انتخاب سایز تلویزیون

راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون برای خانه شما

اگر از تلویزیون اتاق نشیمن خود لذت نمی‌برید، به‌خاطر ابعاد نامناسبش است. ما در اینجا برای انتخاب بهترین سایز تلویزیون به شما کمک می‌کنیم.

امروزه طراحی و چینش دکور منزل و لوازم خانگی به مساله‌ای دقیق و حساس تبدیل شده و انتخاب دستگاه‌های مناسب و جایگزینی بهینه آن‌ها از جمله عوامل مهم در چینش منزل‌ها به شمار می‌رود. در این میان، تلویزیون‌ها به دلیل اهمیت فراوان برای خانواده‌ها دستگاه‌هایی حیاتی برای هر منزل به شمار می‌روند. به دلیل تنوعی که در اندازه و برند این تلویریون‌ها وجود دارد، انتخاب کردن یک مدل بهینه از میان محصولات مختلف موجود در بازار کار دشواری بوده و نیازمند تحقیق بسیار است.

علاوه بر انتخاب برند و قابلیت‌های مد نظر از یک تلویزیون، مساله حائز اهمیت دیگر در خصوص انتخاب آن‌ها، سایزشان است. هر منزل مسکونی بسته به اندازه‌ای که دارد نیازمند تلویزیونی با اندازه خاص است و انتخاب دستگاهی بیش از اندازه کوچک یا بزرگ، ضمن این که به دکور منزل آسیب می‌زند، تماشای محتوا روی تلویزیون را نیز با چالش روبرو خواهد کرد.

به همین جهت در ادامه سعی داریم در انتخاب سایز مناسب تلویزیون برای منزلتان به شما کمک کنیم و اطلاعاتی در خصوص ابعاد ایده‌آل تلویزیون را در اختیارتان قرار دهیم. اگر قصد خرید یک تلویزیون جدید را دارید، حتما تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

چگونه یک تلویزیون با سایز مناسب انتخاب کنیم؟

اندازه TV

پیش از خرید تلویزیون، نکاتی هست که باید به آن‌ها دقت کنید تا صفحه نمایش دستگاه شما بیش از اندازه کوچک یا بزرگ نشود. برخی از این نکات در ادامه این بخش، مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین شرکت های سازنده تلویزیون در جهان

اندازه صفحه نمایش تلویزیون

پیش از این که فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب یک تلویزیون مناسب را بررسی کنیم، بد نیست دیدی کلی نسبت به ابعاد تلویزیون‌های با سایز مختلف داشته باشیم. اندازه صفحه نمایش یک تلویزیون معمولا با اینچ نمایش داده می‌شود. با این وجود، با مراجعه به جدول‌های تبدیل، می‌توان ابعاد دستگاه به سانتیمتر را هم مشاهده کرد.

طول و عرض تلویزیون‌های با ابعاد مختلف در تصویر زیر قابل نمایش است:

انداز صفحه نمایش (اینچ)اندازه صفحه نمایش (سانتیمتر)عرض (سانتیمتر)طول (سانتیمتر)
2460.953.129.9
2871.16234.9
328170.839.8
4010188.649.8
4310995.253.5
50127110.762.3
55140121.868.5
60152.413477
65165143.980.9
7518916693.4
85215.9188.2105.8

جدول بالا مرجعی عالی برای آگاهی از ابعاد مختلف صفحه نمایش تلویزیون‌های با اندازه مختلف خواهد بود. در نظر داشته باشید که اندازه تلویزیون شما باید با سایر لوازم خانگی و ابعاد دیواری که قصد نصب یا قرار دادن تلویزیون در مجاورت آن را دارید، سازگار باشد.

علاوه بر این مساله، فاصله توصیه شده برای تماشای تلویزیون نیز مساله دیگری است که نقشی کلیدی در چیدمان تلویزیون و مبل شما خواهد داشت.

فاصله توصیه شده مبل از تلویزیون

تجربه بصری شما از تماشای تلویزیون، علاوه بر اندازه آن به فاصله بین TV و مبل نیز بستگی دارد. به بیان دیگر، برای این که تجربه مناسبی از تماشای تلویزیون داشته باشید، بهتر است بسته به اندازه آن در فاصله‌ای مشخص از آن بنشینید. جدول زیر فاصله ایده‌آل از تلویزیون‌های با اندازه مختلف برای کسب تجربه بهینه را به تصویر می‌کشد.

اندازه تلویزیون به اینچاندازه تلویزیون به سانتیمترفاصله توصیه شده از مبل
3281.281.34 متر
40101.61.68 متر
42106.681.76 متر
43109.221.81 متر
48121.922 متر
491232 متر
55139.72.3 متر
60152.42.5 متر
65165.12.7 متر
70177.82.9 متر
75190.53.15 متر
86218.43.6 متر

با وجود این که ممکن است برخی اوقات وسوسه شویم که گران‌ترین مدل تلویزیون ممکن و در محدوده بودجه‌مان را خریداری کنیم، اما باید به خاطر داشته باشید که نشستن بیش از حد نزدیک به تلویزیون می‌تواند باعث ناراحتی در تماشای آن شود. از سوی دیگر، یک تلویزیون بیش از اندازه کوچک هم می‌تواند فشاری مضاعف به چشم وارد کرده و به تجربه بصری شما آسیب بزند.

