قدیمی ترین هرم جهان

قدیمی ترین هرم جهان احتمالا در اندونزی باشد نه مصر!

باستان شناسان از کشف یک سازه مرموز و جذاب زیرزمینی در اندونزی خبر دادند که احتمالا قدیمی‌ ترین هرم جهان است.

در اعماق یک تپه در اندونزی یک هرم عظیم زیرزمینی قرار دارد که قدمت آن به قبل از استون هنج و اهرام جیزه برمی‌گردد. این سازه مرموز که “Gunung Padang” نامیده می‌شود، می‌تواند با برخی از قدیمی‌ترین سازه‌های مگالیتیکی که تاکنون توسط انسان ساخته شده است رقابت کند. این منطقه که در جزیره جاوه غربی واقع شده است، به دلیل طراحی پلکانی آن که به یک قله منتهی می‌شود، نزد مردم محلی مقدس شمرده شده و “Punden berundak” (هرم پلکانی) نامیده می‌شود.

با اینکه کاوش‌های باستان‌شناسان در این منطقه محدود بوده، اما هرم Gunung Padang در حال حاضر به عنوان یک بنای منحصر به‌فرد که حاصل از نبوغ انسان است، تلقی می‌شود. قدیمی ترین هرم جهان که در بالای یک آتشفشان خاموش قرار گرفته، احتمالاً به دوره پیش از کشاورزی و تمدن مدرن بازمی‌گردد.

قدیمی ترین هرم جهان

یافته‌های اخیر دانشمندان اندونزیایی نشان می‌دهد که فضای داخلی هرم Gunung Padang احتمالا دارای اتاق‌های گسترده و پر از رمز و راز است. تجزیه و تحلیل دقیق منطقه که در گویش محلی «کوه روشنگری» ترجمه می‌شود، با قطعیت نشان می‌دهد که یک تمدن باستانی، تپه گدازه‌ای طبیعی را با دقت به ساختاری هرمی شکل داده است.

تاریخ‌گذاری رادیوکربن این محدوده نشان می‌دهد که ساخت و ساز این هرم در آخرین دوره یخبندان، یعنی بین 16 الی 27 هزار سال پیش آغاز شد. در مقام مقایسه، قدمت گوبکلی تپه معروف در ترکیه که اغلب به عنوان قدیمی‌ترین مگالیت جهان در نظر گرفته می‌شود، تنها به 11000 سال قبل بازمی‌گردد.

قدیمی ترین هرم جهان

این مکاشفه به دنبال سال‌ها مطالعه عمیق به ثمر نشسته است. در میانه سال‌های 2011 تا 2015، تیمی متشکل از باستان‌شناسان، زمین‌شناسان و ژئوفیزیکدانان به رهبری دنی هیلمان ناتاویجاجا، زمین‌شناس آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی، از تکنیک‌های مختلفی از جمله حفاری هسته، رادار نفوذ به زمین، و تصویربرداری زیرسطحی استفاده کردند. تحقیقات آنها نشان داده که قدیمی ترین هرم جهان، مانند بسیاری از سازه های مگالیتیک، پیچیدگی‌های ساختاری دارد که عمیق ترین لایه‌های آن به 30 متر زیر زمین می‌رسد.

مراحل ساخت قدیمی ترین هرم جهان

ظاهرا ساخت اولیه هسته بین 25000 تا 14000 قبل از میلاد اتفاق افتاده، اما پس از آن برای هزاران سال رها شد. بعدها، در حدود 7900 تا 6100 قبل از میلاد، تپه هسته هرم با ستون‌های سنگی و خاک‌های شنی گسترش یافت و سایر اقدامات بین 6000 تا 5500 قبل از میلاد تکمیل شد. جالب اینجاست که در این مرحله، برخی از قسمت‌های قدیمی‌تر منطقه دفن یا روی آن ساخته شدند.

مرحله نهایی ساخت و ساز نیز بین سال‌های 2000 و 1100 قبل از میلاد انجام و طی آن دوره، خاک سطحی و تراس‌های سنگی به آن اضافه شد. این بخش بالایی امروزه قابل مشاهده ترین قسمت هرم Gunung Padang است.

قدیمی ترین هرم جهان

محققان خاطرنشان کردند که سازندگان در مراحل بعدی ساخت قدیمی ترین هرم جهان، مهارت‌های سنگ تراشی قابل توجهی را نشان داده‌اند که با فرهنگ سنتی شکارچی آن دوره بیگانه بوده است. با توجه به اشغال طولانی و مداوم این بخش، هرم مذکور احتمالا برای باستانیان اهمیت قابل توجهی داشته که آنها را به تغییر مکرر آن واداشته است.

برای آشکار کردن هویت سازندگان ماقبل تاریخ این هرم و هدف ساخت آنها، انجام کاوش‌های بیشتر ضروری است. علاوه بر آن، بررسی‌های لرزه‌نگاری در داخل دامنه تپه از وجود حفره ها و اتاقک‌های پنهانی حکایت دارد که طول برخی از آنها به 15 متر با سقف هایی به ارتفاع 10 متر می‌رسد. تیم تحقیقاتی اکنون قصد دارد در این مناطق عملیات حفاری را آغاز کرده و در صورت امکان، دوربین را برای اکتشافات بیشتر به اعماق مرموز آن هدایت کند. اسرار هرم Gunung Padang هنوز کاملا فاش نشده است و پیش‌بینی می‌شود اکتشافات آینده اطلاعات جذاب‌تری را از این سازه مرموز و جذاب ارائه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*