خیس شدن آیفون

اولین کاری که بعد از خیس شدن آیفون باید انجام دهید

وقتی گوشی آیفون شما به هر دلیلی خیس می‌شود، می‌توانید با اقدامان زیر شانس زنده ماندنش و کارکرد سالمش را بیشتر و بیشتر کنید.

تمام گوشی‌های اپل که بعد از آیفون ۷ عرضه شدند، از گواهی ضد آب و گردوغبار برخوردارند و این گواهی از آیفون XS به بعد به IP68 تقویت شد. به‌لطف این گواهی، آیفون‌ها می‌توانند در عمق ۲ تا ۶ متری (بسته به مدل گوشی) و تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورند. شاید این هیجان‌انگیز به‌نظر برسد و شما تصور کنید که قادر به شنا کردن با گوشی خود هستید، ولی اپل می‌گوید که هیچ‌وقت آب‌خوردگی شامل گارانتی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

اولین کاری که باید بعد از خیس شدن گوشی اندرویدی خود انجام دهید

سازنده می‌گوید که هیچ‌وقت نباید گوشی‌تان را هنگام شنا کردن با خودتان حمل کنید یا آن را به حمام ببرید و یا در معرض پاشش آب با سرعت بالا (مثل جت اسکی) قرار دهید. همچنین احتمال اینکه مقاومت گوشی در برابر آب به‌مرور زمان کاهش پیدا کند وجود دارد و یا اینکه اگر شکستگی کوچکی روی گوشی شما وجود داشته باشد، احتمال نفوذ آب به داخل آن زیاد است.

خیس شدن آیفون

در حالی که آیفون شما پس از سقوط تصادفی به داخل آب استخر باید به‌درستی کار کند، اما احتمال اینکه آب‌خورده شود هم زیاد است. اکثر آیفون‌ها داخل تراشه سیم کارت خود از یک نشانگر تماس آب (LCI) برخوردارند که نشان می‌دهند آیا گوشی شما آب‌خورده است یا خیر. اگر نقطه قرمز رنگی را داخل اسلات سیم کارت خود دیدید، این بدان معناست که آب به داخل گوشی شما نفوذ کرده و آیفون‌تان نیازمند تعمیر است.

اگر آیفون شما آب خورده بود و خیس شده بود چه‌کار کنیم؟

اگر گوشی شما با آب آسیب دیده بود، اولین کاری که باید انجام دهید، خاموش کردن آن است. آیفون یک دستگاه الکترونیکی است و آب می‌تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه در آن شود. از آنجا که آیفون‌ها ضد آب هستند، نمایشگر می‌تواند برای چند دقیقه زیر آب کار کند. بنابراین نباید مثل یک آیفون سالم و عادی از‌آن استفاده کنید؛ به‌خصوص اگر روی نمایشگر یا بدنه آن آثار آسیب‌دیدگی را ببینید.

فورا با فشار دادن و نگه داشتن دکمه کناری و یکی از دکمه‌های ولوم گوشی‌تان را خاموش کنید. اگر هم از یک آیفون قدیمی (یا آیفون SE) با دکمه هوم استفاده می‌کنید، دکمه هوم آن را به‌همراه دکمه پاور کناری بفشارید و نگه دارید تا گوشی خاموش شود.

اگر هم گوشی شما خاموش شده، سعی نکنید آن را روشن کنید. باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت از زمان خیس شدن آیفون شما بگذرد تا به‌خوبی خشک شود.

تا جایی که می‌توانید رطوبت را خشک کنید

خیس شدن آیفون

اگر گوشی شما در آب شور دریا افتاده، باید‌ آن را با آب شیر بشویید. زیرا نمک می‌تواند باعث خوردگی کانکتور شارژ و اجزای داخلی گوشی شما شود. سپس آیفون را با یک پارچه نرم و بدون پرز پاک کنید. در مرحله بعدی به‌آرامی پارچه نرم را روی پورت شارژ و حفره‌های بلندگوی گوشی‌تان بکشید. این کار می‌تواند قطرات آب را از آن‌ها خارج کند. نکته بسیار مهم اینکه تا وقتی آیفون شما به‌طور کامل خشک نشده، سیم کارت را از آن خارج نکنید.

اگر می‌خواهید دستگاه زودتر خشک شود، توصیه می‌کنیم آن را در معرض باد طبیعی قرار دهید. شما همچنین می‌توانید آیفونتان را داخل یک جعبه گذاشته و بسته‌های سیلیکاژل را در مجاورت آن قرار دهید. سیلیکاژل، همان دانه‌های سفید رنگی است که وقتی دستگاه‌های الکترونیکی نو را می‌خریم، داخل جعبه آن‌ها قرار دارد. ژل سیلیکا به‌طور مؤثری رطوبت را جذب می‌کند. البته اگر می‌خواهید اثر گذار باشد، باید تعداد بسته‌های زیادی را اطراف گوشی‌تان قرار دهید.

اگر آب داخل اسپیکرهای گوشی رفته بود و باعث تغییر صدای آن شده بود، شما می‌توانید به‌سادگی و با استفاده ا‍‍ز یک اپلیکیشن به‌نام Water Eject Speaker Cleaner آب داخل آن را به بیرون هدایت کنید. این برنامه‌ها با پخش صدای اولتراسونیک تلاش می‌کنند تا آب را از حفره‌های بلندگو خارج کنند.

اگر آیفون شما آب‌خورده شد، چه‌کارهایی را نباید بکنید؟

افسانه‌ها می‌گویند که اگر آیفون خود را داخل یک کیسه برنج قرار دهید، باعث از بین رفتن سریع‌تر رطوبت در آن می‌شود. اما این روش نه تنها جواب نمی‌دهد، بلکه ممکن است باعث خوردگی بیشتر سخت افزار گوشی نیز شود. این می‌تواند عمدتا به‌خاطر طراحی آیفون‌های اپل باشد. ضمن اینکه ذرات ریز برنج می‌توانند جلوی منافذ آیفون را بگیرند و رطوبت با مخلوط نشاسته داخل برنج، باعث آسیب بیشتر گوشی شود.

خیس شدن آیفون

اگر گوشی‌تان را به شارژ زدید و پیغام Liquid Detected روی صفحه ظاهر شد، باید فورا کابل شارژ را از دستگاه خارج کنید. اپل می‌گوید که شارژ آیفون هنگام خیس بودن پورت آن می‌تواند زنگ زدگی پین‌های شارژ آن شود و مشکلاتی در اتصال به‌وجود بیاورد. البته شما می‌توانید در مواقع لزوم این پیغام را قطع کنید تا آیفون شما به شارژ شدن ادامه دهد، اما به‌خاطر داشته باشید که این کار باعث بروز اتصال کوتاه دستگاه شما می‌شود.

در صورتی که به‌هر ترتیبی نیاز دارید که آیفونتان را بعد از خیس شدن شارژ‌ کنید، حداقل می‌توانید از یک آداپتور بی‌سیم استفاده کنید. البته مطمئن شوید که پشت آیفون شما پیش از قرار دادن روی شارژر، خشک باشد.

شاید استفاه از سشوار برای خشک کردن سریع آیفون شما وسوسه‌انگیز باشد، اما اپل شدیدا در مورد این کار هشدار می‌دهد. علاوه بر این شما هرگز نباید از اسپری هوای فشرده برای خارج کردن آب از بلندگوها و پورت شارژ استفاده کنید. استفاده از دستمال کاغذی و گوش پاک‌کن هم ممنوع است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*