بنابراین دستیابی به توازنی منطقی میان اندازه تلویزیون و فاصله مناسب از آن مساله‌ای‌ست که تاثیری فوق‌العاده در تجربه کار شما با تلویزیون خواهد داشت.‌ این مساله البته برای خانه‌های کوچک‌تر بیش‌تر صادق است.

انتخاب ارتفاع مناسب برای تلویزیون

علاوه بر سایز تلویزیون، ارتفاع قرار گرفتن آن از زمین هم می‌تواند مساله دیگری باشد که به‌طور قابل ملاحظه‌ای روی تجربه تماشای تلویزیون تاثیر خواهد گذاشت. زمانی که بحث ارتفاع مناسب برای تلویزیون مطرح است، فاکتورهای متعددی چون ارتفاع نصب پایه، محل قرارگیری سایر لوازم منزل و البته ارتفاع صندلی و مبل‌ها حائز اهمیت خواهند شد.

بر این اساس، جدول زیر ارتفاع مناسب برای تلویزیون‌های با هر اندازه‌ای را نمایش می‌دهد.

اندازه تلویزیون به اینچطول خود تلویزیون به سانتیمترارتفاع توصیه شده
2429.9حدود یک متر
2834.9حدود یک متر
3239.8حدود یک متر
4049.8حدود یک متر
4353.5حدود 1.2 متر
5062.3حدود 1.2 متر
5568.5حدود 1.2 متر
6077حدود 1.2 متر
6580.9حدود 1.2 متر
7593.4حدود 1.5 متر
85105.8حدود 1.5 متر

برای پیدا کردن ارتفاع مناسب برای نصب یا تکیه دادن تلویزیون لازم است در کنار ارتفاع خود تلویزیون به ارتفاع صندلی و مبل‌های منزل هم دقت کنید. اکثر مواقع، قرار دادن تلویزیون در ارتفاعی حدود یک متر از سطح زمین کاملا کافی به نظر می‌رسد. با این وجود، اگر قصد نصب کردن تلویزیون در اتاق خواب را دارید، می‌توانید ارتفاع را به دو متر افزایش دهید.

رزولوشن؛ فاکتوری کلیدی در تعیین اندازه و محل قرار گرفتن تلویزیون

رزولوشن تلویزیون انتخابی شما هم فاکتور مهم دیگری است که می‌تواند در انتخاب اندازه و محل قرارگیری آن کمک بزرگی به شما کند. اکثر تلویزیون‌های مدرن با اندازه بالاتر از 32 اینچ صفحه نمایشی با رزولوشن 4K دارند. تلویزیون‌های با این رزولوشن وضوح فوق‌العاده‌ای داشته و تجربه بصری بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

البته توصیه ما این است که اگر قصد خرید تلویزیونی با اندازه بالاتراز 75 اینچ دارید، ترجیحا سراغ محصولاتی با رزولوشن 8K و بالاتر بروید تا هم از کیفیت تصویر فوق‌العاده بهره‌مند شوید و هم خیالتان از بابت چند سال آینده‌تان راحت باشد.

انواع روش‌های نصب تلویزیون

انتخاب سایز تلویزیون

روش‌های متنوعی برای نصب تلویزیون در مکان‌های مختلف منزل وجود دارند که هریک بسته به شرایط می‌توانند بهترین تجربه بصری را ارائه دهند. برخی از این گزینه‌ها به شرح زیر هستند:

  • کنسول یا میز تلویزیون: اگر قصد دارید تلویزیون خود را روی یک کنسول یا میز قرار دهید، باید مطمئن شوید که ابعاد کنسول مناسب تلویزیون و فضای منزل شماست. با این روش می‌توانید مطمئن باشید که کابل‌های تلویزیون و سایر اکسسوری‌های آن به‌درستی متصل بوده و مشکلی از بابت وصل کردن دستگاه به برق وجود ندارد.
  • نصب تلویزیون به دیوار: با نصب کردن تلویزیون به دیوار، علاوه بر این که فضای منزل شما مدرن‌تر به نظر می‌رسد، فضای زیادی را هم ذخیره خواهید کرد. در این شرایط همچنین امکان تنظیم ارتفاع تلویزیون نیز در اختیار شما قرار خواهد داشت.
  • اتصالات جهت‌دار: استفاده از این دسته اتصالات بیشتر برای اتاق‌ها کاربرد دارد. از این طریق می‌توانید زاویه تلویزیون را بسته به محل نشستن خود تغییر دهید.
  • کابل‌های HDMI 2.1: استفاده از کابل‌های باکیفیت HDMI 2.1 می‌تواند باعث افزایش چشمگیر کیفیت خروجی تلویزیون شود. این کابل‌ها قادرند به‌راحتی از محتوای چندرسانه‌ای باکیفیت یا بازی‌های با نرخ رفرش بالا پشتیبانی کرده و تجربه‌ای منحصربفرد را رقم بزنند.

