل تعویض دنده در حین حرکت مثل آن است که یک بلوک مربعی را داخل حفره‌ای دایره‌ای جا دهید! اگر بلوک را با شدت فشار دهید، درون حفره خواهد رفت. با این وجود آسیب بزرگی به آن وارد خواهد نمود.

وقتی خودروی خود را پارک کرده‌اید، دنده را در مد درایو (D) قرار ندهید

خودروی دنده اتوماتیک

اگر خودروی دنده اتوماتیک در اختیار دارید، باید بدانید که در زمان‌هایی که اتومبیل دور از جاده قرار داشته و در پارکینگ یا هر جای دیگری پارک است، باید دسته دنده را در حالت پارک (P) قرار داده و پا را از روی پدال بردارید! این کار برای گیربکس خودروی شما بسیار مفید بوده و خصوصا زمانی که قصد داشته باشید مدتی طولانی از خودروی خود دور بمانید، بسیار کاربردی است.

البته این اتفاق برای توقف‌های کوتاه صادق نیست. به عنوان مثال اگر قصد دارید توقفی کوتاه در کنار خیابان داشته باشید یا دوستتان را سوار کنید، می‌توانید شیفتر دنده را روی D قرار داده و پا را روی ترمز قرار دهید.

اگر خودروی خود را در هنگام پارک در مد رانندگی قرار دهید، موتور همچنان به صورت درگیر فعالیت خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق برای مدتی طولانی رخ دهد، ممکن است موتور به‌مرور داغ کند و یک موتور داغ به‌شدت در معرض آسیب‌های فیزیکی و خرابی قرار دارد. بنابراین اگر قصد پارک کردن خودروی خود را دارید، آن را در مد P قرار دهید تا موتور استراحت کند.

با خودروی دنده اتوماتیک به‌طور ناگهانی گاز ندهید!

گاز دادن ناگهانی

گاز دادن ناگهانی و کنده شدن خودرو از زمین یکی از وسوسه‌هایی‌ست که حتما سراغ شما هم آمده است. این اتفاق به‌طور خاص برای رانندگان جوان‌تری که دنبال هیجان هستند و دوست دارند خروج تاثیرگذاری از پارک داشته باشند، بسیار آشناست! با این وجود، شاید اگر بدانید که با این کار، چه آسیبی به سیستم انتقال قدرت خودروی خود وارد می‌کنید، از خیر آن بگذرید!

این کار علاوه بر خطرات بسیاری که برای راننده و عابران پیاده دارد، می‌تواند آسیب بزرگی هم به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد کند.

دلیل اصلی این که تاکید می‌شود در خودروهای دنده اتوماتیک با دقت و صبر دنده عوض کنید، آن است که گیربکس‌های اتوماتیک برای تشخیص سرعت بالاتر به زمانی اندک نیاز دارند. بنابراین زمانی که شما پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار می‌دهید، در حقیقت فشار بسیار زیادی روی تسمه دنده وارد می‌کنید.

علاوه بر این، راه‌اندازی خودرو بلافاصله پس از روشن کردن همچنین می‌تواند باعث کار کردن موتور پیش از گرم شدن کافی و جریان یافتن سوخت شود و این مساله قادر است به بخش‌های فلزی سرد موتور آسیب برساند. بنابراین حتی اگر کار بسیار مهمی هم دارید، سعی کنید شتابگیری معقولی با اتومبیلتان داشته باشید تا دچار آسیب‌های بعدی نشوید.

به چراغ چک موتور بی‌توجهی نکنید

چراغ چک خودرو

چراغ چک خودرو یکی از مبهم‌ترین آیتم‌های اطلاع رسانی در خودروهاست؛ چرا که به هیچ وجه به ماهیت مشکل اشاره نداشته و صرفا به وجود یک ایراد فنی در خودرو اشاره دارد! حتما برای شما هم پیش آمده که حتی در شرایطی که به نظرتان همه چیز خودرو سالم و بدون مشکل هستند، با چراغ زرد Check Engine روبرو شوید!

در این شرایط بسیاری از ما با خیال این که چراغ چک خود به‌خود خاموش می‌شود، به آن بی‌توجهی می‌کنیم. با این وجود مثل بسیاری مشکلات دیگر در زندگی، چراغ چک هم معمولا خود به خود خاموش نشده و نیازمند رسیدگی است. از آن مهم‌تر این که چراغ چک معمولا به بروز اشکال در یکی از قطعات کلیدی خودرو اشاره دارد که در یک خودروی با دنده اتوماتیک می‌تواند گیربکس را هم شامل شود!

اگر روشن شدن چراغ چک خودرو به خاطر سیستم گیربکس باشد، می‌تواند به ایرادات مختلفی در این سیستم اشاره کند. به‌عنوان مثال کم شدن روغن گیربکس، داغ کردن، خوردگی چرخ دنده‌ها یا لیز خوردن آن‌ها روی هم از جمله مواردی هستند که می‌توانند دلیل روشن شدن چراغ Check به خاطر گیربکس باشند.

اتوماتیک بودن سیستم انتقال قدرت یک خودرو و هوشمندی بیشتر آن‌ها نسبت به سیستم‌های دنده دستی باعث نمی‌شود که برخی بخش‌های این سیستم انتقال قدرت دچار اشکال نشوند! بنابراین در صورت مشاهده چراغ چک، حتما آن را جدی گرفته و در اسرع وقت برای رفع مشکل به یک مکانیک مراجعه کنید.

در زمان توقف، دنده را در حالت خلاص (N) قرار ندهید

خلاص کردن اتومبیل

علیرغم این که دنده خلاص (N) پای ثابت تمامی گیربکس‌های اتوماتیک است، اما این دنده عملا کاربرد چندانی در خودروهای مجهز به این سیستم انتقال قدرت ندارد! دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک بیشتر جنبه اضطراری دارد و عموما برای کم کردن سرعت در شرایطی که پدال‌های گاز و ترمز عملکرد مورد انتظار خود را انجام نمی‌دهند، به کار می‌رود!

همچنین بخوانید:

مقایسه مزایا و معایب خودرو دنده ای با اتوماتیک؛ کدام را بخریم؟

بر خلاف خودروهای دنده دستی، در اتومبیل‌های دنده اتوماتیک نیازی به خلاص کردن خودرو در شرایط توقف نیست و می‌توان ضمن قرار داشتن دنده در حالت رانندگی، با فشردن پدال ترمز عملکردی مشابه را برای خودرو رقم زد. بنابراین اگر پس از مدت‌ها رانندگی با خودروهای دنده دستی به‌تازگی اتومبیلی اتوماتیک خریداری کرده‌اید و در تمامی توقف‌ها، خودروی خود را در حالت خلاص قرار می‌دهید، احتمالا باید دیر یا زود منتظر خرابی گیربکس باشید!

بد نیست بدانید که خلاص کردن خودروی اتوماتیک پشت چراغ قرمز یا در هنگام توقف‌های کوتاه هرگز نمی‌تواند مصرف سوخت خودروی شما را کاهش دهد و در عوض فشاری بیش از اندازه به گیربکس وارد می‌کند. علاوه بر این، گاز دادن ناگهانی در این شرایط نیز می‌تواند باعث عدم شتابگیری مناسب خودرو شده و زمینه‌ساز مشکلات دیگری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*