مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران؛ دنده دستی، G7 اتوماتیک، بنزینی و دیزلی

یکی از بهترین پیکاپ های چینی بازار کشور، فوتون است که نسخه‌های مختلفی دارد. در ادامه به مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند می‌پردازیم.

عاشقان دنیای پیکاپ‌ها همواره بر سر این‌که چه نوع خودرویی بهتر است بحث دارند. عده‌ای معتقدند پیکاپ های چینی به‌تازگی موفقیت‌های خوبی کسب کرده و موفق شده‌اند؛ حال آن‌که برخی بر این باورند که فقط می‌توان روی پیکاپ‌های ژاپنی حساب باز کرد. آیا قیاس صنعت خودروی چین و ژاپن با یکدیگر کار درستی است؟

اصولا پیکاپ‌بازها مقاصد خاصی از خرید چنین خودروهای غول پیکری دارند. برخی دوست دارند آخر هفته را با انتخاب یک مسیر آفرودی تبدیل به روزی لذت‌بخش کنند و عده‌ای دیگر از این ماشین‌ها برای حمل بار و کارهای این‌چنینی استفاده می‌کنند. به هر حال مهم این است که پیکاپ‌ها امروزه جایگاه خوبی در بازار خودروی ایران و جهان دارند و نمی‌توان از سهم عمده ایفای نقش آنها به‌راحتی چشم‌پوشی کرد.

یکی از بهترین وانت پیکاپ‌هایی که در خیابان‌های کشورمان یافت می‌شود، فوتون تونلند با سه مدل مختلف است. هر سه مدل چهره‌های متفاوتی دارند و حتی از نظر پیشرانه و جعبه دنده هم با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. در ادامه قصد داریم نگاهی به تمام مدل‌های فوتون تونلند در بازار کشورمان بیندازیم.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار

با ورود خودروسازان چینی به ایران و گسترده شدن فعالیت آنها کلاس‌های بدنه هم توسعه یافتند و پیکاپ‌ها در کنار کراس اوورهای لوکس و جذاب مورد توجه قرار گرفتند. پیش‌تر از آن و در اوایل دهه 80 شمسی تویوتا هایلوکس آغازگر راهی بود که امروزه چشم‌بادامی‌ها ادامه داده‌اند.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران

از آنجایی که واردات برای چند سالی ممنوع شد و دلار نیز روند صعودی به خود گرفت، مشتریان قدرت خرید هایلوکس چندین میلیارد تومانی را از دست دادند و اینجا بود که خودروسازان چینی وارد عمل شدند و توانستند با قیمت‌های کمتر و امکانات بیشتر گوی سبقت را بربایند. هم‌اکنون مونتاژکاران ایرانی با خرید قطعات به روش CDK سعی می‌کنند رقابت خوبی در حوزه پیکاپ‌ها رقم بزنند.

شرکت فوتون یکی از زیربرندهای مجموعه عظیم گریت وال محسوب می‌شود که سابقه خوبی در صنعت خودروسازی دارد. گریت وال به‌عنوان یکی از غول‌های چینی سوابق درخشانی در حوزه حمل و نقل داشته و از سال 1996 مشغول فعالیت است. عمده فعالیت این کمپانی، طراحی و ساخت اتوبوس و کامیون است و فوتون نیز بیشتر ماشین‌های ون و پیکاپ وانت تولید می‌کند و البته چندین مورد شاسی بلند هم به فروش رسانده است.

نخستین تونلند شرکت فوتون در سال 2011 میلادی راهی خیابان‌های چین شد و هم‌اکنون نه‌تنها در چین بلکه در تایلند و فیلیپین مونتاژ می‌شود. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فوتون این بوده که موفق شده تونلند را به‌طور گسترده صادر کند و از این نظر در قیاس با سایر پیکاپ های چینی برتری محسوسی دارد.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران

در حال حاضر تونلند به بازار کشورهایی نظیر مالزی، برزیل، کلمبیا و استرالیا صادر می‌شود و خودروی شناخته شده‌ای برای مردم آنها است. کامیون‌های فوتون در کشورمان معروف هستند و مورد بهره‌برداری در صنعت حمل و نقل سنگین قرار گرفته‌اند و فوتون تونلند بنزینی و دیزلی نیز مدتی است در مدل های مختلف در دسترس مشتریان قرار گرفته و به‌واسطه ایران خودرو در بازار کشورمان عرضه شده‌اند.

