بیل گیتس هوش مصنوعی

نظر ترسناک بیل گیتس در مورد هوش مصنوعی: ما به آخر خط رسیدیم

بیل گیتس، موسس مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان نظر جالبی درباره هوش مصنوعی دارد و معتقد است فناوری GPT-5 شرکت OpenAI به آخر خط رسیده و بهتر از این نمی‌شود.

هوش مصنوعی مولد یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین کلیدواژه‌های امسال بوده است. بسیاری از شرکت‌ها در ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی روی این فناوری انجام داده‌اند و راه‌اندازی ChatGPT توسط شرکت OpenAI در نوامبر 2022 یک اتفاق مهم در پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی محسوب می‌شود. چت جی بی تی توانست پیشرفت‌های بزرگی را در هوش مصنوعی برای صنایع مختلف رقم بزند. GPT مخفف عبارت Generative Pre-Trained Transformer به‌معنای «تبدیل‌کننده مولد از پیش تمرین داده شده» است.

بیل گیتس درباره آینده هوش مصنوعی چه می‌گوید؟

بیل گیتس، موسس مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان، به‌تازگی نظرهای جالبی را در خصوص هوش مصنوعی ارائه کرده است. وی معتقد است GPT پیشرفت‌های زیادی کرده، اما شاید به آخر خط رسیده باشد و نتواند جلوتر از این برود. وی در مصاحبه‌ای که با روزنامه آلمانی Handelsblatt داشته، گفت دلایل زیادی وجود دارد که به این نتیجه برسیم که فناوری GPT به بالاترین سطح خود رسیده است. این مولتی‌میلیاردر 67 ساله اعتقاد دارد شاید اشتباه کند، اما بر خلاف آنچه افراد در OpenAI درباره GPT-5 فکر می‌کنند، او بر این باور است که هوش مصنوعی مولد فعلی به حداکثر ظرفیت خود رسیده و توان پیشرفت بیشتر ندارد. با این حال، بیل گیتس جهش از GPT-2 به GPT-4 را باورنکردنی دانسته است.

بیل گیتس هوش مصنوعی

موسس مایکروسافت در مصاحبه خود با این روزنامه آلمانی پیش‌بینی کرد که تا دو الی پنج سال آینده، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، دقت نرم افزارهای هوش مصنوعی، بهبود قابل توجهی خواهد داشت که این اتفاق می‌تواند منجر به ایجاد اپلیکیشن‌های جدید و قابل اعتماد شود. او در حالی این پیش‌بینی را مطرح کرد که گفته بود OpenAI با GPT-4 به یک محدودیت رسیده و احساس نمی‌کند که GPT-5 بهتر از نسخه قبلی خود باشد.

با این حال بیل گیتس در صحبت‌های خود اضافه کرد که در کوتاه‌مدت، پتانسیل قابل توجهی در هوش مصنوعی می‌بیند. تحقیقات جدید می‌تواند هوش مصنوعی را قابل اعتمادتر و قابل درک‌تر از قبل کند. همچنین در آینده، کشورهای در حال توسعه بهره‌ی زیادی از هوش مصنوعی خواهند برد. وی برای نمونه، توصیه‌های بهداشتی از طریق گوشی های هوشمند را مثال زد.

این مولتی‌میلیاردر در خصوص هزینه‌های هوش مصنوعی و قابلیت اطمینان آن گفت برخی از تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا حدود 30 هزار دلار برای هر قطعه قیمت دارند و از قدرت محاسباتی زیادی برخوردار هستند و انرژی زیادی هم مصرف می‌کنند. آموزش یک مدل زبان بزرگ بسیار پرهزینه است؛ اما هزینه‌های واقعی استفاده، ده سنت در هر پرس‌وجو بود که امروز احتمالا بیشتر از سه سنت است. بنابراین هزینه‌های مربوط به توان محاسباتی یا نیمه‌هادی‌ها همچنان بسیار زیاد است.

بیل گیتس هوش مصنوعی

گیتس در ادامه صحبت‌های خود به فواید هوش مصنوعی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت هوش مصنوعی می‌تواند به تولید داروها و واکسن‌ها در زمان کمتر، کمک کند. با وجود مشکلات رایج در رابطه با قابلیت اطمینان، دیده شده که هوش مصنوعی در این زمینه‌ها می‌تواند یکپارچه عمل کند. وی در خصوص جعبه سیاه هوش مصنوعی نیز اظهار کرد درک این‌که هوش مصنوعی چگونه اطلاعات را رمزگذاری می‌کند، می‌تواند یک نقطه عطف باشد. از گیتس پرسیده شد نظرش در مورد این که هوش مصنوعی یک جعبه سیاه است و اطلاعات کمی در مورد عملکرد درونی آن وجود دارد چیست که او پاسخ داد افراد زیادی از قبل روی رمزگشایی آن کار می‌کردند. موسس مایکروسافت تاکید کرد هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه زمانی می‌توانیم به هوش عمومی مصنوعی دست پیدا کنیم، اما این فناوری می‌تواند یک پیشرفت بزرگ و واقعی برای بشریت باشد.

بنیان‌گذار مایکروسافت به تغییرات آب‌وهوایی نیز اشاره کرد و افزود مدل‌های آب‌وهوایی در حال بهتر شدن هستند و محصولات جدیدی برای مقابله با افزایش دمای کره زمین وجود خواهد داشت. وی در انتها خاطرنشان کرد در نزدیک به صد شرکت سرمایه‌گذاری کرده که این شرکت‌ها در جهت بهبود شبکه برق با هوش مصنوعی کار می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*