شاسی بلندهای قدیمی

۵ دلیل برای اینکه شاسی بلندهای قدیمی بهتر از اس یو وی های جدید برای آفرود هستند

بررسی‌ها نشان می‌دهند شاسی بلندهای قدیمی در آفرود نسبت به شاسی بلندهای جدید عملکرد بهتری دارند. در ادامه با 5 دلیل برتری خودروهای 4×4 قدیمی نسبت به اس یو وی های جدید آشنا خواهیم شد.

امروزه شاسی بلندها به‌عنوان محبوب‌ترین کلاس خودرویی در جهان محسوب می‌شوند. شاسی بلندهای جدید از طراحی جذاب‌تر و امکانات پیشرفته‌ای بهره می‌برند تا حداکثر راحتی را برای راننده و سرنشینان به‌همراه داشته باشند؛ اما نسبت به خودروهای شاسی بلند اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی نمی‌توانند لذت رانندگی واقعی را ارائه دهند.

در همین راستا در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز قصد داریم دلایل برتری اس یو وی های قدیمی نسبت به اس یو وی های جدید در بحث رانندگی به‌ویژه در حوزه آفرود را مورد بررسی قرار دهیم.

ویژگی‌های اصلی شاسی بلندهای قدیمی

شاسی بلندهای قدیمی

شاسی بلندهای قدیمی که از امکانات الکترونیکی بی‌بهره هستند و تمام عملکردهای آنها به ویژه تعویض دنده به‌شکل مکانیکی توسط راننده انجام می‌شود، برای رانندگان تجربه رانندگی لذت‌بخشی را به‌همراه دارند. هرچند این موضوع برای بسیاری از رانندگان امروزی دشوار و خسته‌کننده است، اما برای برخی افراد یک رانندگی هیجان‌انگیز، لذت‌بخش و واقعی محسوب می‌شود. ویژگی‌های اصلی شاسی بلندهای قدیمی به شرح زیر است:

ساده بودن بخش فنی: شاسی بلندهای 4×4 قدیمی فاقد تجهیزات الکترونیکی پیچیده بوده و یک تجربه رانندگی ساده و مکانیکی را به‌همراه دارند.

قابلیت اطمینان و آسان بودن نگهداری: سادگی و قابلیت اطمینان بالای شاسی بلندهای قدیمی باعث شده تا تعمیر این خودروها نیز آسان باشد.

قابلیت‌های آفرود: شاسی بلندهای قدیمی از شاسی مستقل و محورهای صلب بهره می‌برند که دارای استحکام بالایی بوده و باعث افزایش توانایی‌های آفرود می‌شود.

مقرون‌به‌صرفه: شاسی بلندهای 4X4 به‌دلیل هزینه‌های نگهداری پایین و آسان بودن تعمیر از لحاظ اقتصادی برای مشتریان خود مقرون‌به‌صرفه خواهند بود.

سرمایه‌گذاری و نوستالژی: خودروهای 4×4 قدیمی به‌دلیل حس نوستالژی خود امروزه به خودروهای بسیار محبوبی تبدیل شده‌اند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

شاسی بلندهای قدیمی

این‌که راننده بر تمام بخش‌های شاسی بلندهای 4×4 قدیمی تسلط دارد و تمام بخش‌ها به‌شکل مکانیکی فعال می‌شوند، یک مزیت اصلی برای این خودروها به‌شمار می‌رود. در واقع در خودروهای شاسی بلند جدید تمام فرایندها به‌شکل الکترونیکی بوده؛ مثلا تغییر حالت دو چرخ محرک به چهار چرخ محرک توسط سیستم‌های الکترونیکی و توسط کامپیوتر انجام می‌شود. از این رو یک مشکل در سیستم‌های الکترونیکی باعث عدم تغییر حالت خواهد شد که این موضوع در آفرود دردسرساز خواهد بود.

شاسی بلندهای قدیمی

در طرف مقابل، رانندگان شاسی بلندهای 4×4 قدیمی با چنین مشکلی مواجه نخواهند بود: چرا که با یک اهرم مکانیکی می‌توانند حالت چهار چرخ محرک را فعال کنند. ضمن این‌که اگر این اهرم دچار نقص شود، در بسیاری از این خودروها امکانی فراهم شده تا از زیر خودرو بتوان این حالت را تغییر داد. از این رو شاسی بلندهای قدیمی نسبت به مدل‌های جدید در آفرود قابل اعتمادتر ظاهر خواهند شد.

قابل اعتماد بودن اس یو وی های قدیمی

شاسی بلندهای قدیمی

لقب قابل اعتمادترین خودروها به شاسی بلندهای آفرودی قدیمی می‌رسد. این خودروها بسیار ساده طراحی شدند که همین موضوع مزایای متعددی را به‌همراه دارد. مدل‌های دیزلی قدیمی نیز به پمپ سوخت مکانیکی یا سیستم انژکتوری ساده مجهز شدند و برای مدل‌های بنزینی قدیمی نیز از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری استفاده شده است.