مدل های مختلف فوتون تونلند در ایران

همان‌طور که گفتیم در حال حاضر سه مدل مختلف از تونلند در بازار کشورمان حضور دارد که طراحی ظاهری آنها با یکدیگر متفاوت است. نخستین تونلند در سال 1393 به ایران آمد و تا همین دو سال پیش مونتاژ می‌شد. دومین مدل از این پیکاپ چینی با نام تونلند اس نیوفیس از سال 1400 تا 1401 تولید و مونتاژ شد. این دو مدل به لحاظ مشخصات فنی در یک رنج قرار دارند.

ایران خودرو طی سال جاری تصمیم گرفت تونلند جدید خود را با چهره و امکانات متفاوت نسبت به دو نسخه قبلی راهی بازار کند. بنابراین سومین مدل از این پیکاپ لوکس با گیربکس اتوماتیک و موتور بنزینی عرضه شد و تفاوت مهمی با فوتون‌های توربو دیزل پیشین داشت. در ادامه به مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند می‌پردازیم.

بررسی مشخصات اولین فوتون تونلند ایران (از 1393 تا 1400)

فوتون تونلند 1393 تا 1400

مشخصه ظاهری اولین فوتون تونلند مونتاژی در ایران، چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره عریض کرومی آن است. سایر نسل‌ها به‌لحاظ ظاهری با این مدل تفاوت دارند. در دو طرف سپرها مه‌شکن‌های دایره‌وار قرار گرفته‌اند که در نسخه‌های جدیدتر مه‌شکن‌ها ال‌ای‌دی هستند و ساختار متفاوتی دارند.

اولین و دومین فوتون تونلند به‌دلیل استفاده از پلتفرم و نسل مشترک، نمای جانبی و پشتی یکسان و مشابهی دارند. در نمای پشتی چراغ عمودی با حالت مثلثی نصب شده و فرم سپر هم شباهت بسیاری با سایر وانت‌های چینی دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 5310 میلی‌متر، 1880 میلی‌متر و 1860 میلی‌متر است و فاصله محوری 3105 میلی‌متر خواهد بود.

کابین مدل اول و دوم پیکاپ تونلند متفاوت از یکدیگر هستند. برای مثال در کابین تونلند 1393-1400 چیزی به نام دوربین پارک وجود ندارد؛ حال آن‌که در نسخه‌های بعدی شاهد تعبیه چنین آپشنی هستیم. مدل‌های 1400 و 1401 مجهز به مانیتور و ناوبری ماهواره‌ای شده‌اند که جذاب به‌نظر می‌رسد.

از دیگر آپشن‌هایی که در هر دو مدل تونلند 1393 تا 1400 وجود دارد می‌توان به حالت ساده پنل پشت فرمان، کلیدهای گردان سه‌گانه، ترمز دستی اهرمی، دسته دنده نقره‌ای‌رنگ و تودری فاقد تزئینات اشاره کرد. برای این پیکاپ دو نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی در نظر گرفته شده که هر دو مجهز به جعبه دنده 6 سرعته دستی و دو دیفرانسیل هستند.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران

پیکاپ مذکور توانایی حمل یک تن بار دارد و پیشرانه‌های دیزلی آن با استاندارد آلایندگی یورو 5 هماهنگ هستند. این در حالی است که مدل‌های 1393 تا 1400 مجهز به استاندارد یورو 4 هستند. اغلب خودروهای تونلند نسل اولی که در کشورمان دیده می‌شود، زیر کاپوت خود یک پیشرانه دیزلی 2.8 لیتری توربو دارند که به تکنولوژی اینترکولر تجهیز شده‌اند.

