اجاره جای پارک خودرو در خیابان

اجاره جای پارک خودرو در خیابان؛ پدیده‌ای عجیب در پایتخت

پدیده‌های عجیب و غریبی در پایتخت دیده می‌شود که یکی از آنها اجاره جای پارک خودرو در خیابان است. آیا این کار تخلف محسوب می‌شود یا قانونی است؟

شاید پذیرش این‌که در تهران بزرگ جای پارک خودرو را بتوانید اجاره کنید، سخت باشد؛ اما متاسفانه واقعیت دارد. به‌تازگی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرده هیچ شخص حقیقی یا حقوقی حق ندارد جای پارک خودرو را در ازای دریافت پول بدهد و این مسئله تخلفی آشکار است.

اجاره جای پارک خودرو در خیابان های تهران

به‌گفته سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر پایتخت، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال برگزاری مزایده‌های مربوطه در نقاط مختلف پایتخت برای واگذاری اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای پیمانکاران است و تا امروز این طرح در نیمی از مناطق شهر تهران اجرایی شده است. وی افزود:

جای پارک خودرو در حاشیه معابر عمومی البته در محل‌هایی که توقف ممنوع محسوب نشود، متعلق به همه شهروندان است و طبق قانون هیچ‌کس حق ندارد که در چنین محل‌هایی، به‌صورت اختصاصی از حاشیه معبر استفاده کند یا جای پارک اجاره بدهد.

اجاره جای پارک خودرو در خیابان

تشکری هاشمی همچنین خاطرنشان کرده که اشخاصی از قبیل مغازه‌دارها، رستوران‌دارها، متصدیان استخرها یا باشگاه‌های ورزشی نمی‌توانند و حق ندارند که از حاشیه معابر به‌عنوان فضای اختصاصی و مایملک خود بهره‌برداری کنند. علاوه بر این نباید این شائبه به‌وجود آید که ادارات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی حق چنین کاری را به‌واسطه دولتی بودن دارند!

جالب است بدانید که پیرامون اجاره جای پارک خودرو، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری حکمی صادر کرده با این نص که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی امکان بهره‌برداری از حاشیه معابر عمومی به‌صورت اختصاصی را ندارد و بر اساس مقررات راهنمایی و رانندگی در محل‌هایی که پارک خودرو برای عموم شهروندان مجاز است، هیچ‌کس نباید جای پارک اجاره بدهد یا از حاشیه معبر به‌صورت شخصی استفاده کند.

ساماندهی، مفیدتر از برخورد قهری است

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه تذکرات خود تأکید کرده که شهرداری‌های مناطق و نواحی پایتخت موظف هستند با هماهنگی مقامات قضایی و در صورت نیاز با کمک گرفتن از نیروهای انتظامی نسبت به چنین تخلفات آشکاری واکنش در خور نشان دهند.

آن‌طور که تشکری هاشمی عنوان می‌کند، تا به امروز برخوردهای قضایی و قهری با این مسئله شده، ولی نتیجه قطعی نداشته و مشکل حل نشده است. اجاره جای پارک خودرو همچنان در سطح کلانشهر تهران دیده می‌شود و به‌نظر می‌رسد بهتر است به‌جای برخوردهای قهری از طرح‌های ساماندهی پارک حاشیه‌ای مدد گرفته شود. وی در ادامه گفت:

برای رفع تخلف استفاده‌های اختصاصی از حاشیه معابر و جلوگیری از اجاره دادن جای پارک خودرو توسط متخلفان، باید سیستم‌های پارکبان شامل تجهیزات هوشمند و عوامل انسانی را در حاشیه معابری که اجازه پارک خودرو در آنها وجود دارد، مستقر کنیم تا همه شهروندان بتوانند به‌صورت عادلانه از جای پارک استفاده کنند. طبیعتا اگر چنین کاری در حاشیه تمام معابر شهر تهران انجام شود، احتمال انجام این‌گونه تخلفات نیز به حداقل می‌رسد. البته قطعا پلیس راهور باید با پارک خودرو در حاشیه معابری که اجازه پارک در آنها وجود ندارد و توقف ممنوع محسوب می‌شود، با اعمال قانون و جریمه کردن برخورد کند.

تشکری هاشمی

برخورد قهری و قضایی با این مسئله شاید مشکل اجاره جای پارک را در یک نقطه مشخص حل کند؛ اما در وسعت کلان نمی‌تواند راهگشا باشد. به عقیده هاشمی، این مشکل به‌صورت قارچی تکثیر می‌یابد و نقاط بیشتری را درگیر خواهد کرد. وی از شهرداری درخواست کرده تا هر چه سریع‌تر نسبت به اجرا و پیاده‌سازی طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای اقدام کند تا اجاره‌دهندگان جای پارک خودرو نتوانند جولان ندهند.

معضل اجاره جای پارک خودرو تا پایان سال حل خواهد شد

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای توسط شهرداری تهران به مصوبه شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت:

بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری موظف است که تا پایان سال 1402، طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای را با استفاده از نیروهای انسانی و تجهیزات هوشمند در تمام مناطق شهر تهران اجرایی کند و بیش از 450 هزار محل پارک عمومی در حاشیه معابر پایتخت را سامان بدهد.

اجاره جای پارک خودرو در خیابان

برای اجرای هر چه بهینه‌تر این طرح، مسئولان شهرداری گزارشی تهیه کرده‌اند که مطابق آن مزایده‌هایی برای واگذاری اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای به پیمانکاران برگزار خواهد شد. طرح فوق تا به الان در نیمی از مناطق پایتخت اجرایی شده و پس از بررسی‌های میدانی و برگزاری مزایده‌ها در سایر مناطق اجرایی می‌شود. هاشمی در پایان افزود:

از مسئولان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک می‌خواهیم اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای، برگزاری مزایده‌ها، انعقاد قرارداد با پیمانکاران و نصب تجهیزات مربوطه را با سرعت بیشتری پیگیری کنند تا شهرداری تهران بتواند تا پایان امسال به تعهد خود مبنی بر اجرایی شدن این طرح در تمام نقاط پایتخت عمل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*