واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود؛ ورود دوباره سامسونگ و ال جی به ایران

به‌زودی واردات لوازم خانگی در ایران آزاد خواهد شد. این می‌تواند به‌معنای ورود مجدد برندهای سامسونگ، ال جی، سونی و غیره به بازار کشور باشد.

تحریم‌های سنگینی که چند سال پیش توسط ایالات متحده اتخاذ شد، باعث توقف فعالیت برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران شد که در رأس آن‌ها سامسونگ و ال جی قرار داشتند. بعد از این اتفاق، کارخانجات مونتاژ ال جی به جی پلاس و سامسونگ هم به سام تغییر پیدا کرد. وقتی اوضاع کمی آرام‌تر شد، واردکنندگان آمادگی خود را برای وارد کردن مجدد محصولات برندهای خارجی اعلام کردند؛ اما این بار نوبت مقامات ایرانی رسید که جلوی واردات لوازم خانگی خارجی به کشور را بگیرند.

واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

این تصمیم به بهانه تقویت تولید داخل انجام شد، اما بیشتر از هر چیزی باعث انحصاری شدن بازار لوازم خانگی شد. درست مثل اتفاقی که برای خودرو افتاد، برای بازار لوازم خانگی هم رخ داد و باعث افزایش چند برابری قیمت لوازم خانگی ایرانی بودیم. به‌طوری که اگر تا چند سال پیش می‌توانستید یک تلویزیون ۴۳ اینچی ایرانی را با ۲ میلیون تومان بخرید، الان باید حداقل ۱۰-۱۵ میلیون تومان برای آن کنار بگذارید. جلوگیری از واردات از مبادی قانونی، باعث افزایش قاچاق کالا نیز شد تا بازار کشور پر از لوازم خانگی قاچاق گران قیمت و بدون گارانتی شود.

واردات لوازم خانگی در راستای واردات خودرو

اما حالا که واردات خودرو تا حدودی آزاد شده، فرصت بسیار خوبی به‌دست آمده تا این اتفاق برای بازار لوازم خانگی نیز رخ دهد. در همین راستا عباس علی آبادی، وزیر صمت کشور توضیحاتی را ارائه داده و آغاز مجدد واردات رسمی انواع لوازم جانبی خارجی را تلویحا تأیید کرده است.

علی آبادی با تأیید بر اینکه باید از تولید در کارخانجات داخل کشور حمایت شود، توضیح داد که این به‌معنای انحصاری کردن بازار نیست و نباید رقابت با برندهای خارجی از بین ببرد. وی همچنین تأیید کرده است که به‌زودی با اعمال تعرفه‌های جدیدی، مجوز وارد کردن لوازم خانگی به واردکنندگان اعطا خواهد شد.