همچنین بخوانید:

بهترین تلویزیون های خمیده بازار در سال ۲۰۲۳

ترفندهایی برای انتخاب سایز ایده‌آل تلویزیون

زمانی که قصد انتخاب یک تلویزیون را دارید، فاکتورهای دیگری هم هستند که می‌توانند در انتخاب محصول مناسب و ایده‌آل به شما کمک کنند. برخی از این موارد در ادامه، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

رابط بین اندازه تلویزیون و فاصله از آن

مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در انتخاب یک تلویزیون مناسب، فاصله‌ای‌ست که از آن به تماشای تلویزیون می‌پردازید. در این خصوص قانونی تحت عنوان قانون شست دست برای محاسبه فاصله ایده‌آل از تلویزیون وجود دارد که بنا به آن باید فاصله مورد نظر از تلویزیون را بر 1.6 تقسیم کرد تا اندازه ایده‌آل نمایشگر آن به دست آید. البته این قانون رسمیت چندانی نداشته و تعیین فاصله ایده‌آل از تلویزیون بیش از هر چیز به سلیقه کاربر بستگی دارد.

محتوا

محتوایی که بیش از همه تماشا می‌کنید هم تاثیر بسزایی در انتخاب سایز تلویزیون خواهد داشت. به‌عنوان مثال اگر دنبال تماشای مسابقات ورزشی یا فیلم‌های اکشن هستید، بهتر است سراغ یک تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ بروید. با این حال در صورتی که بیشتری سریال یا فیلم‌های سینمایی تماشا می‌کنید، تلویزیونی کوچکتر هم می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

اندازه و مشخصات اتاق

دیگر عامل اثرگذار در انتخاب اندازه ایده‌آل تلویزیون هم سایز اتاقی است که قصد قرار دادن تلویزیون در آن را دارید. اگر اتاقتان کوچک است، نیازی نیست تلویزیون بیش از اندازه بزرگی برای آن خریداری کنید؛ چون فضای اتاق را بیش از اندازه اشغال کرده و حس کوچک بودن بیشتری به آن می‌دهد.

در صورتی که اتاق در نظر گرفته شده برای قرار دادن تلویزیون پنجره‌های فراوانی دارد، بهتر است تلویزیونی با صفحه مات خریداری کنید؛ چرا که از این طریق احتمال بازتاب نور از صفحه نمایش آن را به حداقل می‌رسانید.

صفحه نمایش TV

از سوی دیگر اگر اتاق در نظر گرفته شده بیش از اندازه بزرگ و عریض است به زاویه دید صفحه نمایش هم دقت کنید. منظور از زوایه دید، حداکثر زاویه‌ای‌ست که می‌توان از آن‌جا تصویر تلویزیون را واضح دید! طبیعتا در اتاق‌های عریض و بزرگ به زاویه دید بیشتری نیاز خواهد بود.

بودجه

در کنار مسائل بالا، بودجه در نظر گرفته شده برای خرید تلویزیون هم مساله تاثیرگذار دیگری است که باید پیش از خرید به آن توجه ویژه‌ای داشت. حتما بودجه‌ای مناسب برای خریدتان در نظر بگیرید تا تلویزیونی بیش از حد گران خریداری نکنید.

رزولوشن

رزولوشن یک تلویزیون هم مساله مهم دیگری است که باید مورد توجه واقع شود. تلویزیون‌های با رزولوشن بالاتر (مثلا 4K یا 8K) تصاویر واضح‌تری را نمایش می‌دهند. با این حال برای مشاهده و تشخیص کیفیت بالاتر آن‌ها لازم است که صفحه نمایش بزرگتری داشته باشند.

قابلیت‌ها

برخی تلویزیون‌ها از قابلیت‌هایی مانند HDR پشتیبانی می‌کنند که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کیفیت صفحه نمایش دارد. از سوی دیگر، برخی دیگر از تلویزیون‌ها هم هوشمند بوده و به یک سیستم عامل مجهز هستند که قادرند محتوای مختلف از مستقیما از اینترنت استریم کنند.

انتخاب سایز تلویزیون

قابلیت‌های متنوع تلویزیون‌ها طبیعتا تجربه کار با آن‌ها را ارتقا می‌دهد؛ اما هزینه بالاتری به خریدار تحمیل خواهد کرد.

برند

برخی برندها در کشور ما و کل دنیا به ارائه محصولاتی باکیفیت شهرت دارند؛ در حالی که برخی دیگر به ساخت و عرضه تلویزیون‌های اقتصادی و خوش‌قیمت معروفند. پیش از این که تصمیمتان برای خرید را نهایی کنید، لازم است در مورد این که کدام دسته تلویزیون‌ها را نیاز دارید، به جمع‌بندی برسید.

در پایان همچنین توصیه ما این است که اگر در خصوص انتخاب سایز تلویزیون مطمئن نیستید، ابتدا سراغ دستگاهی با نمایشگر کوچکتر بروید و سپس در صورت نیاز، اقدام به ارتقای آن نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*