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ فوق می‌تواند حداکثر 164 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود و می‌تواند تنها در عرض 14 ثانیه از سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعتی که برای این پیکاپ در نظر گرفته شده، 150 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مصرف سوخت ترکیبی فوتون تونلند در هر صد کیلومتر پیمایش حدود 8 تا 9 لیتر گازوئیل است.

در کنار مدل دیزلی فوتون تونلند، تعداد کمی هم نسخه بنزینی وجود دارد که می‌توانید با جستجوی بیشتر خریداری کنید. زیر کاپوت این مدل یک پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی 4 سیلندر تعبیه شده که نسبت به مدل دیزلی ضعف‌های بیشتری دارد. توان خروجی مدل بنزینی 130 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور است و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این مدل برابر با 18 ثانیه است و 11 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر پیمایش مصرف خواهد کرد.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران - فوتون تونلند 1393 تا 1400

از جمله امکاناتی که نسل اول پیکاپ تونلند به آن مجهز شده می‌توان به دنده کمکی، دو دیفرانسیل 3 حالته با محدودکننده لغزش، رینگ 16 اینچی و تایر 265 میلی‌متری، کیسه هوای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ضد قفل ای بی اس و ای بی دی، کروز کنترل، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، مه‌شکن جلو، شیشه‌های برقی و سنسور عقب اشاره کرد.

قیمت این خودرو در نسخه دیزلی با توجه به وضعیت فنی و بدنه سالم یا ناقص می‌تواند بین یک تا 1.5 میلیارد تومان باشد؛ حال آن‌که مدل‌های بنزینی حدود 20 تا 30 درصد ارزان‌تر قیمت گذاری خواهند شد.

بررسی مشخصات فوتون تونلند S نیوفیس (از 1400 تا 1401)

فوتون تونلند مدل 1393 تا 1400 را در دو نسخه دیزلی و بنزینی مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که اولین نسل از این پیکاپ غول پیکر چه مشخصات و امکاناتی دارد. هم‌اکنون نوبت آن فرا رسیده تا مدل 1400-1401 این خودروی جذاب را بررسی کنیم. اگرچه ظاهر و چهره تونلند در این نسخه تغییر یافت و توان فنی آن بهبود پیدا کرد، اما تصمیم بر عرضه با تیراژ محدود گرفته شد.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران - فوتون تونلند S نیوفیس 1400

یکی از مهم‌ترین دلایل توقف عرضه فوتون تونلند S نیوفیس برای همیشه، رونمایی از مدل مدرن مونتاژی آن در سال جاری بود. شاید بهتر بود فرصتی به نسخه نیوفیس داده می‌شد تا کمی عرض اندام می‌کرد! به هر حال به لحاظ طراحی می‌توان گفت در نمای اصلی تغییرات محسوسی دیده می‌شود. چراغ‌ها نسبت به قبل تغییر پیدا کرده و از نو طراحی شده‌اند. ابعاد جلوپنجره افزایش یافته و ابزار و ادوات براق کرومی کمتر شده است. در قسمت صندوق بار نیز تزئیناتی با رنگ مشکی همچنان به‌چشم می‌خورد.

با ورود به کابین تونلند نیوفیس شاهد تعبیه یک نمایشگر لمسی بزرگ به‌همراه کلیدهای ساده خواهیم بود که به‌وسیله آنها می‌توانیم از آپشن‌های داخل نظیر گرم‌کن شیشه یا انتخاب حالت‌های رانندگی استفاده کنیم؛ سه نوع حالت رانندگی وجود دارد که عبارتند از: 2H و 4H و 4L. فرمان و پنل پشتی آن مشابه نسخه قبلی است، با این تفاوت که تزئینات چرمی به داشبورد، صندلی و تودری‌ها افزوده شده است. همچنین سرنشینان داخل کابین این نسل از تونلند راحت‌تر خواهند بود.

