هوش عمومی مصنوعی (AGI)

مهندس ارشد OpenAI: هوش عمومی مصنوعی با ما مثل حیوان رفتار خواهد کرد

یکی از بنیان‌گذاران شرکت OpenAI به‌عنوان صاحب ربات چت ChatGPT می‌گوید که ما از دیدگاه هوش عمومی مصنوعی مثل حیوانات هستیم و خودشان برایمان تصمیم خواهند گرفت!

وقتی کمپانی OpenAI در منطقه خلیج سانفرانسیسکو برای خودش اسم و رسمی را به‌پا کرد، ایلیا سوتسکور، هم‌بنیان‌گذار و مهندس ارشد این شرکت هشدار داد که تکنولوژی جدید آن‌ها می‌تواند دنیا را تغییر دهد، اما این به‌نحوی نیست که منفعت انسان‌ها در آن لحاظ شده باشد.

سوتسکور در مینی مستندی که توسط گواردین منتشر شده می‌گوید‌ «هوش مصنوعی چیز بسیار عالی است، زیرا می‌تواند تمام مشکلاتی که امروز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم را رفع کند. اشتغال، بیماری و فقر را حل می‌کند؛ اما متعاقبا مشکلات جدیدی هم به‌وجود خواهد آورد».

هوش عمومی مصنوعی (AGI)

این مستند که فیلمبرداری آن بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ انجام شده، در مورد یکی از برترین قطب‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی است که در آن زمان مشغول توسعه تکنولوژی شگفت‌انگیزی بود. تکنولوژی که حالا “ChatGPT” نام گرفته است. این مستند نشان می‌دهد کسانی که در پشت صحنه توسعه این ربات چت قرار داشتند، می‌دانستند که تکنولوژی آن‌ها چقدر انقلابی خواهد بود و حتی از پیامدهای آن هم مطلع هستند.

هوش عمومی مصنوعی (AGI) بدون نظر ما تصمیم‌گیری می‌کند!

در این مستند کوتاه، سوتسکور در مورد هوش عمومی مصنوعی یا AGI هم صحبت می‌کند. AGI، هوش ماشینی است که نه تنها می‌تواند هر کاری که انسان قادر به انجامش است را انجام دهد، بلکه حتی از انسان هم بهتر انجامش خواهد داد. اما شاید جالب‌ترین بخش این گفتگو، در مورد ناهماهنگی اهداف انسان‌ها با هوش مصنوعی است. او این اتفاق را به رفتاری که ما با حیوانات می‌کنیم مقایسه می‌کند. او می‌گوید که ما هر کاری می‌کنیم از روی تنفر نسبت به حیوانات نیست، بلکه راحتی خودمان را در نظر می‌گیریم. سوتسکور در این بخش مهم می‌گوید:

به‌نظر من، این را می‌توان با نوع رفتار ما با حیوانات مقایسه کرد. تنفری از حیوانات نداریم. انسان‌ها، حیوانات را دوست دارند و خیلی هم به آن‌ها محبت می‌کنند. اما وقتی به‌دنبال ایجاد بزرگراهی بین دو شهر هستند، در این مورد از حیوانات سوال نمی‌پرسند. چون که این برای ما انسان‌ها مهم است.

به‌اعتقاد من این می‌تواند رابطه‌ای باشد که بین ما و هوش عمومی مصنوعی شکل خواهد گرفت. آن‌ها خودمختار هستند و برای کارها خودشان تصمیم می‌گیرند.

هوش عمومی مصنوعی (AGI)

صحبت‌های مهندس ارشد شرکت OpenAI در مورد هوش مصنوعی جدید خیلی ترسناک به‌نظر می‌رسد. ما نمی‌دانیم با توجه به پیشرفتی که در این حوزه شکل گرفته، آینده انسان‌ها و ماشین‌ها چگونه به‌هم گره خواهد خورد.