واردات خودرو اقتصادی

این هم از واردات خودرو اقتصادی؛ وقتی خودرو 15 هزار دلاری، 40 هزار دلار قیمت می‌خورد!

قرار بود واردات خودرو اقتصادی باشد، اما ظاهرا قیمت‌ها نجومی شده است. ماجرای تبدیل قیمت ماشین 15 هزار دلاری به 40 هزار دلار چیست؟

واردات خودرو قرار بود که محدود به محصولات اقتصادی و ارزان قیمت باشد تا قشر متوسط جامعه بتوانند با بودجه‌ای که دارند ماشین‌های باکیفیت سوار شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد همه چیز برعکس شده است! آن زمانی که دولت مجوز واردات خودروی اقتصادی را صادر کرد، گمان می‌کردیم قصد دارند محصولی با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کنند؛ ولی اکنون ماجرا متفاوت شده است.

روایت دیگری از واردات خودرو اقتصادی

واردات خودرو اقتصادی

جلال رشیدی کوچی که از منتقدان سرسخت واردات خودرو به‌شکل کنونی است می‌گوید سازمان حمایت خودروی 15 هزار دلاری را حدود 40 هزار دلار قیمت گذاری کرده و سوال اینجاست که دقیقاً از کدام مصرف کننده با چنین قیمت‌هایی دارد حمایت می‌شود؟ نمی‌توان نام این تصمیم را حمایت گذاشت، بلکه بیشتر شبیه کلاهبرداری در روز روشن است! وی گفت:

روی یک خودروی وارداتی دو مرتبه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی اعمال می‌شود؛ یعنی دولت دستش در جیب مردم است. یک بار وقتی خودرو وارد می‌شود 9 درصد باید پرداخت شود و بعد این‌که قیمت گذاری انجام شد و خودروی 700 میلیون تومانی تبدیل به دو میلیارد تومان شد، روی آن 9 درصد دیگر اعمال خواهد شد. این موضوع دست کیست؟ اختیارش با کیست؟ اختیارش با دولت یا وزیر صمت است.

جلال رشیدی کوچی معتقد است که شوراها و سازمان‌های متعددی درست شده و اسم آن را سازمان حمایت از مصرف کننده گذاشته‌اند؛ ولی در بطن این سازمان قیمت خودروی 15 هزار دلاری یک شبه 40 هزار دلار می‌شود. به‌نظر شما مشکل از کجاست و چگونه حل می‌شود؟