زیر کاپوت نسخه S نیوفیس یک پیشرانه 2.8 لیتری توربو دیزل تعبیه شده که با بهینه‌سازی توانسته از استاندارد آلایندگی یورو 4 به یورو 5 دست یابد. توان خروجی این موتور قدرتمند 174 اسب بخار و گشتاور آن 365 نیوتن‌متر است و 9 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند. تنها 14 ثانیه زمان لازم است تا پیکاپ نیوفیس جدید از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر با حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برسد. نیروی محرکه پیشرانه نیز از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته به محور جلو انتقال می‌یابد.

مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران - فوتون تونلند S نیوفیس 1400

اما آنچه برای بازار ایران طراحی شده، پیکاپی با موتور 2 لیتری توربو بنزینی است که می‌تواند حداکثر 200 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. تونلند مونتاژی در کشورمان نیروی محرکه خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی آیسین به محور جلو و عقب منتقل می‌کند و 12 تا 13 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز تقریبا 10 تا 11 لیتر در هر صد کیلومتر است.

تمامی امکانات نسل اول تونلند در نسخه S نیوفیس نیز وجود دارد، با این تفاوت که مدل 1400-1401 از آپشن‌هایی نظیر سیستم حفظ خودرو در شیب، روشنایی روز و اتولایت، مه‌شکن عقب و جلو، نمایشگر لمسی 10 اینچ با دوربین پارک و ناوبری ماهواره‌ای برخوردار است.

فوتون تونلند S نیوفیس 1400

در بازار کشورمان اگر به‌دنبال خرید یک نمونه از تونلند نیوفیس باشید می‌بایست بسته به سالم بودن آن بین 1.5 تا 1.8 میلیارد تومان هزینه کنید. متاسفانه نه برای نسل اول این پیکاپ و نه برای فیس لیفت آن گیربکس اتوماتیک تدارک دیده نشده، ولی همگی دو دیفرانسیل با سه حالت رانندگی هستند.

بررسی مشخصات فوتون تونلند G7 اتوماتیک (1402)

ایران خودرو در سال جاری اقدام به رونمایی از نسل جدید فوتون تونلند مونتاژی خود کرد که چهره و ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به دو نسل پیشین دارد. شباهت این پیکاپ به تویوتا هایلوکس بسیار زیاد بوده و هم از نظر طراحی ظاهری و هم امکانات داخلی بهبود یافته است.

فوتون تونلند G7 اتوماتیک

تونلند G7 بر خلاف دو مدل قبلی گیربکس دستی ندارد و صرفا با گیربکس اتوماتیک و پیشرانه توربو بنزینی به کشور خواهد آمد. ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع عبارتند از: 5340 میلی‌متر، 1940 میلی‌متر و 1870 میلی‌متر. فاصله محوری نیز 3110 میلی‌متر است که فضای خوب و قابل قبولی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

زیر کاپوت فوتون تونلند جی 7 یک پیشرانه توربو بنزینی 2 لیتری تعبیه شده که می‌تواند حداکثر 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور نسبتاً قوی از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتومات ساخت آلمان به محورها انتقال می‌یابد و 9 تا 10 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. همچنین جدیدترین پیکاپ ایران خودرو مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 6 است!

فوتون تونلند G7 اتوماتیک

از جمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به تنظیم حالت انتقال قدرت (AUTO-2H-4H-4L)، ترمز ضد قفل ABS EBD و فناوری کنترل لغزش ESP، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ ۱۸ اینچ، دو کیسه هوا، مه‌شکن جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور نور، سیستم صوتی به‌همراه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، صندلی برقی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، حالت رانندگی اکو و اسپرت، پدال شیفتر (تعویض دنده از پشت فرمان) ، روکش چرمی صندلی‌ها، جک هیدرولیک درب موتور و سنسور نمایشگر فشار باد تایرها اشاره کرد.

در این مطلب سعی کردیم به مقایسه تمام مدل های فوتون تونلند در بازار ایران بپردازیم. نظر شما درباره این پیکاپ چین چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*