لازم به ذکر است خودروهای شاسی بلند قدیمی نیز مشکلات خاص خود را به‌همراه دارند؛ اما با نگهداری مناسب می‌توان سطح قابل اعتماد بودن آنها را افزایش داد.

بالا بودن سطح توانایی آفرود اس یو وی های قدیمی

شاسی بلندهای قدیمی

شاسی بلندهای قدیمی طبق پلتفرم سنتی مستحکمی طرحی شدند؛ مثلا لندروور دیسکاوری قدیمی از شاسی نردبانی و محورهای جلو و عقب صلب بهره می‌برد؛ محور صلب یعنی یک تیرک فلزی دو چرخ، یک محور را به یکدیگر متصل کرده و فاقد بازوهای کنترلی مستقل هستند که این قابلیت، باعث افزایش توانایی‌های آنها در مسیرهای ناهموار می‌شود.

ضمن این‌که طراحی اکسل صلب نسبت به سیستم تعلیق مستقل مستحکم‌تر است و باعث کاهش نیاز آنها به تعمیر و نگهداری می‌شود. تقویت و اصلاح این خودروها به‌دلیل نوع تعلیق آنها نیز آسان‌تر است؛ چرا که به‌آسانی امکان اضافه کردن کیت افزایش ارتفاع و تایرهای بزرگ‌تر نیز وجود خواهد داشت.

Old SUVs

نسل فعلی لندروور دیسکاوری از ساختار یکپارچه با تعلیق مستقل بادی در هر دو محور بهره می‌برد که باعث شده در جاده سواری خوبی را به‌همراه داشته باشد. این خودرو به قابلیت تغییر ارتفاع نیز مجهز شده است، اما اگر تعلیق را در بالاترین ارتفاع قرار دهیم، سطح انعطاف خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند و در چنین حالتی قابلیت کنترل کشش این خودرو به کمک رانندگان می‌آید.

Old SUVs

از این رو نسل جدید لندروور دیسکاوری نسبت به نسل اول از کنترل کشش بهتری برخوردار است، اما اگر برای دیسکاوری قدیمی دو قفل دیفرانسیل در نظر گرفته شود و ارتفاع آن نیز افزایش پیدا کند، نسبت به نسل جدید و فعلی خود برتر ظاهر خواهد شد. البته ایجاد چنین تغییراتی در نسل فعلی دیسکاوری بسیار سخت خواهد بود؛ چرا که سیستم تعلیق بادی مستقل و سیستم‌های کامپیوتری آن پیچیده بوده و مانع نصب کیت‌های افزایش ارتفاع می‌شود.

پایین بودن هزینه‌های نگهداری

بررسی‌ها حاکی از آن است که مالکان شاسی بلندهای قدیمی نظیر نسل اول لندروور دیسکاوری نسبت به نسل فعلی آنها هزینه‌های نگهداری کمتری را متحمل خواهند شد؛ زیرا مدل‌های فعلی این خودرو از تجهیزات الکترونیکی پیچیده به‌همراه سنسورها و دوبین‌های مختلف بهره می‌برند، اما در طرف مقابل نسل‌های قدیمی آن فاقد چنین تجهیزاتی بوده و قطعات آن بسیار ارزان‌تر خواهند بود. ضمن این‌که دسترسی به قطعات دست دوم مدل‌های قدیمی نیز آسان‌تر است.

Old SUVs

مالکان با مهارت مکانیکی کم و بدون این‌که به تجهیزات تخصصی دسترسی داشته باشند، قادر به تعمیر خودرو خواهند بود. هرچند خودروهای شاسی بلند قدیمی برای افرادی که به تکنولوژی‌های جدید، موتور کم‌مصرف، سواری نرم و کابین ساکت علاقه دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما شاسی بلندهای قدیمی برای علاقه‌مندان به تجربه رانندگی واقعی همواره گزینه جذاب‌تری خواهند بود.

قیمت شاسی بلندهای قدیمی در بازارهای جهانی

میزان محبوبیت شاسی بلندهای قدیمی 4×4 در سال‌های گذشته به‌میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این خودروها با ویژگی‌هایی چون قابلیت‌های آفرود بالا، کابین ساده و طراحی جعبه‌ای‌شکل توانستند نگاه بسیاری از علاقه‌مندان به آفرود را به خود جلب کنند که همین موضوع باعث افزایش قیمت شاسی بلندهای قدیمی از برندهای تویوتا، جیپ و لندروور شده است.

Old SUVs

مشتریان در بازارهای جهانی می‌توانند نسل اول لندروور دیسکاوری را با قیمت‌های مناسبی بین 3 هزار دلار تا 20 هزار دلار در نسخه‌های منحصربه‌فرد خریداری کنند. البته با وجود این‌که بخش واشر سرسیلندر، یک مشکل شایع در لندروور دیسکاوری محسوب می‌شود، اما ساده بودن پیشرانه‌های این خودرو باعث شده تا تعویض واشر سرسیلندر این خودروها بسیار ساده و ارزان باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*