کیف ابزار فضانورد ایرانی

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد!

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

اخیرا یاسمین مقبلی و لورل اوهارا، دو فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ماموریت یافتند تا با اجرای یک راهپیمایی فضایی، یکی از قطعات مربوط به پنل‌های خورشیدی ایستگاه را تعویض کنند. اما در جریان کار، کیف ابزار این فضانورد ایرانی تبار و همکارش رها شد و به دوردست‌ها رفت. خوشبختانه وجود این کیف، برای ادامه راهپیمایی فضایی آن‌ها لازم نبود و دو فضانورد، بدون مشکل به درون ایستگاه بازگشتند.

مهم‌تر اینکه مسیر حرکت کیف ابزار، طوری است که به احتمال زیاد دوباره به ISS نزدیک نمی‌شود و به آن برخورد نمی‌کند؛ پس جای نگرانی وجود ندارد.

یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی تبار

اما این نخستین باری نیست که فضانوردان، وسایل و ابزار خود را در فضا گم می‌کنند. به‌عنوان مثال در سال 1965، فضانورد ناسا «اِد وایت» هنگام راهپیمایی در بیرون از فضاپیمای Gemini 4، یک دستکش را گم کرد. در دهه‌های اخیر، فضانوردان دیگری هم اتفاقات مشابهی را تجربه کردند؛ از گم کردن پیچ و مهره تا سپر محافظ خرده سنگ‌های فضایی!

در برخی موارد، حتی فضانوردان از عمد یک شی را به درون فضا رها کردند. مثلا همین امسال، «سرگی پروکُپی‌یف» و «دمیتری پتیلین» دو فضانورد روس، یک قطعه سخت افزاری معیوب را که نسبتا بزرگ هم بود، در فضا دور انداختند. راهپیمایی فضایی این دو در حال پخش زنده بود و یکی از آن‌ها هنگام دور انداختن قطعه، با آن خداحافظی هم کرد و گفت چه زیبا پرواز می‌کند!

اما مشکل اینجاست که همه زباله های فضایی، لزوما از مسیر راهپیمایی‌های فضایی آینده، دور نمی‌مانند. دانشمندان مدت‌هاست نگران وفور این نوع زباله‌ها در فضا هستند؛ چیزی که می‌تواند جان فضانوردان را به خطر بیندازد.

به‌هرحال ظاهرا این‌بار که به‌خیر گذشته است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*